Valpfodrets vara eller icka vara? Vad tycker du och varför?

M

Mindra

Det är frågan. Hur gör ni?

Anledningen till frågan är att jag vid nästa eventuella valpköp vill ha mycket kött på benen. Ni som svarar skulle jag vara tacksam om ni faktiskt har grund/erfarenhet till hur ni tycker och varför.

Vet 1. Åsikt: Valpar ska ha valpfoder, punkt.

Vet 2. Åsikt: Storvuxna/snabbväxande hundar kan få problem med att tillväxtzonerna inte hänger med. Detta kan förvärras av valpfoder som har tendens att påskynda ännu mer. Denna vet ansåg att visst finns det fördelar med valpfoder men att man bör tänka sig för både en och två gånger innan man endast fodrar med detta.

Otroligt kunnig hundmänniska (vill inte skriva exakt vad han jobbar med men det är hundar och min tilltro till honom är stor) : Åsikt: Få hundar behöver valpfoder, vuxenfoder i anpassad mängd efter vad det är för valp/unghund samt vad den gör.

Alla tre eniga om att fodret spelar stor roll men teorierna går lite isär då en menar på att utan valpfoder så kan de bli fel medan andra som sagt menar att tillväxtzoner ej hinner med, många med erfarenhet av div sjukdomar pga tillväxzonerna.

Nu vill jag inte ha en massa hetsiga svar ang vad som "är rätt", jag har diskuterat denna fråga med många olika kunniga och om det bara fanns ett rätt svar så skulle nog inte åsikterna gå så pass mkt åt olika håll. Tacksam dock för eran åsikt i det hela, så säg gärna vad ni tycker och varför :)

Sv: Valpfodrets vara eller icka vara? Vad tycker du och varför?

Ang vet 2:s åsikt: Ett valpfoder till de storväxta raserna ska ju vara gjort så att det INTE skyndar på tillväxten, det är ju hela idén med fodret. Så om det då skyndar på är ju fodret feltillverkat.

Jag tycker inte om valpfoder!Anser att de innehåller på tok för mycket protein.Jag gör som så att när vi får hem valpen så får den fortsätta ett litet tag på det foder som den är van med från uppfödaren.Sedan går jag gradvis över till vuxenfoder men sätter till lite extra solrosolja och lite extra kalk.Detta funkar bra.Vår ena hane fick proteinutslag på hela magen av valpfodret från uppfödaren.Hade leonberger på åttiotalet som fick felaktig benställning och en kraftig växtvärk som höll i sig väldigt länge.

Njaa.. där går vi nog lite isär i åsikter. Faktum är att valpfodret innehåller en hel del sådant som är rena rama broiler effekten. Nu behöver man väl inte reagera för mkt på mitt ordval utan det är aningen övedrivet för att förklara hur jag menar. Nu pratar jag efter vad jag fått lära mig på anatomi föreläsningar samt prat med veterinärer. Det är även flertalet uppfödare som slutat med valpfoder just pga av detta.

Observera att jag inte helt tar avstånd till valpfoder men det där med att det är gjort för att de inte ska växa för fort och för att få med sig tillväxtzonerna kan jag inte alls köpa.

Ok, hade faktiskt inte hört det där med solrosolja förut. Får kolla upp vad det innehåller för det har jag ingen koll på.

Nej jag börjar bli allt mer kritisk till valpfoder (även om jag som jag skrev inte är helt övertygad än) Dock har de som fick in mig på spåret väldigt fräscha hundar med många hundar med fria höfter osv. Bla en uppfödare av just Leonberger. Nu menar jag inte att jag tror att allt hänger på ett foder men jag menar mest att helt fel ute kan de ju inte vara. Har kollat allt mer på det dem sagt och mkt är vettigt.

Veterinärer har jag frågat efter hand och som sagt fått blandad kompott av svar. Men den som mest fått mig att lyssna är ändå han som jobbar med hundar som jag skrev om. Kanske är han bara duktig på att argumentera men i så fall är han övertygande och lägger fram bra fakta.

Det är en djungel av åsikter och det är kul att läsa olika erfarenheter!

Men tack för tipset eller va man ska säga :)

Vad i valpfodet är det som påskyndar menar veterinären och du?

Senast ändrad:

Min åsikt är ganska enkel. Det ska inte spela någon roll vad hunden äter för foder. Den ska inte gå sönder ändå. En gång i tiden hade vi hundar som höll sig friska trots allehanda suspekt käk och avsaknad av hälsoprogram. Varför?
Jo, de dåliga exemplaren som inte tålde livsstilen fick nackskott eller dog av sig själva. Man avlade inte på hundar som behövde särskilt anpassade livsvillkor för att bli friska vuxna individer. Förvisso fanns inte valpfoder då, men då det finns hundar idag som kan äta valpfoder utan att bli trasiga kan de alltså överleva detta.

Om det sedan är optimalt eller inte med valpfoder, doggy eller liknande är en annan fråga, men de ska inte bli helt defekta av det.

Uppfödare som avråder från både det ena och det andra köper jag inte valp ifrån. Jag vill ha en tålig hund och inget som måste behandlas med silkesvantar.

Mina valpar föds upp på vuxenfoder (högenergi) och har hittills klarat sig ypperligt. Vuxit i lagom takt väldigt symetriskt och bra.

Jag är ingen fan av valpfoder och ger det aldrig..

Senast ändrad:

Ja men det är ju alldeles utmärkt att folk köper den anledningen fortfarande..

Så slipper ju uppfödaren i fråga ställas till svars för varför hunden fått HD ..

Jag har haft GD, och varit runt GD, i många år. En av dom mest snabbväxande och största raserna som finns, som ju dom flesta vet.

Allra bäst resultat har jag sett hos valparna med mycket protein och mycket fett.
Då har dom växt jämnt, haft ett bra hull och fina muskler.
På foder med mer obalans mellan protein/fett, har hundarna sett sämre ut.
På foder med lågt innehåll av båda delarna, har hundarna sett rätt så hemska ut.

Om vi sen går vidare till andra raser, så har jag samma resultat där, både på vuxna och valpar.
Jag har fått oerhört mycket beröm för att min hanhund är den valpen som under hela sin uppväxt sett bäst ut av alla valpar hon sålt, enligt uppfödaren.
Jag har fått magra och eländiga vuxna hundar, att bli superfina med hjälp av ett bra foder med högt innehåll av protein/fett.

Usch, jag har sett så många hemskt fula GD's under sin uppväxt, allt för att uppfödarna tror stenhårt på att hundarna ska ha minimalt med protein, bara äta vuxenfoder och ha rätt så lite fett i maten. För tydligen så tror dom att protein gör så att hunden växer för fort (Nej, det gör det inte, hunden växer i samma takt oavsett foder, dock växer den SÄMRE utan rätt mat) och fett så att valpen blir överviktig och då får HD-fel, eller problem med leder etc.

Jag vet inte riktigt vad mer jag ska säga. Det här är en fråga som är rätt så viktig för mig, och har varit sen min första GD kom till mig och jag fick alla möjliga och tokiga råd. Jag forskade själv, och utformade en egen "diet" åt min valp efter vad jag trodde skulle passa hennes tillväxtfart. Och OJ, sa alla andra senare. Hur gör du för att få henne att vara så välmusklad, i så fint hull och varför växer hon så himla jämnt?
Samma kommentarer som jag fått till övriga hundar jag haft.

(Observera att jag inte säger att det här passar ALLA valpar, eftersom alla är individer. Men det passar på dom flesta faktiskt.)

Fast hundar får ju inte HD pga av fodret..

Tillägg, jag glömde få med det..

Jag ger sällan valpfoder, för mina valpar har inte hållit sig tillräckligt fina på det. Dom får foder med högt innehåll av både protein och fett, alltså mer än vad som finns i valpfoder. (Inte för minismå valpar nu då, utan för lite äldre valpar och upp till vuxen ålder så är det rätt så lite fett framför allt i fodersorterna som finns idag)

Min nästkommande GD, som kommer om 5 veckor, kommer även den att gå på ett sådant foder. Jag vill ha en jämn och fin valp, trots att han kommer att öka över 70 kg minst under uppväxten.

Ja, nu var det ju då inte bara jag och en veterinär som "menar något". Tyvärr är jag inget proffs, det är därför jag tog upp frågan här för att höra olika åsikter. Vill bara lära mig så mkt som möjligt och det jag hört nu är övertygande som sagt.

Valpfoder= väldigt mkt protein..som kanske inte är det bästa att ha i överflöd i alla lägen. Det jag fått förklarat är helt enkelt att överskott av det och andra ämnen (nej tyvärr jag kan dem inte i huvudet) skulle kunna påverka tillväxten på negativt sätt.

Det är givetvis betydligt längre utlägg de haft om detta innan jag började fundera i banorna. Men väldigt enkelt så är det väl ungefär vad jag förstått.

Låter det luddigt? Det kan jag bara hålla med om men ska fundera ut en bättre förklaring.

Nej, men många uppfödare tutar i sina valpköpare det! Tyvärr.

Och om hunden sen får HD och ägaren givit ett foder med mer protein i, så brukar ägarna få höra av uppfödaren att det är deras fel iom fodret.

Bekvämt för dåliga uppfödare alltså. Synd om valpköparna som blir lurade.

Nej det vet jag...

Men uppfödare hävdar ju fortfarande att ett foder med mycket protein ( som valpfoder ) gör i sin tur att hunden växer fortare som i sin tur får ....

Hahaha nu ser jag ju vilken kråka det har blivit..

Felaktig benställning m.m just för att hunden ätit proteinrikt foder, ska det stå där ..

Hd får ju hunden av att gå i trappor ( också en skröna i ganska stor utsträckning ) men uppfödare kör ju fortfarande med allt detta.

Senast ändrad:

Jag har bara sett resultat som visar på att det är tvärtom.

För låg halt av protein gör att valparna växer ojämnt, har dåliga muskler och dåligt hull. Gärna i kombination med för lite fett.

Jo, visst håller jag med dig. Vill inte heller ha en hund som skall leva i en "speciell egen värld". Däremot tycker jag att det är intressant att höra för vs nackdelar. Samt komma fram till vad som verkar vara det optimala. Sen är jag ju inte dummare än att jag förstår att man anpassar efter den ras/valp/individ man har. Jag är bara i början av att förstå mig på fodervärlden men kan jag ge valpen det jag själv känner att jag förstår mig på så skulle det kännas bättre.

Ok, även detta luddigt svar men får skylla på att jag tenta pluggar och har helt andra saker i huvudet.

Ja de är värst vad alla har olika erfarenheter. Det låter så himla logiskt när alla säger sitt men jag önskar att jag kunde återberätta vad de sa på utbildningen, men efter tenta plugg i helt annat ämne på helt annat språk så tycks min hjärna inte alls vilja vara med.

I vilket fall som helst så har jag alltid fått beröm även för mina hundar så ngt rätt måste jag ju gjort. Har inte gått in speciellt hårt för det utan testat mig fram tills det varit anpassat så jag anser att det är bra.

Det lutar åt att nästa valp kommer att få äta samma foder som vår vuxna hund, d.v.s. högenergifoder, möjligen med litet tillskott av olja.

Har 2 tikar (mellanstora) nu 13,5 och 10 år som från 8 veckors ålder ätit super premiumfoder och mår hur bra som helst. Den gamla tiken har jag fött upp själv och är ensam kvar av sina kullsyskon (sex totalt) och ser inget slut på hennes liv ännu. Så enda fördelen med valpfoder (torrt) kan jag se som att det är lättuggat när dom är småvalpar.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 866
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 572
Senast: Ajda
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 399
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3