Sv: Valp som drar
Du har en väldigt dominant typ av hund, en ledartyp helt enkelt.
Varför metoden "stanna och vänta" inte fungerar på din hund beror på att din hund inte uppfattar motståndet i kopplet som något obehagligt. Han bryr sig inte helt enkelt. Alla är vi olika och har olika motivationsfaktorer och reagerar olika på olika input.
Dock så är vi lika till den punkt att våra handlingar styrs av motivation. För att få din hund att lysnna på dig måste du hitta din hunds "knapp" att vilja lyssna på dig.
Din hund tycker inte ryck eller drag eller liknande är tillräckligt "obehagligt" för att lyssna. Ej heller finner han berömmet som kommer om han lyssnar som tillräckligt motiverande. Du måste hitta något annat.
Det låter lite som din hund behöver sättas lite på plats. Så den förstår att den har mött sin överman. Din hund är inte dum. Han är mycket smart.
En stor del i ert problem beskrivs när du berättar om hur det känns att komma åt problemet. Du säger att du inte vill bli arg, men blir det ändå ibland. Men sen när du blivit arg, så blir du osäker på ifall du verkligen gjort rätt och "skäms" och blir orolig. Och sen vill du som naturlig reaktion vara hunden till lags. Även fast du inte aktivt gör något där, så är det något som hunden märker av.
Det är inte fel att vara hård. Däremot så får det inte resultera i att man låter känslorna styra ens beteende och aga hunden. Det är sådant beteende som skapar osäkra hundar. En hund som däremot inte vet sin plats i flocken och själv försöker bestämma kan tyvärr också bli en osäker hund. Och då mycket farlig.
Vad jag skulle vilja i den här situationen är att din hund får sig en åthutning när den inte gör som ni säger, så att den "ångrar sig". Så att den önskar att den hade gjort rätt. I nuläget är det DU som skäms/ångrar dig vid "diskussionerna" och det sätter dig automatiskt i underläge. Du måste vara säker på hur du ska agera. Och sen ska du stolt kunna gå därifrån och veta att "Du gjorde rätt". Det får inte resultera i skrik eller slag. Att vara hands on och rycka tag eller brotta ner måste inte vara fel, men det måste vara på "hundvis". Du får visa att du faktiskt inte tolererar att inte respekteras. Till detta kan dock beövas hjälp utifrån. Ett par ögon som i utifrånperspektivet studerar hur ni gör och kan komma med direkt feedback och hjälp. En duktig hundvan helt enkelt.
Varför jag vill att hunden ska "ångra sig" är för att jag vill hitta en motivation för hunden till att vilja göra som ni säger. Inte förrän den känner ovilja att göra fel, kommer den att kunna ta emot ert beröm på rätt sätt.
När du har kommit så långt att hunden faktiskt önskar att den gjort er till lags, måste du snabt ge hunden en lätt chans till att göra rätt. T.ex. en övning som hunden ofelbart alltid annars lyder. När hunden då gör rätt ska du berömma i MASSOR.
Tro mig, jag vet att det inte är lätt, även fast det kan låta simpelt i ett bukeinlägg såhär. Dock så tror jag inte situationen blir hållbar i längden att ha en hund som inte lyssnar. Ni kommer må mycket bättre och bli harmoniskare om ni finner en lösning.
MVH Zenith