Valp som jagar bilar.

Sv: Valp som jagar bilar.

Försöker svara alla lite kort:
Han verkar inte rädd för bilarna. Och jag tänker absolut inte skrämma honom för att göra honom rädd.
Det går åt rätt håll redan efter några dagars träning. Försöker skvallerträna på det mesta men ofta är det än så länge matte som är för lågsam.
Det är bara på promenaderna här hemma vi har bekymmer. Tar vi bilen in till staden och promenerar där har han fullt upp med allt som ska tittas och luktas på så där bryr han sig inte om bilarna.
Har försökt att inte göra någon grej av bilarna och bara gå, men då blir det bara en kamp i kopplet. Vilket inte heller känns bra.
Godis är det som funkar bäst som belöning.
Har tänkt gå kurs och lära mig spåra med honom :)

Nej jag ville heller inte skrämma hunden, kändes som en sista utväg. Och den behövdes aldrig :) Vad bra att ni hittat något som funkar!

Har funderat lite på detta och när du skriver att han nosar omkring i stan och inte bryr sig om några bilar kanske det kan vara ide att träna in ett "nosa" kommando?

Alltid säga nosa när vov nosar på marken eller på nån fläck för att förknippa ordet med beteendet. Borde gå riktigt fort att träna in om man har en nosig hund.

När ni kommit en bit på vägen med bilarna och även kommandot så säger du helt enkelt nosa när en bil åker förbi.

En ide jag fick bara :).

Vad du än gör så ge INTE hunden godis. Detta förbannade matade med godis gör mer skada än nytta.

Det som händer när du ger godis är att hunden lär sig att när jag gör så här får jag godis och det oavsätt vad du ger godis för. Så för hunden är det det ultimata godisregnet att jaga bilar. Bil = godis. Samma om man ger hunden godis för att den skäller på andra hundar/människor m.m

Det enda du lär hunden är att när den gör så får den godis = matte/husse vill att jag ska göra så här eftersom jag får godis.

Som belöning räcker det att säga något mjukt med rösten. Som ex duktig hund undertiden som du går vidare som om inget har hänt.

Jag hade samma problem med min när han var runt 5-7 månader, och när jag gick ut så var det inte alltid man hade med sig scan-fabriken i fickan eller hela belöningsskåpet, så till slut bestämde jag mig bara för, att varför göra det så märkvärdigt?

Så när vi gick ut, så hade jag från början bestämt mig för att blicken sa vara framåt, inte åt alla sidor och helt ofokuserad och fladdrig.

Så vi bara pinnade på. när han vred på huvudet för att han hörde en bil sa jag bara "framåt" och så gick vi, ville han framåt för att jaga så blev det ett hårt nej, och ett bra när han gick bra.

Jag gjorde med andra ord ingen större affär av det, det ska vara helt normalt att gå där. Bara att hänga på matte när och var hon går.

Numera bor vi i stan, och han har inga tendenser att jaga bilar/cyklar/moppar, tittar knappt på dom.

Ibland tror jag att man gör för stor affär av vissa saker.

Ofta är det enkla det bästa.

Vad du än gör så ge INTE hunden godis. Detta förbannade matade med godis gör mer skada än nytta.

Det som händer när du ger godis är att hunden lär sig att när jag gör så här får jag godis och det oavsätt vad du ger godis för. Så för hunden är det det ultimata godisregnet att jaga bilar. Bil = godis. Samma om man ger hunden godis för att den skäller på andra hundar/människor m.m

Det enda du lär hunden är att när den gör så får den godis = matte/husse vill att jag ska göra så här eftersom jag får godis.

Som belöning räcker det att säga något mjukt med rösten. Som ex duktig hund undertiden som du går vidare som om inget har hänt.

Fast så funkar inte belöningsträning eller skvallerträning.
Du måste belöna med det som hunden uppskattar och ser som belöning, inte det som du bestämmer ska vara belönande.

Fast så funkar inte belöningsträning eller skvallerträning.
Du måste belöna med det som hunden uppskattar och ser som belöning, inte det som du bestämmer ska vara belönande.

Tror du verkligen att valpen kommer att sluta slänga sig efter bilar så länge som den får godis?

En hund är inte dummare än att den kopplar bil = godis, inget slängade efter bil = inget godis. Vad tror du att valpen väljer?

Tror du verkligen att valpen kommer att sluta slänga sig efter bilar så länge som den får godis?

En hund är inte dummare än att den kopplar bil = godis, inget slängade efter bil = inget godis. Vad tror du att valpen väljer?

Min valp valde godiset, då hon älskar både beröm och mat;) Fast här handlade det om knattriga cyklar och inte bilar.

Mat är lugnande och fungerar många gånger väldigt bra i skvallerträning för både skällande valpar och valpar och "vill ta bilen som åker förbi"...

Man ska inte berömma när hunden kastar sig efter en bil, cykel mm - utan FÖRE precis när hunden ser föremålet och inte hunnit agera.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
907
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 434
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna