Valpar av olika kön?

Nollattanpalandet

Trådstartare
Är lite sugen på att ta två valpar ur mina föräldrars kull, men har redan bestämt mig för den enda hanen som finns och är nu sugen på att ta en tik också. Men hur tror ni att det kommer att funka? :) Någon som har haft två lika gamla valpar någon gång, och dessutom av olika kön?
Hanen kommer jag isåfall att kastrera så fort det blir möjligt. :)

Sv: Valpar av olika kön?

Jag har aldrig förstått det där med att ha två valpar samtidigt, ur samma kull också. Jag tycker själv det är en tillräckligt kort tid med valpen för att hinna bygga band, lära den vad den ska kunna osv - förutom allt spring ut och in för kisseri osv. Små valpar kan ha bra utbyte av varandra, men tyr sig ofta också mer till varandra än till ägaren när de bor i samma hushåll, och lär sig av varandra - både bra och dåliga saker. Men det gör man ju som man vill förstås...

Jag har tidigare haft hane och tik samtidigt, och det ÄR jobbigt under löp. Även om man har möjlighet att dela av, lämna bort osv är det ett väldigt pysslande med det. Har man otur får man en hane som dessutom mår dåligt, piper/gnäller, matvägrar osv när tiken löper. Det kan hända även kastrerade hanar. När det gäller hundar ur samma kull gäller ju dessutom verkligen att det inte finns någon som helst risk för tjuvparning innan man har "hunnit" kastrera.

Mitt råd är nej - skaffa en av valparna, och när den är lite äldre kan du skaffa en till om du vill ha fler än en hund.

Jag har två lika gamla hanar (olika raser men födda med bara en veckas mellanrum) och det går jättebra, de har "känt varandra" sedan de var valpar och inte ett endaste bråk någonsin. Den ena hunden var dock en pojkväns, senare sambos hund. Vi flyttade ihop när de var runt 2-3 år gamla och hunden blev kvar hos mig vid separation.

Som föregående skriver så är det nog svårt att hinna ge varje valp den tid som den behöver få i den ålern för att det ska bli en bra individ så småning om. Jag hade bara tagit en och i så fall skaffat en till när den den första blivit äldre.

Vi har 1 tik och 1 hane. Dock 2 olika raser och 2 års skillnad. Och visst funkar det! Hanen är kastrerad och har varit det sen 11 månaders ålder. Han parar sig om han får chans:/

Jag hade ionte valt 2 valpar ur samma kull. Just pga det är svårt att de dem den tid de behöver!

Vi har tik och hane ur samma kullar (2 gånger har vi gjort detta). Kräver en del av oss men sammantaget har det varit värt det. Vi har inte heller kastrerat hanarna (möjilghet att hålla dem åtskilda under löp) och det har fungerat bra.

Vi har ensamhetstränat etc. Vi är ju två vuxna i hushållet så det blir till att göra saker på olika håll men det kan räcka att vi går på var sitt håll ett tag t ex runt ett par olika kvarter och sedan möts för att gå en bit tillsammans. Finns många möjligheter att ge varje enskild hund egen tid utan att det behöverr bli krångligt.

Vi har inte heller haft problem med rivalitet eller liknande. De incidenter vi haft har varit mellan tikar och då har inte åldern varit avgörande.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 066
Senast: _Taggis_
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 178
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V