Valpen och sele/halsband

Jag begriper inte hur man kan tro att rörelse är farligt för valpar. Valpar gör två saker: leker och sover. När de leker rör de sig. Så att tuffa på en liten 40 min promenad i anpassat tempo, eller leka fritt i en timme går på ett ut.

Håller folk sina valpar nersövda eller för att hålla dem stilla? :confused:

Men vadå? Har du inte hört att kassa höfter och short ulna orsakas av att valpköpare minsann går så fort fram med sina valpar och låter dem röra sig 500 meter om dagen?

Det vet väl vem som helst att tre trappsteg för en åtta veckor gammal valp är fullständigt förödande.

Även Ammos uppf låter valparna springa runt massor som små. De är ute i hennes stora trädgård så länge vädret tillåter (och rantar upp och ner för en hög stentrappa själva ;) ). Har hon fler vuxna hundar hemma brukar de med vara i trädgården så valparna rör sig rätt mkt iom att de hänger på de vuxna.

Men vadå? Har du inte hört att kassa höfter och short ulna orsakas av att valpköpare minsann går så fort fram med sina valpar och låter dem röra sig för mycket?

Det vet väl vem som helst att tre trappsteg för en åtta veckor gammal valp är fullständigt förödande.
Förlåt men nu får du lugna ner dig!!
Byta nick OCH avatar? Nu går skam på torra land!:rage::mad::eek:

(;):D)

Men vadå? Har du inte hört att kassa höfter och short ulna orsakas av att valpköpare minsann går så fort fram med sina valpar och låter dem röra sig 500 meter om dagen?

Och för att återgå till ämnet.
Så måste det vara.. Ammos lite korta skåltak är säkert pga trappen hemma.

Jag brukar tänka på de vilda djuren när jag hör om folk som håller sina valpar så stilla som möjligt. Djurungar i det vilda leker ju så mycket de orkar och vill. Leker, sover, äter, leker, sover, äter. Många hunddjur har ju valparna i gryt den första tiden innan de är stora nog att följa med och jaga. Någon som vet hur gamla vargungar och rävungar är innan de börjar följa med de vuxna ut till jakt? Vågar gissa att det inte är jättemånga månader.
Det beskrivs ganska ingående i programmen om Yellowstones ljusa varghonor. (Kunskapskanalen).

Hej! Min lilla valp på 10 veckor kan inte gå i sele eller halsband. När vi är ute och ska gå runt huset så att hon gör sitt så går hon knappt.
MEN när hon väl går så piper/gnäller/skriker/gnyr. Som om hon har ont någonstans. Har provat med halsband och flera olika selen, men inget funkar. Jag låter henne ha på sig den även när vi är hemma men då piper/gnäller/skriker/gnyr MER än vad hon gör ute. Jag ignorerar henne och varje gång hon går och inte piper/gnäller/skriker/gnyr så berömmer jag henne. Vad kan jag göra? Det skär i mitt hjärta när jag hör henne på det viset. 😞

Ignorera pipandet totalt bara. Jag brukar sätta på halsband när dom djupsover så de inte märker något och sedan ha på det dygnet runt på dom valpar som är besvärade. Börja så, sen kan du även ha koppel på men låta det släpa bakom valpen i början. Passa även på att ta med valpen till nya platser, ut i skogen, på fält, till naturreservat, parken osv så sen får lära sig att rastas och gå även där.
Gå en bit utan koppel, ibland med koppel släpandes och ibland med koppel på. Ha med dig godis och leksak och locka och belöna. Träna bara korta stunder då så små valpar snabbt blir trött i hjärnan.
Resten av tiden får valpen gå som den vill under din uppsikt.
Den piper garanterat inte för att den har ont :)

Att valpar inte får röra sig har jag tack och lov sluppit höra. Däremot att valpar inte ska tas på längre koppelpromenader och då med betoning på koppel och längden. Att springa fritt är en helt annan sak än att hänga med en människa som älgar på kilometer efter kilometer som liten valp. Inte alla läser sina djur och det är det man får ha i åtanke när vissa säger att långa koppelpromenader inte är så bra. Summan av kardemumman är att rörelse är bra men att det ska vara glädje och lustfullt, inte utmattande och obehagligt vilket det kan vara att som liten gå på långa promenader i ett av någon annan bestämt tempo där det är mycket hundlukter som gör att de inte ens vågar göra sina behov.

Jag hade en granne en gång som gick i tre timmar varje gång med sin valp från att den kom hem som åttaveckors. Vi hade ett populärt promenadstråk precis där vi bodde där mängder av hundar gick varje dag. Valpen vågade såklart inte göra sina behov där det luktade så mycket utan så snart de kom hem satte sig valpen i hallen och gjorde sina behov. Grannen var vansinnig på valpen och då, vid det tillfället sa jag faktiskt att valpar inte ska gå promenader. Kan man inte läsa sin hund så blir det fel och att gå tretimmars promenader med en liten valp som släpas med i halsbandet kan omöjligt bli bra.

Att valpar inte får röra sig har jag tack och lov sluppit höra. Däremot att valpar inte ska tas på längre koppelpromenader och då med betoning på koppel och längden. Att springa fritt är en helt annan sak än att hänga med en människa som älgar på kilometer efter kilometer som liten valp. Inte alla läser sina djur och det är det man får ha i åtanke när vissa säger att långa koppelpromenader inte är så bra. Summan av kardemumman är att rörelse är bra men att det ska vara glädje och lustfullt, inte utmattande och obehagligt vilket det kan vara att som liten gå på långa promenader i ett av någon annan bestämt tempo där det är mycket hundlukter som gör att de inte ens vågar göra sina behov.

Jag hade en granne en gång som gick i tre timmar varje gång med sin valp från att den kom hem som åttaveckors. Vi hade ett populärt promenadstråk precis där vi bodde där mängder av hundar gick varje dag. Valpen vågade såklart inte göra sina behov där det luktade så mycket utan så snart de kom hem satte sig valpen i hallen och gjorde sina behov. Grannen var vansinnig på valpen och då, vid det tillfället sa jag faktiskt att valpar inte ska gå promenader. Kan man inte läsa sin hund så blir det fel och att gå tretimmars promenader med en liten valp som släpas med i halsbandet kan omöjligt bli bra.
Idioti :/

Tycker det är lite häftigt att dom går så långt som 5 veckors valpar redan. Aldrig hört om innan :)

Vid 5 veckor är de rätt livliga. Då får de hänga på morsan på en av hennes kisserundor. De andra rundorna får hon ha ifred.
I min ras är det fullt normalt att valpar är ute mycket och rör sig i den åldern. Våra är även ute och leker korta stunder om det är snö.

Ja du tycker det. Min erfarenhet av 5 veckors gamla valpar är att dom precis börjat gå små 3 meters utflykter ute i trädgård. Att gå nästan en km med så små är inget som jag känner till sen innan.

Fast jag går inte en kilometer. Jag går en runda på några 100 meter på ägorna och valparna springer fritt, minst dubbla sträckan som jag går, så de kommer ganska lätt upp i 5-700 meter och de håller sig ju inte direkt nära.

Förra omgången valpar vid 5 veckor var det full fräs på och hade de hållit sig såpass nära som 3 meter, så hade jag varit glad, för det är inte helt enkelt att hålla ordning på en hel valpkull där de drar full fart åt olika håll och hinner en bra bit längre än nån enstaka meter innan man fångat in dem :D

Fast jag går inte en kilometer. Jag går en runda på några 100 meter på ägorna och valparna springer fritt, minst dubbla sträckan som jag går, så de kommer ganska lätt upp i 5-700 meter och de håller sig ju inte direkt nära.

Förra omgången valpar vid 5 veckor var det full fräs på och hade de hållit sig såpass nära som 3 meter, så hade jag varit glad, för det är inte helt enkelt att hålla ordning på en hel valpkull där de drar full fart åt olika håll och hinner en bra bit längre än nån enstaka meter innan man fångat in dem :D
Mitt svar ni hakat upp er på var till voff som går 700 meter med sina 5 veckors valpar. Var enbart det jag svarat på. Inte att valpar ska vara ute och leka i allmänhet :) mina små hade inte fått ut så mycket av att gå en promenad på det viset vid 5 veckor. men kanske är det olika från ras till ras. I vilket fall är det bara positivt att valparna får vara ute :)

Förlåt men nu får du lugna ner dig!!
Byta nick OCH avatar? Nu går skam på torra land!:rage::mad::eek:

(;):D)

Det var först idag som jag fattade vem @Fruentimber var :D
Mitt svar ni hakat upp er på var till voff som går 700 meter med sina 5 veckors valpar. Var enbart det jag svarat på. Inte att valpar ska vara ute och leka i allmänhet :) mina små hade inte fått ut så mycket av att gå en promenad på det viset vid 5 veckor.

Fast 700 m är ju inte långt. Det är ju ingen promenad i trask takt. Precis som jag sa så är det i anpassat tempo. De bär kottar, sitter, ligger, brottas, nosar runt osv. Visst, vi förflyttar oss ca 700 m på hela den tiden men de rör ju inte mer på sig än de gör om de är lösa i trädgården med tiken i några timmar. Poängen med trippen är att de ska få nya intryck än i trädgården/valpgården.

Det var först idag som jag fattade vem @Fruentimber var :D

Fast 700 m är ju inte långt. Det är ju ingen promenad i trask takt. Precis som jag sa så är det i anpassat tempo. De bär kottar, sitter, ligger, brottas, nosar runt osv. Visst, vi förflyttar oss ca 700 m på hela den tiden men de rör ju inte mer på sig än de gör om de är lösa i trädgården med tiken i några timmar. Poängen med trippen är att de ska få nya intryck än i trädgården/valpgården.
Ja och mina valpar gör exakt samma sak fast 1 till 2 veckor senare. Vid fem veckor har dom precis fått gå ut i trädgården en stund.

Ja och mina valpar gör exakt samma sak fast 1 till 2 veckor senare. Vid fem veckor har dom precis fått gå ut i trädgården en stund.

Beroende på väder men är det bara hyffsat gott så är de ute så mycket som möjligt i valphundgården från 4 v. Det är då de flyttar ut ur valprummet inne i huset och ut till hundstallet. Då är de i valphundgården på 40 kvadrat med massa valpanpassad berikning så mycket det går dagtid. Nån promenad eller fler i skogen bakom huset varje dag (en liten stig på 600-700m) och "studiebesök" inne i huset varje dag. På natten sover de i hundstallet.

När vi hade labradorvalpar (vilket var över tio år sen) så öppnade vi altandörren så fort de var stadiga nog på benen, så typ 3 veckor var första gången de utforskade altanen. Det var alltid öppet för dem att från altanen gå ut till trädgården, och de utforskade mer och mer allteftersom de blev äldre. Vid 5 veckor hade vi inga vinbärsbuskar kvar, femton hål i potatislandet och tio galna valpar som for omkring :rofl: Kan garantera att de rörde på sig mer än 700 m och alla utom en fick A-höfter.

När vi hade labradorvalpar (vilket var över tio år sen) så öppnade vi altandörren så fort de var stadiga nog på benen, så typ 3 veckor var första gången de utforskade altanen. Det var alltid öppet för dem att från altanen gå ut till trädgården, och de utforskade mer och mer allteftersom de blev äldre. Vid 5 veckor hade vi inga vinbärsbuskar kvar, femton hål i potatislandet och tio galna valpar som for omkring :rofl: Kan garantera att de rörde på sig mer än 700 m och alla utom en fick A-höfter.
Sambons labbe var det också fullt ös på både hos uppfödaren och hemma hos sambon när hon var liten, ibland tyckte tom frispråkiga jag att det blev lite väl mycket för en så ung hund, men hon röntgade perfekt både på armbågar och höfter.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 554
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 348
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka