Valp som haltar.

CoopervsJimmy

Trådstartare
Hejhej vi har en underbar liten westie valp som vi alla älskar men sen igår har ahn börjat halta lite då och då. pappa säger att det är som han har sträckt sej eller kanske en stukning?! men är det något jag borde göra? ta det lugnare med honom? om det nu är en stukning borde vi göra något eller bara avakta och se om det läker`?

Svara gärna

Sv: Valp som haltar.

Hej! Min lilla valp haltade också till och från när vi hade hämtat hem henne. Vi har ju en hund till och dom leker och har skoj och ofta i samband med det halta hon. beställde tid hos veterinären som kollade och kände över henne. hon var möjligtvis lite öm högt upp på frambenen, men inte mycket, hon sa att valpisar är känsliga när de växer så.. Vi skulle hålla henne lugn en vecka från lek och spring (lätt, eller?!):confused: och se om det var bättre under den veckan. Annars skulle vi diskutera röntgen eller massör. Men ta i trä, det har varit bra nu. vet egentligen inte vad det var som var galet, och det här kanske inte hjälper dig heller tyvärr...:crazy: Lycka till med din lille valp!!:bump:

Kan det inte va nån form av växtvärk? Eller kanske en sträckning efter en vild lek.

Jag skulle avvaktat en vecka och har det inte gått över kulle jag åka på hältutredning med hunden.

Min hund blev halt i början av sommaren och det var ett litet ben i tassen som hade blivit krossat.

Okej tack för svaren :bow: Han haltar nästan bara när han har vaknat och ibland när han är lite trött?! Jag vet inte riktigt men vi ska avakta ett par dagar och sedan se hur det blir. han ska ju vaccineras nästa vecka eller något så om det ej blir bättre kan man ju kolla lite då

Såhär skriver chefsveterinär Fredrik Danielsson på Regiondjursjukhuset i Helsingborg när det gällde
en unghund/valp med återkommande hälta:

"Det är alltid allvarligt om en hund haltar kontinuerligt och särskilt om det är en unghund eftersom det kan röra sig om en skada som får kroniska effekter. Jag tycker absolut att hunden ska låta undersökas av en ortoped-kunnig veterinär för att fastställa orsaken till hältan."

Min valp haltar när hon har växtprioder!
Har varit hos vet. och där var inget konstigt så då tar vi det lungt ett par dagar så e hon pigg igen.

OKej.. vi var hos vetrinären för en vecka sen (glömde skriva) och det var en stukning i vänster bakben.. det skulle gå över om vi inte lekte några våldsamma lekar med honom utan tog det lite lungt

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 250
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka