Valp som drar

Sv: Valp som drar

Du har en väldigt dominant typ av hund, en ledartyp helt enkelt.
Varför metoden "stanna och vänta" inte fungerar på din hund beror på att din hund inte uppfattar motståndet i kopplet som något obehagligt. Han bryr sig inte helt enkelt. Alla är vi olika och har olika motivationsfaktorer och reagerar olika på olika input.
Dock så är vi lika till den punkt att våra handlingar styrs av motivation. För att få din hund att lysnna på dig måste du hitta din hunds "knapp" att vilja lyssna på dig.

Din hund tycker inte ryck eller drag eller liknande är tillräckligt "obehagligt" för att lyssna. Ej heller finner han berömmet som kommer om han lyssnar som tillräckligt motiverande. Du måste hitta något annat.
Det låter lite som din hund behöver sättas lite på plats. Så den förstår att den har mött sin överman. Din hund är inte dum. Han är mycket smart.

En stor del i ert problem beskrivs när du berättar om hur det känns att komma åt problemet. Du säger att du inte vill bli arg, men blir det ändå ibland. Men sen när du blivit arg, så blir du osäker på ifall du verkligen gjort rätt och "skäms" och blir orolig. Och sen vill du som naturlig reaktion vara hunden till lags. Även fast du inte aktivt gör något där, så är det något som hunden märker av.
Det är inte fel att vara hård. Däremot så får det inte resultera i att man låter känslorna styra ens beteende och aga hunden. Det är sådant beteende som skapar osäkra hundar. En hund som däremot inte vet sin plats i flocken och själv försöker bestämma kan tyvärr också bli en osäker hund. Och då mycket farlig.

Vad jag skulle vilja i den här situationen är att din hund får sig en åthutning när den inte gör som ni säger, så att den "ångrar sig". Så att den önskar att den hade gjort rätt. I nuläget är det DU som skäms/ångrar dig vid "diskussionerna" och det sätter dig automatiskt i underläge. Du måste vara säker på hur du ska agera. Och sen ska du stolt kunna gå därifrån och veta att "Du gjorde rätt". Det får inte resultera i skrik eller slag. Att vara hands on och rycka tag eller brotta ner måste inte vara fel, men det måste vara på "hundvis". Du får visa att du faktiskt inte tolererar att inte respekteras. Till detta kan dock beövas hjälp utifrån. Ett par ögon som i utifrånperspektivet studerar hur ni gör och kan komma med direkt feedback och hjälp. En duktig hundvan helt enkelt.

Varför jag vill att hunden ska "ångra sig" är för att jag vill hitta en motivation för hunden till att vilja göra som ni säger. Inte förrän den känner ovilja att göra fel, kommer den att kunna ta emot ert beröm på rätt sätt.
När du har kommit så långt att hunden faktiskt önskar att den gjort er till lags, måste du snabt ge hunden en lätt chans till att göra rätt. T.ex. en övning som hunden ofelbart alltid annars lyder. När hunden då gör rätt ska du berömma i MASSOR.

Tro mig, jag vet att det inte är lätt, även fast det kan låta simpelt i ett bukeinlägg såhär. Dock så tror jag inte situationen blir hållbar i längden att ha en hund som inte lyssnar. Ni kommer må mycket bättre och bli harmoniskare om ni finner en lösning.

MVH Zenith

Tack för ditt svar! :bow:
Jag kommer att kontakta en tränare, och hoppas att vi kommer att få hjälp att komma på rätt spår. Jag tycker ju trots allt om honom! (emellanåt... ;) :p )

Det låter som om din hund tror att han är högre i rang än du :eek: Kör mycket ledarskapsträning med honom, och plocka ner honom några pinnhål... annars kommer han att ta över helt, när kan blir könsmogen och tro mig då får du ett litet helsike...Tolerera absolut INTE att han morrar och hugger om han fått ett ben eller liknande. Jag brukar köra såna hundar som så att jag ger dom benet och tar av dom benet om och om och om igen, när han morrar så visa/tala om/markera att det är ett felaktigt beteende och när han slutar (efter ca 378,5 gånger :p ) så överös med beröm och :love: sedan får du fortsätta med jämna mellanrum att ta av honom nått gott han har, MEN var noga med att han ALLTID får tillbaka det du tagit av honom!!

nämen fy va tråkigt ....jag vet iallafall vad jag skulle gjort med honom om det vore min hund, jag hade INTE accepterat det....han är ju bara 5 månader.....är han sur så ignorera honom, ställ inte upp på fjäsk bara för att det passar honom just då....jag hade också tagit tag i hunden och det ordentligt, tittat han i ögonen och hållt kvar där tills man ser att budskapet gått fram...

Min mor har en terv som var skit jobbig de första åren mot mig, hon "vallbet" och höll på och ställde mig och skällde o levde rövare, samtidigt var hon allmänt feg och hade dåligt självförtroende, morrade åt vissa och var lite skygg.......en vacker dag tröttnade iallafall jag på hennes beteende när hon höll på och skulle nafsa och ställa mig, så jagtog sonika tag munnen på henne, vred ner henne på marken och där låg hon och skrek som en stucken gris, jag höll henne säkert i 30 sekunder och ryade åt henne att Nu får det förbanne mig vara NOG...morsan kom utspringande och var helt förtvivlad vad jag gjorde med hennes hund, men jag höll kvar ändå ( mamma hade jobbat mycket med social träning på henne, men jag kände ju faktiskt hunden och ansåg att jag kunde göra detta, eller jag blev så förb trött på henne och hennes fasoner)

Efter detta tillfället så ens provade hon att hålla på med mig, och blev faktiskt bättre generellt också mot folk...hon ÄLSKAR dessutom mig :D, så det är inte alltid den mjuka psykologiska metoden är bra eller går in på en del hundar....om din hund inte lyssnade på mig (dig då) så skulle jag göra detsamma med den...för gör han så nu....vad skall det inte bli sen??

bananabambi skrev:
Sele har jag tänkt på, men jag är av den åsikten att jag vill ha fungerande lydnad med de allra mildaste medlen, så jag väntar lite med den. Men det kan kanske vara värt att överväga sele ändå?
Sele är nog ändå något av det mildaste man kan ha på hunden förutom att den får gå lös... Vi hade jätteproblem med vår staffetik som bara blev tokstressad av stryp och vägrade ha vanligt. Då fick vi tipset om sele och sedan dess har hon gått som ett ljus :love:

Nu var vi på utställning i helgen och hon var tvungen att gå med halsband men det gick bra nu (förmodligen för att det inte är en lika uppstressande sak att gå på promenader längre)

Lycka till och hoppas att allt löser sig till det bästa

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 855
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka