får man fråga hur gammal du är?
*Varsågod; 22 år.
"tyvärr kan inte jag styra andra folks hundar tex." det där förstår jag inte. skulle din hanhund utveckla sin latenta aggressivitet för att andra inte har koll?
*Jag menar om en annan hanhund skulle attackera min vovve, så kan ju den, vilket sinneslag den än hade innan, bli antingen aggressiv, eller rädd, och därav bita.
är du rädd för att din hund ska bli aggressiv så ska du kanske välja en ras som inte tänder till så lätt istället för att ta till kniven. kastrering kan ge ganska otrevliga bieffekter, har du kollat upp de riskerna?
*Vet fler stadshundar som är gladare kastrerade än okastrerade, mest med tanke på alla löptikar som lätt stressar upp hunden. (hane då)
"Tikar har aldrig mått bra av att varken löpa eller vara skendräktiga." eeehh... va? var har du fått det ifrån? varför skulle de må dåligt av att deras hormoner gör sitt jobb? visst finns det tikar som mår riktigt dåligt av sina skendräktigheter, men det är snarare ett undantag än en regel. på min tik märks ingen skendräktighet ö h t.
*Jag kan ju säga så mkt som att så fort jag har fått de barn jag ska ha, kommer jag att sterilisera mig, för jag förstår inte meningen med att risken att kunna bli på smällen. För sex kommer man väl ha även om man intevill ha fler barn.
något som inte heller låter så bra är att du hoppar hej vilt mellan olika raser och att du ska ha valp NU! GENAST! varför inte vänta lite och tänka igenom valet av ras och uppfödare lite längre? för visst hade det varit snöpligt om det visade sig att en annan ras egentligen hade passat bättre?
*Kan ju va så att jag faktiskt tittat runt ett tag, och du vet ju som sagt inte vad jag tittat på, eller vart. Så varför ger du dig på mitt val av hund? varför tycker inte du att det passar oss?
när hundarna är små valpar är de ganska lätta att handskas med, du är Den Stora Idolen och den egna viljan är inte så stor. värre blir det under könsmognaderna när du kanske inte alls är så intressant. då är det bra om man inte står med skägget i brevlådan utan är väl förberedd och har kontakt med duktigt folk som kan hjälpa till.
*Nähä!! Det visste jag inte! Jag som trodde att de var så där pyttesmå HELA tiden! Klart jag vet att de blir större!
detta är inte direkt menat som kritik till dig som person, utan snarare ett råd på vägen. det smartaste är ju om man kan lära sig av andras misstag, eller hur? så sänk garden och ta till dig lite av det som skriv istället.
*Självklart vill jag inte göra ett misstag, men med tanke på att jag redan skaffat hund en gång, så vet jag en del. Har läst massor olika rasbeskrivningar, vägt in hur vi kommer bo, päls, motion, sinne osv.
Jag tycker minsann att det är ngn annan som lägger näsan i blöt....