Valp som drar, hur göra?

Sv: Valp som drar, hur göra?

Har dragproblem med min schäfer som fyller 3 i sommar... försökt att vända och gå åt andra hållet, hjälper inte, försökt att stanna och vänta, hjälper inte, tålamodet tar slut när han för miljonte gången vägrar sluta dra... hemma drar han knappt, men tar jag han och ska gå bland massa spännande (människor,bilar,djur) så stressar han upp sig och tokdrar. Går i antidragsele nu och det fungerar bra.

Försökt få han och gå fot, funkar fint hemma, och inne men inte ute. Då är det för mkt spännande.

Råd emottages tacksamt..

Han är lättstressad överlag också kanske ska nämnas.
Svårt att slappna av bland folk.

men ge inte upp även om det känns som om ordet "kontakt" är lika avlägset som en antarktissemester!

du gav mig extra lust och energi genom det du skrev. Min hund går fint bredvid mig...iaf 65% av tiden, 5% är en kamp mellan två starka viljor och resterande 30% får hon leka,vara lös,slarva.

Men kontakten känns, precis som du skriver....GRYMT avlägsen. Hon kollar på fåglar, folk, andra hundar, stenar osv. Allt utom mig. Men de är väl en mognadsfråga, valpar är ju nyfikna och vill titta. De är väl människan som är otålig :angel:

Wilton och jag har jobbat mycket med kontakt. När han är kopplad innebär det att han blir belönad om han tar spontankontakt och ibland så söker jag kontakt genom att prata med honom och belönar då om han besvarar kontakten. När han är lös så har vi tränat mycket på att han ska vilja hålla koll på oss. Vi har sprungit och gömt oss båda två, en av oss eller bara helt plötsligt sprungit åt ett annat håll osv. Detta gör att Wilton vill hålla kontakten med oss. När han är lös så går han aldrig långt bort utan att stanna och titta vad vig ör (för det kan ju hända något skoj). Han kommer också när vi ropar. Belöningen är i princip aldrig goduis utan beröm och lek.

I koppel har jag också tränat in kommandot "lugn" vilket innebär sakta av på takten, men funkar också avslappnande vid hundmöten.
Vi tycker själva att han dragit lite för mycket tidigare, men har de senaste 3-4 veckorna blivit mycket bättre! Jag tror inte att du ska kräva att valpen att "gå fot" utan uppmuntra och belöna när den tar kontakt och gör rätt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
644
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025