Har en 20 veckors valp som står över min mellanhund. Han tog över tja två dagar efter han kom. Den andra hunden är en väldigt osäker hund som är rädd för det mesta. Hans hundspråk är väldigt dåligt och han fattar inte tillsägelser så snabbt om man säger så.
Valpen är tuff en liten terrier som vaktar maten emot mellanhunden. Problemet blev nu efter att de flög ihop när min dotter fick mat. Nu morrar han hela tiden åt mellanhunden och tja vill ha igång bråk.
Någon som har några ideer? Han vaktar ej mat emot någon annan.
Jag är absolut ingen expert men försöker tänka mig in i hur jag skulle ha försökt lösa situationen.
I "min" flock oavsett om det är hundar, katter eller hästar så bestämmer jag i första hand, sedan i fallande ordning då, så när jag får in en valp så sätter jag gränser hur den får betee sig mot de andra, framförallt katterna, och djur som inte är ranghöga per automatik, hästarna, barn etc.
Man får visa hur valpen ska agera och jag skulle nog ha hanterat det som att din mellanhund är ett sådant fall?
Jag har en stor, aktiv ras och valpen är redan tuff och burdus så ibland får jag säga till på skarpen när hon brottar ned och tuggar på katterna, och jag ser ju att de stora hundarna är ännu hårdare i sina tillsägelser.
Mina vuxna hundar får hållas i sin uppfostran av valpen, även när de är lite hårdhänta, för jag litar på att de kan sitt jobb (förutsatt att de är vettiga individer såklart).
Jag kan dock alltid gå in och bryta, och säger jag något så överrider det.
(Med hästarna blir det ju rätt annorlunda eftersom de har ett "eget" liv i hagen, men är jag närvarande sköter de sig och kan ledas tillsammans etc även om de har rang-issues annars.).
Har du tillgång till en vuxen, signalsäker hund som kan "läxa" upp och visa tydligt hur den ska betee sig är ju det en stor fördel.
Så tänker jag, sedan vet jag inte i vilket stadie din valp är i, men i vissa så är det ju svårt att få dem att lyssna, och framförallt inte direkt göra "felet" igen när man sagt ifrån, men det växer bort. De vet att de gör fel men kan inte hantera sig själva.