Valphage och kloklippning!

S

SMJS

Hur ofta och länge lät/låter ni eran hund/valp vara i valphagen?
Håller på att vänjer min nu vid valphage, han tyckte inte om det alls i början men börjar känna sig lugn nu.

När behövde ni klippa klorna för första gången på eran hund/valp?
Håller på att vänja han vid att jag tar mycket på klorna/tassarna och det går faktiskt väldigt bra, men vet inte riktigt när han är redo för klippning, är så rädd att han ska bli rädd, heh! :crazy:

Sv: Valphage och kloklippning!

Nu klippte jag den längsta klon på han,
och det gick jättebra. Men det får räcka för idag! :)

Vad är en valphage ? Eller, jag fattar väl, nån slags inhägnad där man stoppar ned sin valp..men till vilket syfte ?

Har du en egen valpkull nu? Eller har du fått hem den från uppfödaren?
Beror på temperatur och väder. Såhär dags på året har vi inga valpar.

Direkt klorna börjar bli lite långa. Runt 2 veckor. Klipper med vanlig nagelsax under de första veckorna, går sedan över till klotång för kaniner.

Det var en kanintång jag hade nu med! :)
Vad menar du med första meningen? Om jag fattar rätt så svarar jag;

Det är en liten valp jag fått hem, men jag har bara haft jämthund innan och det var helt annorlunda än den lilla phalenehanen jag har nu. Fick tipset att stänga för med kompostgaller för att göra utrymmet för han mindre, då skulle han känna sig lite tryggare på nätterna (självklart är hagen bredvid våran säng) och då vi ensam tränar han.

Senast ändrad av en moderator:

Svarar samma sak till dig;

Fick tipset att stänga för med kompostgaller för att göra utrymmet mindre, då skulle han känna sig lite tryggare på nätterna (självklart är hagen bredvid våran säng) och då vi ensam tränar han.

Och man brukar endå (hos 99% av alla hundägare jag träffat) träna hundar att vara i valphagar, om man tex ska städa så man inte råkar dammsuga upp hunden, hehe. Eller bara vara där på nätterna, osv - finns tusen orsaker :)

Håller på att vänja han vid att jag tar mycket på klorna/tassarna och det går faktiskt väldigt bra, men vet inte riktigt när han är redo för klippning, är så rädd att han ska bli rädd, heh! :crazy:

Om du är rädd att hunden ska bli rädd så kommer den bli rädd.
Gör ingen stor grej av det, håller man på och duttlar och fjantar så ber man om en jobbig och odräglig hund. Var bara lugn och klipp helt enkelt.

Ja, jag skrev igen efter några minuter att jag hade klippt, och det gick bra.

Jag kommer bara ha valpis i valphage under natten.

När jag sen ska börja ensamträna så kommer han få vara i köket eller sovrummet, känns som att valphagen är lite för liten yta för det.

Min border collie hade jag i valphage mycket när han var liten. Han sov inte i den, men fick ligga där ofta. Han fick klassiska överspel och var helt loss, då fick han vara där en stund. Somnade på stört så fort han kom in där. När han började hoppa över valphagen fick han vara nere i mitt rum ett par gånger om dagen, kanske 45 minuter åt gången. (Nu låter det som om han bodde i valphagen, men riktigt så illa var det inte)

Grönisen har ingen valphage utan en bur. Han ligger bara där korta stunder än sålänge, dels för att han har väldig separationsångest och dels för att han har så himla lätt att koppla av. Till skillnad från Bcn så går han och lägger sig när han är trött.

Klor klipper jag typ en gång i veckan, och gör med hjälp av belöning momentet trevligt redan från början. Alla hundarna härhemma är grymt lätta att klippa klorna på. Det är bara att göra det - det är nog ett ganska stort orosmoment för många, men försök att göra det lika naturligt som att du torkar av tassarna eller ger din hund mat så ska det inte behöva vara så himla obehagligt! :)

Håller på att vänjer min nu vid valphage, han tyckte inte om det alls i början men börjar känna sig lugn nu.
Här är inte enstaka valpar i valphage annat än på natten bredvid sängen.

Kloklippning borde din valp vara fullständigt van med redan när du hämtar den. Förhoppningsvis är det gjort regelbundet hos uppfödaren. Jag klipper valpklorna minst en gång/vecka från ca. 2 veckors ålder.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
835
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka