Malibu_Stacy
Trådstartare
Kursen handlar om lek, belöning, hantering och stadgeträning. Det är ingen vanlig valpkurs där man lär hunden sitt, hälsa fint eller gå i koppel, utan en kurs tänkt att lägga fundamentala grunder som är viktiga inför en tävlingskarriär.Det beror helt på vad du vill få ut av kursen och vad den har för upplägg. Behöver du som hundägare lära dig hur det är att träna valp eller vill du mest träna bland andra hundar. Sen beror det också på hur valpen klarar störning. Jag fick på valpkurs med min första hund när hon var drygt 12 veckor. Där var det mest jag som lärde mig saker som jag senare fick omsätta på hunden då hunden inte var mogen att träna i den miljön. Mina andra hundar har jag gått på enstaka tematräffar med valpar för att ha lite störning och inspiration på lättsamma övningar att träna med valpen.
Att lära hunden gå i koppel eller sitta och ligga plats kan jag själv.
En valpkurs ser jag som ett sätt att bygga en stark relation med valpen samt lära valpen att ”jobba” med mig även när andra hundar och människor finns i närheten. För mig hade det varit optimalt att börja vid 3 månaders ålder men 4 månader får bli bra i detta fall