Sv: Valpar av olika kön?
Jag har aldrig förstått det där med att ha två valpar samtidigt, ur samma kull också. Jag tycker själv det är en tillräckligt kort tid med valpen för att hinna bygga band, lära den vad den ska kunna osv - förutom allt spring ut och in för kisseri osv. Små valpar kan ha bra utbyte av varandra, men tyr sig ofta också mer till varandra än till ägaren när de bor i samma hushåll, och lär sig av varandra - både bra och dåliga saker. Men det gör man ju som man vill förstås...
Jag har tidigare haft hane och tik samtidigt, och det ÄR jobbigt under löp. Även om man har möjlighet att dela av, lämna bort osv är det ett väldigt pysslande med det. Har man otur får man en hane som dessutom mår dåligt, piper/gnäller, matvägrar osv när tiken löper. Det kan hända även kastrerade hanar. När det gäller hundar ur samma kull gäller ju dessutom verkligen att det inte finns någon som helst risk för tjuvparning innan man har "hunnit" kastrera.
Mitt råd är nej - skaffa en av valparna, och när den är lite äldre kan du skaffa en till om du vill ha fler än en hund.
Jag har två lika gamla hanar (olika raser men födda med bara en veckas mellanrum) och det går jättebra, de har "känt varandra" sedan de var valpar och inte ett endaste bråk någonsin. Den ena hunden var dock en pojkväns, senare sambos hund. Vi flyttade ihop när de var runt 2-3 år gamla och hunden blev kvar hos mig vid separation.