Valpfrågor....

AnnaKarinA

Trådstartare
Har valp igen, sista valpen hade jag 1985 så behöver en update. Nyinflyttade damen är 13,5 vecka.

*Tips på bra sele?
*Vad ska jag tänka på i foderväg? Hon är av en stor/tung ras och är redan "välvuxen", hon har ätit valpfoder och har enorm aptit, känner att jag skulle vilja ge något som det inte är lika mkt power i, så att säga. Min unghund käkar Standardt Mild, kanske kan funka?
*När jag byter foder, ska jag fasa in det under någon månad som jag brukar, eller ska jag ge det ännu längre tid iom att hon är en valp?

Har valp igen, sista valpen hade jag 1985 så behöver en update. Nyinflyttade damen är 13,5 vecka.

*Tips på bra sele?
*Vad ska jag tänka på i foderväg? Hon är av en stor/tung ras och är redan "välvuxen", hon har ätit valpfoder och har enorm aptit, känner att jag skulle vilja ge något som det inte är lika mkt power i, så att säga. Min unghund käkar Standardt Mild, kanske kan funka?
*När jag byter foder, ska jag fasa in det under någon månad som jag brukar, eller ska jag ge det ännu längre tid iom att hon är en valp?
Visst kan du sätta över den på samma foder. Hur länge du behöver fasa över beror helt och hållet på valpens mage :)

Gav inte din uppfödare dig vägledning angående maten?
Du bör ge valpen ett valpfoder för storvuxna raser. Superviktigt att den inte växer för fort. Och givetvis inte för dåligt heller.

Du bör som @Voff säger följa uppfödarens råd när det gäller foder. Och jag hade definitivt inte bytt foder på en valp som ännu inte är rumsren. Mängden måste justeras efterhand så att valpen är någorlunda normalviktig. De flesta veterinärer har idag en våg i väntrummet, så välj den veterinär du kommer att vaccinera hos och kanske även göra andra besök hos, åk dit och väg och så ha lite kontakt med uppfödaren angående vikten.

Sele: Y-sele är bäst, men den ska sitta rätt och inte hindra frambensrörelserna. Försök hitta en som går att justera efterhand som valpen växer. Öppningen för halsen ska sitta så att y-et i fronten ska vara ungefär där "knölen" mellan/ovanför frambenen är och i nacken ska y-et sitta ungefär mitt emellan där man ser att frambenen rör sig. Selen ska gå att justera både runt kroppen och runt halsen. Det finns sådana selar, kolla runt på lite olika webshopar.

Jag har kontakt med uppfödaren, men detta är deras första kull, och här finns ju en oerhörd kunskap. På valpfodret hon har ätit hittills står det att man ska byta till vuxenfoder när valpen är 4-6 månader och kommer väga mer än 30 kg, så ett foderbyte är aktuellt snart hur jag än resonerar.

Tack för tips om sele, jag åkte förbi djurbutiken och fick en jättefin sele till det lilla pyret.

Tack!

Jag har kontakt med uppfödaren, men detta är deras första kull, och här finns ju en oerhörd kunskap. På valpfodret hon har ätit hittills står det att man ska byta till vuxenfoder när valpen är 4-6 månader och kommer väga mer än 30 kg, så ett foderbyte är aktuellt snart hur jag än resonerar.

Tack för tips om sele, jag åkte förbi djurbutiken och fick en jättefin sele till det lilla pyret.

Tack!
Vad är det för ras vi pratar om och vad ger du för foder nu?
Det är jättesvårt att svara rakt av utan att veta framförallt rasen. Alla raser har sina "manualer". Likaså foder. Tycker det åt väggarna att ge en 4-6 månadersvalp vuxenfoder om man inte vet att det är ett bra foder som verkligen passar att ge en så ung hund i just den rasen. Vi föder själva upp en större bruksras och det är superviktigt med fodret på valp/unghund för att få en hållbar hund.
Utan att ha en ras att gå på utan enbart storlek rekommenderar jag ett valpfoder uttaget för storvuxen ras så länge valpen växer som mest. När den börjar plana ut rekommenderar jag ett juniorfoder för storvuxen ras tills hunden är färdigväxt i skelettet. Vi sätter inte in vuxenfoder förens hundarna iaf är året fyllda beroende på individ.

Men det finns säkert någon Bukefalist här som har samma ras som kan ge mer exakt rekommendation angående fodret :)

Hon är en American Bully, hade jag visst glömt att skriva. Hon är uppfödd på Four Friends och där står att hon ska gå över på deras juniorfoder vid 4-6 månader. Strax är hon 4 månader (fick hem henne sent) så det är hög tid att fundera på nästa. Googlar jag så kan jag ju läsa mig till på flera hemsidor (Hundmatsdoktorn bl.a) om lämplig procent på fett och energi, och där ligger "mitt" foder relativt högt.

Varför jag snuddade vid Standardt var för att de skriver att fodret passar de flesta hundar, i utfodringstabellen står valp med, och det ligger nära rekommendationen om man nu ska lusläsa på andra hemsidor om hur procenten ska ligga.
Min förra hund (samma ras) fick jag ta bort vid 15 månaders ålder (inte jag som fött upp henne dock) så jag vill inte göra några misstag.

Hon växer otroligt fort nu och väger skapligt, var lite rund när hon kom så jag har faktiskt minskat lite på hennes mat nu.

Hon är en American Bully, hade jag visst glömt att skriva. Hon är uppfödd på Four Friends och där står att hon ska gå över på deras juniorfoder vid 4-6 månader. Strax är hon 4 månader (fick hem henne sent) så det är hög tid att fundera på nästa. Googlar jag så kan jag ju läsa mig till på flera hemsidor (Hundmatsdoktorn bl.a) om lämplig procent på fett och energi, och där ligger "mitt" foder relativt högt.

Varför jag snuddade vid Standardt var för att de skriver att fodret passar de flesta hundar, i utfodringstabellen står valp med, och det ligger nära rekommendationen om man nu ska lusläsa på andra hemsidor om hur procenten ska ligga.
Min förra hund (samma ras) fick jag ta bort vid 15 månaders ålder (inte jag som fött upp henne dock) så jag vill inte göra några misstag.

Hon växer otroligt fort nu och väger skapligt, var lite rund när hon kom så jag har faktiskt minskat lite på hennes mat nu.

Jag tycker det verkar som du har bra koll själv.:) Och jag tror inte det vrken vr ditt fel eller hade nått med foderbyte att göra att du fick ta bort din förr för tidigt!:(

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 325
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 276
Senast: isafore
·
Hundhälsa Har egentligen inte försökt ge standardt sedan de kom med sitt nya recept för några år sedan. Men jag har ju hört att alla inte är så...
Svar
8
· Visningar
1 839
Senast: Sissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V