J

juveeel_

Jag och min mamma har pratat länge om att para vår hund. Men jag är så himla rädd att hon typ.. dör :eek: när hon ska föda eller något. Man har ju hört att det kan hända... Men hur stor/liten är risken egentligen?
 
Sv: Valpar

Beror på vilken ras det är, utan det vetskapen kan nog ingen svara hur stor risken är..

Men för en normalkroppslig hund som är helt frisk i övrigt ska det inte vara någon större risk
 
Sv: Valpar

Hon är 3 år!

Blandras: schäfer, owcharka, dobberman och riesen schnauser(stavas?).

Normal stor, med andra ord!
 
Sv: Valpar

håller med Calazirya!
dumt att fortsätta avla på en hund bara för att den är söt, trevlig eller vad det nu kan vara. bara för att eran hund är snäll så kan likväl valparna bli monster! sen tycker jag att det är dumt att stödja blandrasavel genom att tillföra valpar själv...
 
Sv: Valpar

Det finns redan tillräckligt många blandraser. Många av dem är hemlösa...
 
Sv: Valpar

hon är mest schäfer och owcharka och vi vill para henne med en owcharka...

Vi vill ju ha valpar på henne för det är kul, inte för att sälja för dyra pengar :crazy: Nu för tiden är det många som vill ha blandrasar, eftersom de är billigare att köpa.

Nu undrade jag inte om era åsikter om jag ska avla MIN hund :smirk: utan om era erfarenheter av avel.
 
Sv: Valpar

Kul ?

Nog tycker jag att man ska ha bättre skäl en så, rent generellt alltså ( eftersom vi inte får prata om DIN hund )

Är hon helt friskförklarad av vet?

Röntgad ( både HD och AD )

Ögonlyst?

MH-testad ?
 
Sv: Valpar

Alla som vill ha blandraser kan ju hämta hem en från något hem för hemlösa hundar. Där hamnar blandraserna som någon en gång i tiden ville ha och som någon avlade fram för att de tyckte det var kul och ansåg att det fanns efterfrågan.
 
Sv: Valpar

det är väl just det, att dom är billiga! det lockar köpare som inte är så seriösa, jag menar.. 3-4000 är inte så mycket så att det svider i plånboken som det gör när man köper en hund för 8000+
en sån billig hund kan man lätt kränga iväg om den blir för jobbig (fast det är ju inte så lätt), många köpare är inte hundvana och tar den billigaste... kolla på blocket och så tittar du på hundar som är mellan typ 6 mån å 1,5 år. hur många är renrasiga? står väldigt ofta "säljes pga ändrade förhållanden/allergi/tidsbrist/whatever". hunden är ju som jobbigast när den är i den åldern..
gör dina framtida valpar en tjänst och sätt dem inte till världen! alla vill väl att ens små grisar ska få ett lyckligt hem i framtiden, där den får bo resten av livet! men tror dessvärre inte att statistiken för blandisar stämmer överrens med önskemålen.
 
Sv: Valpar

hon är mest schäfer och owcharka och vi vill para henne med en owcharka...

Vi vill ju ha valpar på henne för det är kul, inte för att sälja för dyra pengar :crazy: Nu för tiden är det många som vill ha blandrasar, eftersom de är billigare att köpa.

Nu undrade jag inte om era åsikter om jag ska avla MIN hund :smirk: utan om era erfarenheter av avel.

Ja, det är ju den bästa anledningen att köpa en Ovtcharka...att den är billig! Attraherar verkligen rätt köpare.
:o
 
Sv: Valpar

Du ska inte avla på owtcharka, det är inga bra hundar att leka sådär med... Vet du vad du har i din hund?

Mh-testad?

Bara så du vet det så kan du föda upp små mördarmaskiner om du inte vet vad du sysslar med och det verkar ju inte hoppfullt.

//E
 
Sv: Valpar

Håller med de flesta här inne, snälla avla inte fram valpar av det egoistiska skälet att det är kul!
Avla fram nya valpar ska man göra för att tillföra rasen någonting.
Inte för att det är "kul"....:crazy:
 
Sv: Valpar

Det låter ju verkligen skitbra, att föda upp ovtjarkablandningar för att det är kul. :crazy: Men för all del, kör på, valpar är ju söta och ni kan säkert prångla iväg dem som "underbara nallebjörnar" till tillräckligt naiva och okunniga köpare. För vem bryr sig om vad som händer sen?
 
Sv: Valpar

*KL*

Har ni inte hävt ur er allt än eller vadå ? Tror ni inte trådskaparen fattar ? Måste ni skriva 10 inlägg efter varandra hur hemskt det är ????

Vad vill ni uppnå med detta ? Jag försvarar definitivt inte trådskaparen, men denna tråd verkar urarta i hur mycket man kan säga till en trådskapare. Räcker det inte med något inlägg som säger till ????? Måste alla följa efter ?
 
Sv: Valpar

Avla fram nya valpar ska man göra för att tillföra rasen någonting.


Håller med...till viss del. Hårddrar man ALLT, så undrar jag om du kan svara på VARFÖR man avlar fram hundar man måste plastikoperera som valp för att den ska kunna fungera (shair pei tex) ??

Vad tillför detta ?? Vad tillför man denna ras för något ?
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
917
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 934
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp