VaLpArNa HaR KoMmIt !! :)

Sv: VaLpArNa HaR KoMmIt !! :)

Jag förstår att det " kan " vara farligt. Men vad kan hända !?

soffeloffan skrev:
Jag lekte med dottern ! ( Hanna ) och så gick vi och tittade på valparna !:devil:

Ja, Du verkar ju inte vara någon mogen 10-åring som skriver så, när Du vet att Du i värsta fall riskerar valparnas liv.

men om dottern bär upp, varför får inte jag det ?

För att DU tillhör inte huset och dess bakterier, DU är främmande och bär in andra bakterier...

//E

Små valpar har dålig motståndskraft mot främmande bakterier = det vill säga sådana som kommer in utifrån, insläpade av främmande människor och djur. Lika lite som man bör släppa in främmande människor att röra vid valparna i den åldern bör man alltså vara försiktig med att låta någon hund i hushållet som kommer att träffa mamman eller valparna hälsa på främmande hundar, vistas på utställningsplats och så vidare samt själv givetvis se till att tvätta händerna innan man hanterar valparna om man varit ute/hälsat på främmande hundar.

Det som kan hända i värsta fall är att de dör, helt enkelt för att de i den åldern har väldigt dåligt försvar och marginalerna är väldigt små om de till exempel blir svaga och inte orkar äta som de ska; blir de uttorkade går det snabbt utför. Kort sagt är det så hemskt onödigt att hålla på och pilla på nyfödda valpar som bara är någon vecka gamla, för smittorisken och för att de fortfarande är blinda och döva små varelser som behöver lugn och ro och sin mammas värme.

Inte ens uppfödaren, om denne är det minsta ansvarstagande, hanterar valparna alltför mycket när de är så små, givetvis gör man en daglig översikt av kullen för att se att alla mår bra och utvecklas som de ska, man väger dem, klipper klor och kanske hjälper till att flytta tillbaka valpar som virrat bort sig i filtar eller kommit helt på avvägar i valplådan, men att ens låta familjens egna barn hålla på och bära omkring på enveckorsvalparna är vansinne.

Det är faktist orättvist !! Ägaren skulle väll Säga till meej !:cry:

Men även om ägaren inte sa till dej, så borde du väl ändå lyssna lite på alla här inne som säger att det kan vara farligt för valparna? :confused: För valparnas skull om inte annat.

Men det bestämmer ju inte nii, det gör ju ägaren ! Ni kan ju inte bestämma att jag inte får gå in där om ägaren inte säger till meej ! :mad:

Nej vi kan inte bestämma, men vi säger vad vi tycker, och vad som är bäst för nyfödda valpar som har väldigt lätt för att bli sjuka när dom är så små.

Jaa just det ! då behöver ni inte hacka på mig :bump:

Vi hackar inte. Iaf jag tycker det bara var oansvarigt att du (trots att dom flesta här har sagt att det kan vara farligt för valparna), ändå går in till dom och bär runt på dom osv.

:smirk: GRATTIS.
va kul med en liten valp.. Hoppas att allt går bra..
Man ska ju vara noga med allt vad hygien säger då man är med valpisar...
Jag tror säkerligen ägaren skulle säga till om du inte fick vara inne och titta eller röra valparna.. Men jag tycker det verkar som du och Hanna är riktigt goda kompisar och leker i stort sätt varje dag.. Och då tycker ju jag att dina bakterier mm redan finns där i huset...
:banana: Här ska du få en liten bild på min lilla Parson Russell terriser... hon blir 5 månader den 1/1.. Puma heter hon.. och är en jättego tjej.. fast full i bus och så ska hon bestämma över de andra hundarna trots att de är både äldre och större än henne...
LYCKA TILL... :bump:

munter11 skrev:
:smirk: GRATTIS.
va kul med en liten valp.. Hoppas att allt går bra..
Man ska ju vara noga med allt vad hygien säger då man är med valpisar...
Jag tror säkerligen ägaren skulle säga till om du inte fick vara inne och titta eller röra valparna.. Men jag tycker det verkar som du och Hanna är riktigt goda kompisar och leker i stort sätt varje dag.. Och då tycker ju jag att dina bakterier mm redan finns där i huset...
:banana: Här ska du få en liten bild på min lilla Parson Russell terriser... hon blir 5 månader den 1/1.. Puma heter hon.. och är en jättego tjej.. fast full i bus och så ska hon bestämma över de andra hundarna trots att de är både äldre och större än henne...
LYCKA TILL... :bump:

Tack Munter11 !! Du är den ända som har skrivit något snällt !! :) Hanna och jag leker nästan varje dag efter Skolan ! Jag vet att det kan vara farligt , men det är ju ägren som bestämmer ! Hur e Jackisarna i sättet ? ;) Tyvärr kan jag inte se bilden ! :bump: Hoppas att det går att ordna !

Gott Nytt År

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 758
Senast: fixi
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar