Det där är lite intressant.
När min Ebrah var valp så gick jag med henne till skogen varje dag. Från att hon var 8 veckor gammal och flyttade in hos mig. Vi tog oss dit (hon åkte barnvagn), gick en bit och hon fick flyga runt i det tempo hon ville (hon är vinthund, tempot är högt...) samtidigt som jag passade på att träna inkallning. Sedan tog vi oss hem, hon sov och så var det bra. En period, innan hon orkade vara ute på långpromenader så gick vi till skogen två gånger per dag, en gång på tidig förmiddag och en gång på sen eftermiddag. Från att hon var kanske 4 månader började vi med sådant som var mer likt långpromenader, och när hon var 5 månader gick vi lätt slingor som var ca 4km långa. Hundarna var lösa hela tiden, och hur långt hon rörde sig har jag ingen aning om, men oftast sprang hon i cirklar runt mig mest hela tiden.
Trots att hon hela tiden valde tempo själv, aldrig hade fysiska problem, växte otroligt jämnt, var välmusklad och hela tiden hade utmärkt kroppskontroll och höll ihop kroppen bra i rörelse så fick jag höra att det var fullständig galenskap att låta en valp hålla igång så mycket som min valp gjorde. Att hon låg inomhus och sov mellan turerna till skogen spelade visst ingen roll.
Samma personer som klagade högljutt pratade sedan om hur deras valpar (bland annat syskon till min) var ute på tomten och lekte i princip hela dagarna. När jag frågade om det inte var värre med vild lek på tomten en hel dag jämfört med en timme i valfritt tempo i skog, då blev det bara ännu grinigare tongångar.
Jag har aldrig bott i villa eller på något sätt med en tomt/gräsplätt i anslutning till huset. Ska mina valpar komma ut, då måste vi ta oss någonstans. Just det verkar vara otroligt provocerande för många, samtidigt som många säger att det såklart går utmärkt att köpa valp när man bor i lägenhet. Men SKOGEN, man hör ju bara på det att en skogspromenad är kaos och katastrof oavsett vad den innebär...
En valp som inte tål att röra sig i skog (och då inte bli "hetsad" av andra vilda hundar eller energisk människa), den är så osund att jag själv inte vill ha den. Om en hund, som bör vara skapt för rörelse, inte klarar av just rörelse, vad sjutton klarar den då? Skelett och muskler behöver belastas för att utvecklas.
Har också varit med om folks som fasas över att man är ute i skogen med sina valpar 1 h om dagen men som låter valparna leka vilda lekar med andra hundar i flera timmar
Intressant är det.