Valpen kommer inte överens med min ena hund

pernilla_s

Trådstartare
Har en 20 veckors valp som står över min mellanhund. Han tog över tja två dagar efter han kom. Den andra hunden är en väldigt osäker hund som är rädd för det mesta. Hans hundspråk är väldigt dåligt och han fattar inte tillsägelser så snabbt om man säger så.

Valpen är tuff en liten terrier som vaktar maten emot mellanhunden. Problemet blev nu efter att de flög ihop när min dotter fick mat. Nu morrar han hela tiden åt mellanhunden och tja vill ha igång bråk.

Någon som har några ideer? Han vaktar ej mat emot någon annan.

Har en 20 veckors valp som står över min mellanhund. Han tog över tja två dagar efter han kom. Den andra hunden är en väldigt osäker hund som är rädd för det mesta. Hans hundspråk är väldigt dåligt och han fattar inte tillsägelser så snabbt om man säger så.

Valpen är tuff en liten terrier som vaktar maten emot mellanhunden. Problemet blev nu efter att de flög ihop när min dotter fick mat. Nu morrar han hela tiden åt mellanhunden och tja vill ha igång bråk.

Någon som har några ideer? Han vaktar ej mat emot någon annan.

Jag är absolut ingen expert men försöker tänka mig in i hur jag skulle ha försökt lösa situationen.

I "min" flock oavsett om det är hundar, katter eller hästar så bestämmer jag i första hand, sedan i fallande ordning då, så när jag får in en valp så sätter jag gränser hur den får betee sig mot de andra, framförallt katterna, och djur som inte är ranghöga per automatik, hästarna, barn etc.
Man får visa hur valpen ska agera och jag skulle nog ha hanterat det som att din mellanhund är ett sådant fall?
Jag har en stor, aktiv ras och valpen är redan tuff och burdus så ibland får jag säga till på skarpen när hon brottar ned och tuggar på katterna, och jag ser ju att de stora hundarna är ännu hårdare i sina tillsägelser.
Mina vuxna hundar får hållas i sin uppfostran av valpen, även när de är lite hårdhänta, för jag litar på att de kan sitt jobb (förutsatt att de är vettiga individer såklart).
Jag kan dock alltid gå in och bryta, och säger jag något så överrider det.
(Med hästarna blir det ju rätt annorlunda eftersom de har ett "eget" liv i hagen, men är jag närvarande sköter de sig och kan ledas tillsammans etc även om de har rang-issues annars.).
Har du tillgång till en vuxen, signalsäker hund som kan "läxa" upp och visa tydligt hur den ska betee sig är ju det en stor fördel.
Så tänker jag, sedan vet jag inte i vilket stadie din valp är i, men i vissa så är det ju svårt att få dem att lyssna, och framförallt inte direkt göra "felet" igen när man sagt ifrån, men det växer bort. De vet att de gör fel men kan inte hantera sig själva.

Freda den äldre hunden från terrorvalpen. Låt inte valpen vara i rummet om det serveras mat (till vare sig två- eller fyrbening), ge hundarna mat var för sig.

Kräv ett visst mått av lugn och respekt i gruppen, valpen får inte göra vad han vill bara för att den andra hunden skulle tillåta det - du tillåter det inte. Kan han inte leka snällt får han inte leka, kan han inte hantera att andren får mat får han gå därifrån, osv.

Min aldre rottis ar en tamligen skarp hund ... men hon gick undan nar var lilla marodor kom. Den lilla hade inget stopp ... hon var pa HELA tiden. Jag fick ga in och lara "lillan" var granserna gar, det ar inte den vuxna hundens job. Min stora skulle mycket val kunna ha tagit i aldeles for mycket ... det ar helt enkelt inte hennes job. Hon gjorde det hon skulle, hon accepterade valpen aven om hon mest bara tyckte att valpis var superjobbig och i vagen.
Valpis fick helt enkelt leva i valphagar och pa koppel tills hon hade lart sig lite hyfs. Vansinnigt jobbigt, men nu fungerar de desto battre tillsammans.

Oh ... och mina hundar slass inte. Absolut inte. Om den stora tar i for hart gar jag emellan, om den lilla inte slutar tjafsa gar jag emellan. Den som overskrider almanna regler for hyfs och att leva ihop far ga undan och inte vara med ett tag. Sager den stora till att hon fatt nog ska den lilla lamna henne i fred. Punkt!
Om den stora stirrar ut lillan sa hon inte far ga over golvet aker hon ut. Jag fattar besluten hos oss ... inte hundarna.

Lär valpen att maten är din tills den är uppäten oavsett vem som ska äta den. Mina bryr sig inte om varandras mat för de vet att om de gör det så kommer jag o tar den. Det tog nog 3 mål att lära minstingen som nu är 8 månader detta när han var liten. Alltså jag snor maten kvickt som bara den om fel hund käkar i just den skålen. Var o en får sin matskål med 2-3 meters mellanrum i köket.

Det är ofta så att man måste hjälpa till att freda äldre hundar från jobbiga valpar. Se till att den gamla hunden har en fredad plats att dra sig undan till, och gå emellan när valpen blir för påträngande.

Jag satte koppel på min terrorvalp, när hon blev för uppskruvad mot gamlingarna och inte kunde låta dem vara i fred. Sen fick hon sitta kopplad vid mitt stolsben, tills hon lugnade ner sig och somnade, vilket brukade gå rätt fort. Då kopplade jag loss henne igen.

I den matsituation du beskriver, skulle jag antingen koppla valpen medan de äter, eller sätta mig mittemellan dem, och se till att var och en håller sig till sin skål.

Sådana här problem med valpar och äldre hundar brukar vara rätt övergående, om man bara tar tag i dem.

Men så länge det pågår bör du vara koncentrerad på hundarna medan de äter, så ge din dotter mat vid någon annan tid.

Det är ofta så att man måste hjälpa till att freda äldre hundar från jobbiga valpar. Se till att den gamla hunden har en fredad plats att dra sig undan till, och gå emellan när valpen blir för påträngande.

Jag satte koppel på min terrorvalp, när hon blev för uppskruvad mot gamlingarna och inte kunde låta dem vara i fred. Sen fick hon sitta kopplad vid mitt stolsben, tills hon lugnade ner sig och somnade, vilket brukade gå rätt fort. Då kopplade jag loss henne igen.

I den matsituation du beskriver, skulle jag antingen koppla valpen medan de äter, eller sätta mig mittemellan dem, och se till att var och en håller sig till sin skål.

Sådana här problem med valpar och äldre hundar brukar vara rätt övergående, om man bara tar tag i dem.

Men så länge det pågår bör du vara koncentrerad på hundarna medan de äter, så ge din dotter mat vid någon annan tid.

Jag går emellan vovvarna eller tja vovven. Min dotter fick mat inte hundarna, en smörklick hamnade på golvet och konflikten var ett faktum när jag inte hann styra upp. Det är bara runt mat och när han vilar som vi har ett problem. Han morrar när den andra hunden är påträngande, men den andre lyssnar inte så bra.

Precis som Blandrastik sager ... att sara hundarna nar bade de och manniskor ater OCH, inte minst, super traning pa att "ge upp resurser" for lillen.

Min lilla har ett mycket starkt resursforsvar, medan den aldre inte alls har det (tack och lov!), hon daremot ar "storasyster" som hela tiden vill halla ratt pa smasyskon "for jag vet vad mamma vill":banghead: Det betyder att aven om hon ar flexibel och inte reagerar pa att Lillan vaktar sina resurser egentligen, ar hon hopplos pa att "uppfostra" den lilla och darfor garna vill saga ifran om Lillan gor nagot som hon tror att jag inte vill.

Jag haller hela tiden pa att jobba med min stora, Miss Mandy for att se till att hon har helt klart for sig att JAG fattar ALLA beslut, hon kan inte saga till lilla Princess Diva nagonting. Det innebar att jag alltid har ett oga pa Mandy nar Lillan tjafsar ... Liksom att jag minst en gang i veckan aktivt jobbar med att se till att Princess Diva inte vaktar resurser ... Alls. (Byteshandel och mer byteshandel utspatt med glada overaskningar av hogre varde under mat och lek. lol)

Det skiljer alltså bara några månader i ålder? Om det bara gäller vid mat skulle jag för husfridens skulle ha separerade hundar vid matdags, både när de och familjen äter.

Jo skiljer ett halvår mellan dem. Ett halv år mellan alla tre. Får helt enkelt sätta upp en på andra våningen vid mat

Jag jobbar hela tiden med resurs men han har inget resursbehov mot den ena hunden mig, sambon barnen eller katterna. Det är bara emot gizmo. Katterna kan dela skål med honom barnen kan ta vad som helst med en jätte glad hund.

Nu är både lillen och den stora trött på mellan hunden med jämna mellanrum då han inte förstår deras signaler. Den stora morrar bara och går undan. Den lille avskyr honom med jämna mellanrum mest vid mat. Då

Det är nog både en smaksak plus en del åsikter huruvida det borde skilja i ålder på hund ett och två. Men sex månader emellan får nog anses som en liten åldersskillnad. Utvecklingsmässigt ligger de väldigt nära varandra.

Det har gått en tid nu. De fortsätter att slåss med jämna mellanrum. Eller tja Den lille hoppar på Gizmo. Ibland väldigt oprovocerat enligt mitt tycke utan mat inblandat. Den lille vet att det inte är okej. Men jag vet inte riktigt hur jag ska få bort beteendet.

Har du funderat pa om han resurs forsvarar dig, en katt, eller en annan hund? Min lilla vill garna ligga precis framfor mig, mellan mig och den stora ... och det ar for att tala om att jag ar "hennes". Hon far overhuvudtaget aldrig ligga sa langre. Aldrig. Hon blir tillsagd att ga till sangen varje gang hon forsoker.

Nej inget riktigt sånt hänger ihop ofta mat, men inte alltid. Busar dem kan det slå över ibland. Men förutom maten finns det inget riktigt resurs som jag har sett. Visst vill han komma mellan men det tillåter jag inte och han morrar ej i närheten av mig i dem lägena. Det är inte tillåtet då åker man därifrån likväl om man försöker trycka undan någon.

Även vi lek lär dig se när det är på väg att bli för livat och bryt dom innan, ju fler gånger dom rycker ihop ju svårare kommer du troligen få det.
Har precis samma variant här hemma nu, dom två hanarna i sig leker fint utan problem men när tiken är där och lägger in sin stress och enorma intensitet kan den nya hanen ryka ihop med antingen henne eller med den andra hanen. Han dras väl troligtvis med i hennes stress, så nu har vi gränser för hur man leker inom gruppen annars bryts leken och det blir bättre och bättre här hemma :)

/Camilla

Valde för en månads sen att omplacera Gizmo till min mamma. Dem passar varandra som handen i handsken. Allt bra tills idag balder targetar buster nu. Flugit på honom 2 går idag och morrar åt honom när han e i närheten. Buster gav sig. Tydligt, men balder e inte nöjd ändå. Lutar åt att jag väljer att omplacera även balder om det fortsätter. Då han hoppar på buster och tidigare även Gizmo i närheten av min dotter på 1 år. Känns hopplöst just nu

För mig känns det som alldeles för liten åldersskillnad när det gäller tuff/tuffa raser. Dom äldre borde fått bli några år innan ännu en ny valp kom in i huset. oerhört lätt det blir bråk mellan jämngamla hundar om dom är en ras med lite humör.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 226
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 390
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka