1. Du ska inte gå på regelrätta promenader alls med valpen i början, utan valpen tas ut för att göra sina behov och även få leka ute. Bra om du kan vara på ett ställe där valpen kan vara lös. Kortare koppelpromenader i syfte att koppelträna är ok, men valpar motioneras inte med promenader. Alltså kan det bli aktuellt att under de första månaderna ta den vuxna hunden på separata promenader, då den kan (och nog vill) gå längre än valpen. Alternativet är att skaffa en vagn som valpen kan åka i, om du vill kunna ta längre promenader med båda hundarna. Jag köpte en vagn till min vingelsjuka tioåriga mopstik och hon älskar att få följa med på promenader igen, även om hon inte klarar av att gå någon längre sträcka.
2. Inte nödvändigtvis. Låt valpen och den vuxna hunden lära känna varandra, så ska du se att de kommer trivas fint ihop. Kom ihåg att det är ditt jobb att ta den vuxna hundens parti om denne tycker att valpen är för vild. Vi människor har annars lite lätt för att ta den svages parti och tycka att den som är äldre/större borde veta bättre.... men så fungerar alltså inte hundar. I början behöver du kanske inte lämna valpen och den vuxna hunden ensamma tillsammans, inte förrän du ser att de kommer bra överens och att den vuxna hunden är bekväm i sitt umgänge med valpen.
3. Ta ut valpen efter att den ätit, sovit och lekt. Små valpar klarar rent fysiskt inte att hålla sig, så det är ditt jobb att ge valpen alla chanser att göra sina behov ute. Personligen anser jag att man sover på natten och att även en valp ska lära sig det, så jag går aldrig upp på nätterna för att ta ut en nödig valp. Jag torkar hellre upp en olycka på morgonen än får min nattsömn förstörd och tids nog så kan valpen hålla sig och kommer då att sova hela nätterna. Mina valpar brukar vara torra på nätterna från ca 10-12 veckors ålder. Viktigt är också att aldrig bli arg på valpen om den misslyckas inomhus, för det enda du kommer åstadkomma med det är en valp som går undan och gör sina behov och du kommer att få det mycket svårare att få den rumsren.
Tänk på att om du lägger ut tidningar inne så är det samma sak som att säga till valpen att det är helt ok att göra sina behov inne. Ta undan mattor, så är det lättorkat om det sker olyckor.
4. Det är en smaksak om du vill ha valpen i sängen eller i en egen bädd bredvid. Det finns inget rätt eller fel. Personligen gillar jag inte att trängas med hundar i sängen, så ingen av våra hundar sover där.
Förhoppningsvis kommer du få massor av info från uppfödaren som du köper din valp från. En engagerad och erfaren uppfödare är guld värd, då denne kan svara på alla frågor du har, både när det gäller problem och funderingar, men även när det gäller roliga saker.