Valpens motion

flugskit

Trådstartare
Hur mycket motion behöver en valp på nio veckor? Det är en Golden Retriver.
Brukar promenera ungefär 1 km 2-3 gånger per dag. Är det för mycket?

Vad rekommenderar ni? Jag är så okunnig om valpar :/
 
Sv: Valpens motion

Jag skulle inte motionera en valp. Den får gå ut och kissa/bajsa sen om den vill busa runt får den göra det i eget tempo på gården eller någon fotbollsplan.
Att ha valpen lös och gå runt lite i skogen och utforska är också OK.
 
Sv: Valpens motion

Tofflan skrev:
Jag skulle inte motionera en valp. Den får gå ut och kissa/bajsa sen om den vill busa runt får den göra det i eget tempo på gården eller någon fotbollsplan.
Att ha valpen lös och gå runt lite i skogen och utforska är också OK.

Håller med, jag tycker 3 km per dag är på tok för mkt. Speciellt stora hundar som dessutom växer fort ska inte motioneras för mkt då deras skelett växer i ilfart. Det kan ge skador i framtiden.
 
Sv: Valpens motion

Jag låter mina motionera sig själv fram tills dom är runt halvåret gamla. Dom har alltid trivts bäst med att springa, busa och undersöka på gräsmattor/skogen/tomten bara.

Min 5 månaders valp går på promenader 2-5 ggr i veckan, men då är det för att han följer med till affären för att få göra lite roliga saker. All övrig "motion" utövas på tomten, där han leker med sina leksaker, pinnar, löv och katterna..
 
Sv: Valpens motion

Tofflan skrev:
Jag skulle inte motionera en valp. Den får gå ut och kissa/bajsa sen om den vill busa runt får den göra det i eget tempo på gården eller någon fotbollsplan.
Att ha valpen lös och gå runt lite i skogen och utforska är också OK.

Håller med! :bow: Exakt så gjorde vi med min hund, och det fungerade bra!
 
Sv: Valpens motion

Okej, det låter bra. Mina föräldrar bor i ett hus ungefär en halv km härifrån. Är det okey att gå dit, eller måste han bäras/åka bil?
 
Sv: Valpens motion

flugskit skrev:
Okej, det låter bra. Mina föräldrar bor i ett hus ungefär en halv km härifrån. Är det okey att gå dit, eller måste han bäras/åka bil?
Du behöver inte bära el åka bil utan ta en promenad men låt honom gärna vara lös så att han kan springa i sin egen takt så ska det nog gå jättebra :)
 
Sv: Valpens motion

Okej, vad bra :) Han brukar gå lös alltid när jag är ute med honom. Eller jag brukar koppla honom precis vid vägen om det kommer någon bil, men sen får han gå själv. Han är inte så tuff än så han vågar smita :)
 
Sv: Valpens motion

flugskit skrev:
Okej, vad bra :) Han brukar gå lös alltid när jag är ute med honom. Eller jag brukar koppla honom precis vid vägen om det kommer någon bil, men sen får han gå själv. Han är inte så tuff än så han vågar smita :)
Ah det är ju toppen.. Det kommer gå galant ;)
 
Sv: Valpens motion

Enligt den valpbok som ständigt ligger framme på vårt vardagsrumsbord så ska valpar knappt motioneras alls, de ska bara ha mat och kärlek och röra sig helt på sina egna villkor fram tills att de är ca. halvåret. Ska man ta med dem någonstans så bär man dem. :)
 
Sv: Valpens motion

Då får jag köpa en liten kärra och dra han i, mina stackars armmuskler får kramp efter 5 meter. :D
 
Sv: Valpens motion

Inte behöver du skaffa en kärra inte... ca 500 meter orkar valpen... Men håll ett lågt tempo...
 
Sv: Valpens motion

Kimz0r skrev:
Enligt den valpbok som ständigt ligger framme på vårt vardagsrumsbord så ska valpar knappt motioneras alls, de ska bara ha mat och kärlek och röra sig helt på sina egna villkor fram tills att de är ca. halvåret. Ska man ta med dem någonstans så bär man dem. :)
Jo fast det är lite överdrivet och kan lätt missuppfattas. En valp ska inte motioneras men att gå i sin egen takt 500 m är inget farligt. Det är ju viktigt att valpen får se sig omkring och miljötränas. Sen är det rätt jobbigt att bära en valp av en större ras när den är 5 månader gammal..Puh..Bara tanken att bära Farin min golden vid 5 månaders ålder får mig att bara säga puh....;) :)
 
Sv: Valpens motion

Kimz0r skrev:
Enligt den valpbok som ständigt ligger framme på vårt vardagsrumsbord så ska valpar knappt motioneras alls, de ska bara ha mat och kärlek och röra sig helt på sina egna villkor fram tills att de är ca. halvåret. Ska man ta med dem någonstans så bär man dem. :)

Jag håller med din bok, och tycker inte heller man ska bege sig iväg på valpkurser innan valpen är åtminstone ett halvår.
 
Sv: Valpens motion

flugskit skrev:
Hur mycket motion behöver en valp på nio veckor? Det är en Golden Retriver.
Brukar promenera ungefär 1 km 2-3 gånger per dag. Är det för mycket?

Vad rekommenderar ni? Jag är så okunnig om valpar :/

inget motion alls, om du tänker lite grann hur det funkar i en vargflock så är inte ens valpen ute ur lyan vid 9v, utan de busar inne i lyan. Men om du bara har med den på gräsmattan där ni är och leker och busar så räcker det gott åt den.
 
Sv: Valpens motion

Att gå på valpkurs har väl inget med att motionera hunden att göra. Inte den valpkursen jaggick i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 775
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
917
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 196
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp