Valp som håller sig för sig själv.

Cillen89

Trådstartare
Fick hem min 8 veckors schäfervalp igår :love: (har tidigare haft schäfer)
Allt går hitintills bra, leker, sover, äter, och gör ifrån sig utomhus. Men jag har märkt att han är väldigt självständig, håller sig gärna för sig själv, och spenderar mycket tid i hallen på mattan, där han både gärna sover och släpar dit sina leksaker. Han har såklart en egen säng, men föredrar hellre mattan i hallen.
Inatt låg han på ett täcke nedanför min säng och sov, gick hur bra som helst. Men dagtid håller han gärna till i hallen. Känns mest som han mest är självständig, men jag tycker det känns förfärligt hemskt att han gärna håller till själv i hallen :( Ska man låta honom vara där, eller "tvinga" honom att umgås med oss människor på andra ställen i huset?
Vi uppmuntrar honom varje gång han söker kontakt, får lite godis och beröm.
Men kan kommer kanske "växa" ifrån hallen, han tycker kanske det är en trygg plats såhär nu i början, han har ju trotts allt knappt varit hos oss i ett dygn ännu.

Ta det lugnt ;) Hade valpen bosatt sig i hallen i någon månad hade jag nog börjat fundera, men ett knappt dygn.. det är ingenting. Låt honom ha sin trygga punkt nu i början.

Vår valp rörde sig också väldigt lite i lägenheten första dygnet/dygnen. Även om hon gärna höll sig nära oss. Det går över :sneaky:
Nu är hon överallt och ingenstans :angel:

Vår lilla valp gjorde likadant första dygnet, hon gick och la sig på sin bädd i köket när vi va i tv rummet
Vi lät henne vara ifred där
Jag tror hon vant sig att gå undan för att sova då uppfödaren hade små barn och många hundar i huset

Nu sover hon med oss i soffan och där låter vi henne vara utan att pilla och klappa när hon sover

Säger som jag sa till min mor (som i mina ögon hade lite bråttom att jämföra valp mot vuxen hund hon hade i 13 år) - ta det lugnt :)

Valpen känner inte er än, känner inte heller till de nya omgivningarna ännu riktigt och har precis gjort den största förändringen hittills genom att lämna mamma och kullsyskon.

En månad tycker jag nog är ett minimum innan allt är mer tryggt med alla nya människor, omgivning och rutiner.

Uppmuntra när den vill vara med, låt den bara vara ifall den vill gå undan. Den första tiden tycker jag mest bara handlar om att visa trygghet

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 757
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 616
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 020
Senast: EmmaW
·
Hundhälsa Hej, Kan börja med att säga att vi har varit hos veterinär idag. I fredags så låg jag och vovven i soffan och tittade på tv (hunden...
Svar
9
· Visningar
2 939
Senast: rotterod
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka