Valpen är hemma!

P

Ponnytokig

Vill först och främst tacka er för alla råd ni har gett angående valpköp m.m. Har upptäckt att det finns många olika åsikter.

Nu är hon iallafall hemma. Inte ett pip på bilresan hem (40 min.)
och kissade direkt på gräsmattan när vi kom hem. Hon har inte gnytt någonting och redan rumsren!! Är det vanligt vid 8 veckors ålder?

Hur som helst är jag stolt över henne.
Hur mycket sover valpar?

Jaja, ville bara skriva av mig lite *ego*.

Sv: Valpen är hemma!

Grattis!:bump:
Men nu har jag glömt/missat-vad är det för hund ni skaffat?

Nja, jag skulle nog inte riktigt än säga att valpen är rumsren;)

Valpar sover rätt mycket till en början, nästan större delen av dygnet. Sömnen är oerhört viktig för små valpar.

8 veckor å rumsren.... Din hund är ett mirakel!:cool:

Rumsren ar man inte nar man kissar pa grasmattan, det ar man forst nar man slutar kissa pa vardagsmattan!;) Men det ar helt klart ett steg pa ratt vag, att hon forstar att man kan kissa ute. Stall inte undan moppen riktigt an.

Vill först och främst tacka er för alla råd ni har gett angående valpköp m.m. Har upptäckt att det finns många olika åsikter.

Nu är hon iallafall hemma. Inte ett pip på bilresan hem (40 min.)
och kissade direkt på gräsmattan när vi kom hem. Hon har inte gnytt någonting och redan rumsren!! Är det vanligt vid 8 veckors ålder?

Hur som helst är jag stolt över henne.
Hur mycket sover valpar?

Jaja, ville bara skriva av mig lite *ego*.

Haha, oj förlåt.
Glömde tillägga att hon varenda gång idag har gått till tidningarna i hallen för att kissa och bajsa. Rumsren??

Jag kallar inte en hund för rumsren när den fortfarande utför sina behov Inomhus, om så på en tidning.

Hor av dig om ett halvar sa far vi se hur mkt pink det har kommit. Darmed inte sagt att hon kommer fontankissa overallt. Min tjej kissade pa koksmattan kanske tio ggr totalt, oftast nar matte och husse glomde klockan, och sen var hon rumsren. Det beror val pa vad man lagger i ordet rumsren ocksa, for mig ar det en hund som kan halla sig rimliga stunder, men visst ar det bra att din helst soker sig ut eller till en tidning.

Men bra mycket bättre än att kissa och bajsa överallt huxflux ;).

Jag kallar inte en hund helt rumsren förren de slutat upp helt med att kissa inne, oavsett om det är på en tidning eller ej.
Men är din valp så duktig att den enbart gör ifrån sig på tidningar när den är inne - så grattis, det är bra! :)

Själv gör jag så med småttingar att jag tar ut dem så ofta att de inte ska behöva göra ifrån sig inomhus, och såklart massor med beröm när de är duktiga och kissar ute.

Lycka till med hunden! :banana:

Grattis!:bump:
Men nu har jag glömt/missat-vad är det för hund ni skaffat?

Nja, jag skulle nog inte riktigt än säga att valpen är rumsren;)

Valpar sover rätt mycket till en början, nästan större delen av dygnet. Sömnen är oerhört viktig för små valpar.

En liten cairnterrierflicka :love:.

Håller med.

Min valpis 'råkade' kissa ett fåtal gånger när matte/husse inte var snabba nog, detta dock när han fortfarande var rätt liten. Han har dock Aldrig bajsat inomhus, inte En endaste gång. :p

Nu är han 6 månader och är helt rumsren, vilket han blev var rätt tidigt, men ändå.

Kan ävedn tillägga att jag inte förstår vitsen med att ha tidningar utlagda hemma, då tar det väl längre tid för hunden att bli rumsren...?

Kan ävedn tillägga att jag inte förstår vitsen med att ha tidningar utlagda hemma, då tar det väl längre tid för hunden att bli rumsren...?

Knappast. Däremot är det lättare att torka upp kisset + att det är lättare att se pölarna så man slipper blöta strumpor och ev brutna nackar :o Det är vitsen med kisstidningar.

Fast risken när man använder tidningar är att valpen tolkar det som att det är okej att kissa inne bara man kissar på tidningen..

Har blivit ett problem för endel ....

Äh det beror ju på hur man gör det. Märker man att det händer så är det väl bara att ta bort tidningarna? Hur svårt är det liksom.. Tidningar är utmärkt att använda iaf i början när valpen är liten och inte kan förväntas vara 100% rumsren. Att säga att tidningar försvårar rumsrenhetsträningen är bara tramssnack. Snarare är det en själv som brister isåfall.

Huruvida valpen tolkar tidningskissande som ok eller inte är nämligen helt och hållet upp till hur man som ägare beter sig. Inte huruvida det finns tidningar på golvet eller ej.

Tidningar är utmärkt att använda iaf i början när valpen är liten och inte kan förväntas vara 100% rumsren.
Jag håller inte med dig. Man är ju ute efter att valpen ska lära sig att Bli rumsren, det är Utomhus man utför sina behov-med undantag att 'olyckor' kan ske.
En helt annan sak om man tex. är uppfödare och har många valpar i en rasthage och dyl.
Men när valpen väl kommer till sitt nya hem skulle jag personligen skippa tidningar, känns på nåt vi att det förlänger rumsrenhets-processen.
Men det är som sagt vad Jag tycker.

Att säga att tidningar försvårar rumsrenhetsträningen är bara tramssnack. Snarare är det en själv som brister isåfall.
Om du syftar på mitt inlägg så var det mer en Undran från min sida, men fortfarande inget tramssmack om Jag nu tycker så.

Ja det lär ju brista i en själv att man nu måste lägga fram tidningar på golvet då man uppenbarligen är för lat att springa ut med valpen när det behövs.:smirk:

Huruvida valpen tolkar tidningskissande som ok eller inte är nämligen helt och hållet upp till hur man som ägare beter sig. Inte huruvida det finns tidningar på golvet eller ej.
Se mitt svar ovan....

//Nikkis-som aldrig använt sig av tidningar.

Ja det lär ju brista i en själv att man nu måste lägga fram tidningar på golvet då man uppenbarligen är för lat att springa ut med valpen när det behövs.:smirk:

Vad är det som säger att de som lägger ut tidningar till sina valpar är lata och inte tar ut sin nödiga hund? Nu tycker jag att du hamnat helt snett i ditt resonemang, och att du är inte så lite fördomsfull.

Det ena behöver inte utesluta det andra. Använder man tidningen som en känd kissplats (alla uppfödare jag vet använder tidningar när valparna bor hos mamma, så den är redan känd) och lägger den vid dörren, så går valpen dit när den behöver. Då kan man använda tidningen för att utlösa en signal - valpen går till dörren - och man hinner ta ut den för kissning.

Som jag ser på saken kan tidning underlätta betydligt i rumsrenhetsträningen. Att kissa på tidning är ju inget den lär sig när den kommer till sitt nya hem, utan något den redan kan, så det kan knappast försvåra. Har man som jag, många hundar, skippar man tidningen ändå eftersom den aldrig ligger still innanför dörren. Men det är en annan femma.

Senast ändrad:

Tänk jag har aldrig använt tidning när jag tränat mina valpar
Och aldrig brutit nacken..:eek:

Valparna har utan undantag snabbt blivit rumsrena, har liksom aldrig varit något stort problem
Nu passar jag dom väldigt noga, tar ut direkt när valpis vaknar, efter bus, efter mat och så vidare.
Mycket beröm när den gör ifrån sig ute…
Och ja jag har en intelligent lätt lärd ras som polletten ramlar ner väldigt snabbt på!

Nej just rumsrenheten har inte varit mitt valp problem däremot bit renheten…
Det är åtskilligt som har blivit sönder bitet…:mad:

Vår valp kom hem till oss 8 v gammal o har nu under dessa första sex månader endast lyckas med ett par olyckor inne. O vi har inte använt tidningar till henne..

Grattis! Bilder på det lilla livet vill vi se!
Hoppas att det går bra för er vare sig med eller utan tidningar:D

Blir så avundsjuk ,vi får vänta 10 dgr till innan vår lilla Vera ska hämtas./L

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 420
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 291
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 782
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 282
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka