Välplanerat...

Gabbi

Trådstartare
Åh denna underbara, intetsägande, beskrivande säljfloskel; "Välplanerat hus..."
Den används överallt, även om huset ser ut som om det sprängts i bitar och sedan satts ihop av en nyvaken Stevie Wonder. Inget spelar någon roll, allt är "välplanerat."

Men vad tycker ni är, respektive inte är, välplanerat på riktigt?

Jag själv ogillar när man måste kliva i den kvadratmeter i hallen som har mest grus och smält snö, för att komma någon annanstans i huset. Min nuvarande (välplanerade) lägenhet har hallen placerad så att du drar runt all smuts från skorna varje gång du vill ta dig mellan badrum, kök, vardagsrum eller sovrum. Mitt nya (välplanerade) hus har trappan till övervåningen PRECIS mitt bland alla skor. (Vi ska bygga ut entrén dock.) Huset vi nyss hyrde i Belgien hade diskmaskinen så dåligt placerad att du när du fällt ner luckan för att ta ut ren disk, automatiskt blockerade alla skåp där tallrikar mm hörde hemma. Så antingen fick man ta ut några i taget, skjuta in hyllan, stänga maskinen, stoppa in tallrikarna i skåpet, öppna diskmaskinen igen...alt stapla all ren disk på köksbänken för att sedan stänga luckan och kunna börja plocka in disken i skåpen.

Jag hade en lägenhet där kokvrån var i en liten "hall" in till badrummet. Badrumsdörren öppnades in till kokvrån. Om ugnsluckan öppnades blev personen i badrummet innestängd.
Fast klart.. man kunde ju sitta på toan och vända på maten på spisen om man nu hade velat det.

Min trapp till övervåningen, där sovrum och enda badrum finns, är också belägen mitt i hallen. Hur osmart som helst.

Jag gillar hus där man kan gå runt utan att hamna i återvändsgränd. Där alla rum har utgångar åt två håll. Jag har så på nedervåningen och slipper därmed gå igenom hallen när jag går mellan vardagsrum och kök.

Jag hade en lägenhet där kokvrån var i en liten "hall" in till badrummet. Badrumsdörren öppnades in till kokvrån. Om ugnsluckan öppnades blev personen i badrummet innestängd.
Fast klart.. man kunde ju sitta på toan och vända på maten på spisen om man nu hade velat det.

En sådan lägenhet har jag också haft. I mitt fall en studentlägenhet i Lund. Hörde historier om folk som blivit instängda i badrummet av ugnsluckan så när jag var ensam hemma stängde jag aldrig badrumsdörren...

En sådan lägenhet har jag också haft. I mitt fall en studentlägenhet i Lund. Hörde historier om folk som blivit instängda i badrummet av ugnsluckan så när jag var ensam hemma stängde jag aldrig badrumsdörren...
Samma här, man var ju lite nojig.
Det här var studentlägenhet i Örebro

Gamla hus kan ofta vara väldigt välplanerade: köket i nordöstra hörnet för att vara svalt sommartid och med utsikt över köksträdgården med sidoingång och farstu i anslutning, mat- och allrummet intill köket med ett litet serveringsrum mellan och med fönster åt väster för att ge ljus på eftermiddag och kväll och arbetsrum/kontor/bibliotek åt väster av samma skäl. Sovrummen har fönster åt öster och trädgården för man skall vakna med solen och till fågelsång och för att vara svala och sköna på kvällen. Matkällaren under köket och och vinkällaren med nedgång från hallen innanför huvudentrén.

Gamla hus kan ofta vara väldigt välplanerade: köket i nordöstra hörnet för att vara svalt sommartid och med utsikt över köksträdgården med sidoingång och farstu i anslutning, mat- och allrummet intill köket med ett litet serveringsrum mellan och med fönster åt väster för att ge ljus på eftermiddag och kväll och arbetsrum/kontor/bibliotek åt väster av samma skäl. Sovrummen har fönster åt öster och trädgården för man skall vakna med solen och till fågelsång och för att vara svala och sköna på kvällen. Matkällaren under köket och och vinkällaren med nedgång från hallen innanför huvudentrén.
Jamen så hade min pappa byggt huset jag bodde i som barn. Undrar om han hade en plan. Mitt sovrumsfönster var mot norr tack och lov, morgontrött :)

Vår lägenhet är riktigt välplanerad, och det är en stor anledning till att vi köpte den. Varenda kvadratmeter är användbar. Massor med inbyggd förvaring. Hela väggar där man vill ha det så att det blir lätt att möblera (sånt som man inte verkar tänka på i nybyggda lägenheter idag). Köket och ena sovrummet vätter mot nordväst plus att lägenheten är genomgående, så vi har oftast skugga i de rum där vi vill ha svalt samtidigt som vi får in massor av ljus från fönstren i de andra rummen. Bra med eluttag. Med mera. Huset är byggt 1951.

Vår lägenhet är riktigt välplanerad, och det är en stor anledning till att vi köpte den. Varenda kvadratmeter är användbar. Massor med inbyggd förvaring. Hela väggar där man vill ha det så att det blir lätt att möblera (sånt som man inte verkar tänka på i nybyggda lägenheter idag). Köket och ena sovrummet vätter mot nordväst plus att lägenheten är genomgående, så vi har oftast skugga i de rum där vi vill ha svalt samtidigt som vi får in massor av ljus från fönstren i de andra rummen. Bra med eluttag. Med mera. Huset är byggt 1951.

Kan skriva under på mycket av det du skriver. Bor i ett hus byggt 1953 och att alla smarta 50-tals lösningar är sparade var helt avgörande för att vi faktiskt köpte lägenheten. Grannlägenheten var till salu samtidigt och i den har de rivit ut all inbyggd förvaring, otroligt opraktiskt samtidigt som lägenheten förlorat sin själ.

Då vi har en gavellägenhet har vi fönster i tre väderstreck, men lägenheten är ändå lättmöblerad. All inbyggd förvaring och köksskåp ända upp i tak är guld värt. Vad vi saknar är eluttag, men det ska åtgärdas.

Mitt hus är byggt 1912 och planerat väl. Med baksidan ut mot byn även om det är åkrar mellan, bra med fönster som släpper in ljus, balkongen i dag/kvälssol och sovrum/kök i morgonsol (lagom efter nio då).

Har däremot bott i lägenhet som var på ca 80kvm men med en Z formad hall som tog upp enormt mycket kvadrat helt i onödan, alla rum hade egen dörr till den hallen och ingen hade tänkt på att det är bättre med större rum och liten hall då. Dessutom hade varje rum bara ett fönster, vardagsrummet hade en konstig omöblerbar utbuktning som gjorde hela rummet skevt, fanns ingen vettig plats att sätta soffa och TV mittemot varandra.

Stugan byggde och planerade vi själva. Den är väldigt effektiv och välplanerad på dom små kvadraten den är. Vardagsrum, kök, toalett med dusch och tvättmaskin, förvaring och kamin och sovrum på ca 45 kvm. :)

I en lägenhet jag bodde så fanns det inte mindre än 9 dörrar i hallen - helt galet. Så jävla oplanerad att man började nästan gråta. En kvadratmeter hall innehöll dörrar åt tre håll. Badrum, toa och ett sovrum. Badrummet var mindre än minimalt. Jag byggde om och den kvadratmetern inkorporerades i badrummet tillsamman med den separata toan så då blev badrummet bara litet.

Min förra lägenhet från 1965 hade ett minimalt kök med dörr mot det enorma vardagsrummet. Många "tyckte synd" om mig som hade ett så litet kök, men det passade mig verkligen perfekt då jag istället fick plats med ett riktigt stort bord i vardagsrummet som vid behov kunde rymma åtta personer och till vardags tjänade som både datorbord, symaskinsbord och matplats för två.

I min nuvarande lägenhet från 1948 har jag ett mer normalstort kök. Matplatsdelen används dock för närvarande bara till förvaring av ridutrustning samt blandat bråte eftersom jag fortfarande föredrar att äta i vardagsrummet. Det typiskt 40-taliga i lägenheten är väl det minimala badrummet. Är det någonting jag saknar så är det ett badrum där man kan få plats med en rejäl hurts.

Opraktiskt är just när hallen ligger till så att man alltid måste passera den in till andra rum, för man drar verkligen runt skiten då.

Det märkliga är att om man bor länge vänjer man sig vid det mesta, tom rum med inåtgående dörr med strömbrytaren på gångjärnsidan!

Ah, det är lite roligt. I elva år har jag bott i nuvarande lägenhet, och varje gång när jag kommer innanför ytterdörren försöker jag tända lampan i hallen till HÖGER om dörren. I elva år har knappen suttit till VÄNSTER om dörren.

Huset jag bor i nu är oerhört välplanerat.
Det känns rymligt i princip hur man än gör.
Förra huset som jag bodde i och nu hyr ut var oerhört illa planerat när jag flyttade dit.
För att komma till vardagsrummet t.ex. så var man tvungen att gå genom ett trångt rum som vi använde som kontor.
Det blev bättre sedan jag ändrade om litet, bl.a. öppnade upp mellan två rum så att det blev matrum och vardagsrum i fil.
Och byggde till en stor hall så att "inne" blev rent och slapp alla ytterkläder.
Men riktigt bra blev det nog aldrig.
Hyresgästerna verkar dock trivas alldeles förträffligt i det huset.
Det gjorde inte jag.
Det kändes hela tiden trångt oavsett hur man gjorde även om det är större.

Ettan jag bodde i under gymnasiet var också planerad så att man gick genom hallen när man skulle till toan eller garderoberna, så gruset drogs runt överallt.

Min första lilla tvåa på 42 kvm var oerhört välplanerad. Det var ingen som trodde att den var så liten, när de väl kom in. Balkong i sovrummet kändes lite lyxigt, och genomgående furugolv i hela lägenheten gjorde också sitt till.

Just detta med inbyggd förvaring som fungerar, väl utnyttjade kvm gör att även liten yta kan kännas rymlig.

Hm vårat hus är byggt i början av 60 talet och det är så extremt dumt ibland så jag blir matt... ;) Ytterdörren och trappen upp är på samma ställe och det är ungefär en halvmeters yta där man kan ha skor och ytterkläder. Sen är köksdörren direkt till vänster, pyttelitet kök utan några bänkytor. Om man fortsätter hallen rakt fram så har man källartrappen går ner under trappen upp, det är åtminstone lite smart... ;) Sen har vi ett stort vardagsrum till höger, det täcker hela gaveln och ligger i rakt söderläge, vilket innebär att det alltid måste vara nerdraget där annars blir det extremt varmt. Där finns även en öppen spis och utgång till altan.
Rakt fram nästan i hallen finns ett mindre rum, det har vi som sovrum, men det var nog inte tänkt som sovrum för dubbelsäng. Men det finns garderober åtminstone!
Om man istället svänger till vänster och liksom rundar köket kommer det ytterligare en hall, rakt fram en litet badrum med badkar. Till höger kommer det som från början var tänkt som sovrum, där finns tre garderober men sen har mina svärföräldrar som ägde huset före oss, byggt ut så det rummet är i dag ett genomgångsrum. Vi har det som kontor till företaget för att ha någon som helst nytta av ytan. Sen följer ytterligare en korridor med en liten yta där det är inbyggt vitrinskåp, sen ett större badrum med dusch på vänster sida, rakt fram ett pyttelitet gästrum och så tre trappsteg ner ett gigantiskt rum som är väldigt svårmöblerat...

Jag skulle inte ha något som helst emot att flytta men i dags läget så finns det inte så många alternativ... ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 317
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka