Valp som håller sig ute för att kunna bajsa och kissa inne

V

Vildis

Hejsan!

Har en liten Siberian Huskey valp på 9 veckor som har bott hos oss i en vecka nu som vi håller på att göra rumsren. Problemet vi har är att valpen inte vill kissa eller bajsa ute. Vi har haft hund förut och vi vet att det sker olyckor inne innan valpen hunnit lära sig att hålla sig och meddela när det är dags.

Men det vi tycker är jobbigt och ett problem är att valpen tycks hålla sig när den är ute, till störta möjlighet. Både vad det gäller kissa och bajsa. Vi är ute med valpen efter lek, mat och sömn samt där i mellan. I början trodde vi ju att det skulle vara som det varit med andra valpar att man bara ser till att den är ute när den blir nödig så sköter det sig själv. Men eftersom valpen håller sig så blir det allt för ofta ,för att det ska vara en slump, en hög eller pöl inne direkt efter att vi kommit in.

Ändock kan det ha varit så att vi tagit valpen precis när den har varit påväg att sätta sig och lyft ut den. Inget händer på flera timmar, (för vi har varit riktigt ihärdiga), provade att ta ut valpen direkt efter mat vid 10 tiden på förmiddagen och var ute konstant på gräsmattan och matade den. Vi gav upp 22.00 då valpen lättande kom in och kissade & la en kabel på mattan det första den gjorde när vi kom in.

Vi tycker inte att det är ett problem att olyckor händer inne utan förstår att det kommer vara så den närmaste tiden. Men att valpen absolut in i det sista vägrar att göra ifrån sig ute tycker vi verkar lite konstigt. Finns det någon som har upplevt något liknande och/eller vet hur man kan göra något åt det? Eller är detta kanske hur vissa valpar är i början?

Förutom detta så är valpen helt underbar :) och på alla sätt precis som vi tycker en liten valp ska vara.

Sv: Valp som håller sig ute för att kunna bajsa och kissa inne

Låter som en valp som inte fått in den rutinen (alltså att man kan/törs kissa/bajsa utomhus) hos uppfödaren. Bara att fortsätta ta ut och vänta för att berömma när den väl gör i från sig ute.

Viktigt är att ta den till samma plats och att det är relativt tråkigt där. Ni kan ju också lägga ut en tidning eller något annat som valpen kan tänkas föredra att göra från sig ute på raststället till en början för att sedan vänja bort. Kan hända den då känner sig tryggare med att göra ifrån sig ute.

Det där är jättevanligt. Fortsätt kämpa och spring ut, hips vips faller poletten ner.

Det kan ta ett tag innan småvalpar känner sig trygg med "världen utanför", de blir trygga i hemmet först men ute låser de sig och kan knipa flera timmar.

Hade exakt samma problem med vår lilla kille, men det var bara att hålla ut och nu är han rumsren :)
Tog längre tid än för våra tidigare hundar, men som någon sa så sa det bara vips och så fattade han galoppen.

Vad skönt att höra att det i alla fall är ett relativt vanligt förekommande problem. Började bli lite orolig för att det skulle vara något som skulle bli skitsvårt att lära om. Men då fortsättter vi som vanligt då! :) tack för svaren!

Vår hane var också likadan som valp, men det berodde mest på vädret.
Om det var för kallt, regnade eller blåste, så höll han sig under hela tiden han var ute.
Det släppte allt eftersom han blev äldre, tack och lov.

Håller med Gnist, se till att ha en toa-ruta ute, dit går ni och där stannar ni tills något hänt. Ta med en bra bok.

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
909
Senast: Blyger
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 298
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka