"Valphållning"/ rumsrenhet

S

SMJS

Har läst runt lite på nätet och hittat en metod att få dem lite fortare rumsren genom att dom får sova i en stor kartong/ inhägnat område på nätterna nära sängen som dom hör och ser en. Eftersom dom inte gärna gör ifrån sig på "sovplatsen" så piper dom tydligen oftast istället och då är det bara att springa ut fort och låta dem göra sitt, sen fortsätta sova.

Har ni testat detta? Funkar det?

Om inte, hur har ni gjort?

Sv: "Valphållning"/ rumsrenhet

Jag gick ut med hunden ofta istället och berömde massor när han kissade. Första veckan så gick jag ut en gång på natten också.

Tog alltid ut honom en stund efter att han ätit och efter vi lekt, då skedde det garanterat en olycka annars. ;) Sam var rumsren efter 2veckor.

Ja precis, så gjorde jag med min första valp med och det
funkade ju kanon det med. Lite roligt att höra om nån testat det där bara! :)

Alla mina valpar har fått sova i valphage efter de första nätterna (när de är lite trygga osv), nära sängen. Denna hage är dock så stor att valpen kan misslyckas på tidningar och slipper hålla sig för att inte göra i sin säng. Jag tycker inte att man ska stänga in valpen så den tvingas hålla sig för att inte göra i sin säng!! ALDRIG! Dessutom är det så att många valpar faktiskt inte KAN hålla sig och därmed tvingar man den att göra i sin egen säng. :crazy:

Anledningen till att jag stänger in valpar i hage är att jag har s k "öppen planlösning" och bor på 4.de våningen utan hiss. 1. Jag har inte lust att springa och tvätta alla golv det första jag gör på morgonen 2. Om man ska gå ner mitt i natten för att rasta valpen, finns inte en chans att somna om igen. 3. Jag vaknar inte om en valp piper, den har ingen rättvis chans att säga till.

Så reglerna är att så länge valpen tycker det är svårt att hålla sig hela natten, sover den i valphage och det är helt okej att göra där inne (tjockt lager tidningar). Jag tar bara bort det våta på morgonen och har rent papper under = minimalt med besvär och ingen blir sur eller måste hålla sig. Vid 3 mån ålder har samtliga hållit sig 6-7 timmar.

Jag har aldrig haft en hund som sagt till eller pipit när den behlvt gå innan ett års ålder :crazy: så det skulle knappast funkat för dem..

Tycker det låter konstigt & oschysst mot en liten. Däremot har jag inte valpen vid sängen alls, mina hundar får inte sova i sovrummet (allergiaspekt där). När de är små är jag hos dem tills de somnar, blir de oroliga sover jag på soffan/madrass i samma rum & smiter in till mig när de är lugna. Har funkat jättebra.

Men valphage tycker jag är bra. Begränsat utrymme underlättar ju.

Har läst runt lite på nätet och hittat en metod att få dem lite fortare rumsren genom att dom får sova i en stor kartong/ inhägnat område på nätterna nära sängen som dom hör och ser en. Eftersom dom inte gärna gör ifrån sig på "sovplatsen" så piper dom tydligen oftast istället och då är det bara att springa ut fort och låta dem göra sitt, sen fortsätta sova.

Har ni testat detta? Funkar det?

Om inte, hur har ni gjort?

vi hade vår valp i sovrummet och stängde dörren, så fick hon sova där med oss, fast på golvet i egen säng.

precis som Lottch skrev gick vi första tiden upp en sväng på natten och kissade, och efter ett tag kunde vi sova hela nätter, så väckte hon oss när hon blev nödig.

undrar om det inte är lite samma grej där, eftersom hela vårt sovrum blev "sovplats" menar jag..hon har aldrig varken kissat eller bajsat där iaf! :)

Min nuvarande valp sover i hage på natten. Han är 16 v gammal nu, och väger 28 kg. Han gör STORA pölar alltså ;)

Han har aldrig gjort ens ett ljud ifrån sig, utan sovit hela nätterna från start. Det gjorde han och hans kullsyster även sista veckan hemma hos uppfödaren.

På dagarna är han förstås alltid med oss och dom andra hundarna, och har 120 kvm att kissa på om han skulle vilja det. Men efter ett bakslag med att bajsa inne under en veckas tid, så har det vänt igen och han gör aldrig något inne längre. Håller sig utan problem i flera timmar, trots mat/vatten/lek/annat.

Rumsren efter två veckor, det var inte dåligt!

Min egna hund var inte rumsren förrän vid sex månaders ålder.

Vår sov i sängen, så var det alltid någon som vaknade när han vaknade så att han fick komma ut.

Han hann bli nio-tio månader innan vi betraktade honom som rumsren.

Vid rumsren så tycker jag det är när hunden kan säga till själv att den vill gå ut och inte kissar inne. Han kissade ju fortfarande inne efter 2veckor, men han visste vad som var rätt och fel då. =)

Okej, då har vi inte samma definition på rumsrenhet.

För mig är en hund rumsren när den kan hålla sig tills jag har tid att gå ut med den (inom rimliga gränser givetvis), dvs jag tycker inte att en hund kan kallas rumsren bara för att ägaren är snabb med att ta ut valpen innan en olycka händer inne.

Där håller jag med dig. Min 16 veckors valp är enormt duktig, men inte rumsren på riktigt. Skulle jag lämna honom hemma i 6 timmar, skulle han inte klara det, som dom vuxna gör utan problem.

Däremot är han MYCKET duktig! Han gjorde ingenting inne alls dom första 2 veckorna här, sen hände det några kissolyckor ibland efter det. Sen had han en period för en vecka, då han hade dille på att bajsa och kissa inte EFTER vi varit ute. Den är dock borta nu, och han har inte gjort inne sen dess. Trots att han oftast får vänta en stund efter uppvakning, lek, mat och annat - eftersom jag har en 1½ år gammal son också som ibland kräver sitt just då.
Går över förväntan! Han sover utan problem i 12 timmar på natten, och kan vänta uppemot en halvtimme efter han vaknat, innan han behöver gå ut..

Låter ju jättebra, har funderat på valphage jag med,
har ett hörn vid sängen som skulle vara perfekt.

Men mammig som jag är så (det är en Phalene) vill jag
att han ska sova med mig i sängen samtidigt eftersom han
är så liten, det gjorde jag inte med min andra valp som är
jämt hund, hon har alltid varit lite självständig sådär.

Det funkade bra för mig. Att begränsa vovves utrymme, för annars var det så lätt att hon sprang undan någonstans där jag inte såg henne och kissade en skvätt. Och då lärde jag mig snabbt se signalerna att det var på g.

Ja det låter verkligen som en duktig valp!

Till TS:
Det är så olika det där, en del fattar snabbt vad som gäller (även om olyckor förstås händer ändå), och en del tar längre tid på sig.
Det viktiga är nog att inte ta det som ett personligt nederlag om en olycka händer, vilket jag gjorde i början. Efter ett tag blev man ganska uppgiven och deppad.

Jag gjorde sa. Min valp sover i sin bur (transportbur, ratt stor) brevid sangen. Forsta natterna gick jag ut varje timme :D, visste inte hur ofta hon ville ga ut. Hon var dock sa duktig att hon gnydde nar hon ville ga ut, och jag vaknade varje gang och tog ut henne. Valpar vill inte kissa/bajsa dar de sover, sa de haller sig hellre. Denna metoden ar bra OM hunden later en veta att den behover ga ut, och OM du lyssnar/vaknar av att den gnyr. Annars ar det orattvist mot valpen, och om den kissar/bajsar i buren ar det bevis pa att du inte gjort ditt jobb. Valpar kan inte halla sig sa lange. Min valp alskar sin bur, det ar hennes lilla trygga plats. Den foljer alltid med nar vi aker nagonstans, sa att hon kan dra sig undan. Hon kan sova en hel natt utan att behova ga ut (15 veckor gammal), men hon later mig veta pa morgonen nar det ar dags att ga ut.

Ja, det var något liknande jag hade tänk pröva om det funkar. Jag är väldigt väldigt lättväckt och OM han är en sån som visar att han vill gå ut så kanske jag ska testa denna metod, vad är det för slags transportbur du hade? En vanlig fyrkantig man har i bagaget?

Jag har en san har slags bur: http://www.dkimages.com/discover/previews/836/25029642.JPG
fast storre. Min hund kan stracka ut helt och rora sig ratt fritt i den. Den ar aven latt att ta med sig i bilen osv. Tycker definitivt att du ska prova. Min valps bur star i hennes horna i koket hela dagarna, med mjuka dynor och filtar innuti. Nar hon blir trott brukar hon ga och lagga sig dar inne. Sedan flyttar vi bara in buren i sovrummet nar det blir sovdags. Hundar brukar gilla att ha ett eget litet krypin/lya, sa testa och se vad din valp tycker.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 103
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 424
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 010
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
826
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka