Valpar efter dotter till allergisk tik?

B

Bee Sweet´s

Hur skulle ni se på det?
Om dottern i fråga inte uppvisat några somhelst allergi tendenser.... och är gott och väl över åldern där hennes mor fick allergi....

Skulle ni?
Skulle ni Inte?
Ta valpar på denna tik....

Tala gärna om era åsikter kring ert val...

Hälsn Moa
 
Sv: Valpar efter dotter till allergisk tik?

Skulle inte ta valpar på den tiken av den enkla anledningen att den ärftliga faktorn är rätt hög, även om tiken i sig uppvisat symptom ännu.
 
Sv: Valpar efter dotter till allergisk tik?

Jag är ingen uppfödare, men kanske kan svara i egenskap av valpköpare?

Jag hade inte köpt en valp efter den tiken.
 
Sv: Valpar efter dotter till allergisk tik?

Minns jag helt fel nu, hade inte tikens mamma starr också? Dotter till en tik som får avlivas alltför ung pga. allergi och starr, nej, känns inte som lämpligt avelsmaterial. Som varande uppfödare skulle jag inte avla på en sådan tik, för som Gnist säger, även om hon själv inte uppvisat några symptom ännu så finns den ärftliga faktorn där.
 
Sv: Valpar efter dotter till allergisk tik?

Skulle inte ta valpar på den tiken av den enkla anledningen att den ärftliga faktorn är rätt hög, även om tiken i sig uppvisat symptom ännu.

mmm pluss att du har även ngt som kallas för friska anlagsbärare/dolda anlagsbärare = en frisk individ som lämnar anlaget vidare... ex. en tik har fått valpar, hon själv ng år efter valparna visar symptomp på en ärftlig sjukdom, hennes valp går i avel men h*n är frisk, men dennes valpar kan få det.. med andra ord, det kan "hoppa över en generation"
 
Sv: Valpar efter dotter till allergisk tik?

Allergi?! Vad för slags allergi?
 
Sv: Valpar efter dotter till allergisk tik?

Bee Sweet´s skrev:
*Ja ibland är det inte lätt... Min yngsta har både allergi och starr...

*Hon är ju bara tre år...

*Atopisk allergi som dessutom angriper pigment så där huden varit svart är hon nu rosa

*har fått starr på andra ögat... Veterinären såg en lätt dimma som tyder på attt starren är påväg i det ögat oxå..

*Nu är det bara en fråga om tid... En fråga om när.... Vet tror en månad kanske 1½ innan hon är blind...

*Usch va svårt... Hon kommer inte ens hinna bli 3 år....

*Går på kortison varje dag... Med den dosen hon behöver så kissar hon inne för att hon dricker så mkt... minskar man så kliar hon sönder sig....

*Hade hon varit frisk för övrigt så hade jag nog opererat, men hon mår ju inte bra för övrigt....

*om dom får starr så kommmer det oftast i låg ålder... Säkerligen ärftlig....

*Vet lyssnade på hjärtat och Leia hade fått blåsljud på hjärtat.
Hon åt kortison varjedag pga av allergin, och kliade sig å tappade päls ändå. Kortison droppar i ögonen pga av starren... Blåsljudet var droppen som gjorde att det var nog.. Hon blev ändå sämre och sämre för varje dag...

*Min direkta tanke är att absolut inte använda varken Leia eller hennes Tikvalp Milla i avelk då man vet att det är ärftligt men inte hur...

Tycker att ts ska hålla sig kvar i de tankarna som hon hade när hon skrev inlägget som jag fetmarkerat rött!!
De övriga punkterna talar ju för sig själv att en avkomma efter en sådan tik inte ska gå i avel..
 
Sv: Valpar efter dotter till allergisk tik?

Om det verkligen gäller en tiklinje med konstaterad starr fattar jag absolut inte hur man ens kan fundera på att ta valpar.
 
Sv: Valpar efter dotter till allergisk tik?

Som ägare till en allergisk hund så säger jag absolut NEJ!

Det medför ett lidande för hunden och det kostar massor med pengar att hålla uppe en hög levnadsstandard för allergihundar, min hund lider inte, men jag skulle aldrig avla på henne.

Jag fick en hund av min uppfödare just för att hon gav 2 valpar med allergi, det är då inget avelsmaterial enligt henne, trots att tiken är frisk och att det lika gärna kunde varit hanen som gav defekten.

//E
 
Sv: Valpar efter dotter till allergisk tik?

Absolut inte, finns dock en hel del hundar som går i aveln för att "det är ju så lite"..Fick reda på av min uppfödare när jag nämnde ngt om att min hund fått gris öra att det fick westisar INTE ÄTA!!
:eek: ...Ville jag ge godis skulle jag ge vetekex och så vidare..
Jag trodde det var en hund och inte ett överdimensionerat marsvin jag köpte?:crazy:
Hur som have får han grisöra iaf och det har inte hänt ngt för det på tio år.
 
Sv: Valpar efter dotter till allergisk tik?

Jag har själv inte tänkt att ta valpar på henne... med tanke på allt hennes mor har gått igenom.. jag har en yngre förmåga som förhoppningsvis är så bra som jag tror :)

anledningen till inlägget är snarare för att jag har tagit upp frågan med många, både uppfödare och icke uppfödare och ovanligt många skulle ha tagit en testkull med ev avelsförbud... med åsikten att Leia likväl kan vara en 1 på miljonen och det kommer aldrig hoppa upp igen...

Men det säger ju sig självt att om jag själv inte skulle köpa en valp efter såna linjer så skall jag heller inte ta valp efter såna linjer...

Men jag tycker att skrämmande många uppfödare verkar "svärta" ner den här typen av frågor...

Ville höra om åsikterna var delade även här...

Moa
 
Sv: Valpar efter dotter till allergisk tik?

Frågan är viktig att ta upp, och att man belyser att de finns de som avlar, även om jag anser att det är förkastligt.

Personligen skulle jag inte våga ta en "testkull", då jag tycker det vore uselt mot både hund (valpar med ev. problem) och valpköpare.
 
Sv: Valpar efter dotter till allergisk tik?

Frågan är viktig att ta upp, och att man belyser att de finns de som avlar, även om jag anser att det är förkastligt.

Personligen skulle jag inte våga ta en "testkull", då jag tycker det vore uselt mot både hund (valpar med ev. problem) och valpköpare.

Ja eller hur, varför ta en sån onödig risk?
 
Sv: Valpar efter dotter till allergisk tik?

Min uppfödare har haft en tik med sköldkörtelsproblem, importerad.

När hon kontaktade kenneln hon köpt henne ifrån för att upplysa om problemet och att hon tog henne ur avel så förstod de inte alls... Det var väl bara att medicinera och fortsätta avla :crazy:??

Konstigt att vi har bekymmer med allergi i importerna när de inte är nogrannare än så:confused:

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 472
Senast: Johannna1
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp