Valp som drar, hur göra?

KisseNova

Trådstartare
Jag har en kamelont till valp, först när snön låg på marken så kunde han inte alls gå framåt och nu när det är barmark så drar han verkligen så han ligger med halsen på halsbandet. Ohållbar sits, och vill ha lite tips på hur ni tycker man kan lösa detta problem.

Pratade med ägaren till djuraffären som tyckte jag skulle ha dressyrsele så att Devin lär sig att det blir obehag när man drar. Jag köpte en sådan sele och använt den en gång, men det kändes fel att ha en sådan på en valp. Devin struntar fullkomligt i om man försöker träna gå fint med både leksaker och godis som jag har testat. Koppelträning inne fungerar bra men inte utomhus. Har fått rekommenderat att dra lite åt sidan på halsbandet. Men som sagt, allt jag har testat är koppelträning inne och ute med rösten bortsett från en tur med dressyrselen. Innehavaren till djuraffären har själv hund och anses vara kunnig. Så tips på hur man kan gå tillväga ? Just nu har han vanligt valphalsband med tillhörande koppel. Men hur tränar man ute med en hund som tycker allt är farligt så det rätt som det är tar tvär stopp? Kan det verkligen fungera med dressyrsele? jaa, han vet att det var till en valp.

Och nej, jag har aldrig innan råkat ut för valpar som drar så mycket i koppel. Det är inte inbillning att han drar, utan många har reflektetat detta. Men jag vill verkligen inte ha en hund som drar...:crazy:

Sv: Valp som drar, hur göra?

Jag hade inte satt på en dressyrsela på en valp.

Vad gäller valpar öht så är det enligt mig kontakten mellan hund, förare som är A och O.

Så jag hade jobbat mer på eran kontakt.

ja, nu är jag ingen expert eller tänker utnämna mig själv till detta men jag skulle, när hunden drar vid "gå fot", göra en förhållning och stanna..

har man "promenadlängd" på kopplet enner flexi gör man en förhållning när hunden är på väg längre ut än va den får..

kommendera Nej samtidigt som förhållningen och bra här hunden stannar upp..

har du fler hundar än bara valpen? isf kan du sätta fast valpens koppel i halsbandet på en av de äldre hundarna så blir han tillrättavisad av en hund som är högre än valpen i rang..

jag skulle nog ha provat detta, och varit konsekvent, samma hela tiden, aldrig lätta på reglerna.. sen hade jag nog frågat här på buke efter råd. :p

Jag jobbar en hel del på våran kontakt och lyssnar på sitt namn utomhus men sen fortsätter han att dra när det kommer något intressant längre fram. Han drar bara om det är något som lockar men det är ändå tillräckligt jobbigt :crazy:

Hur kan bara kontakt hjälpa? Han är ju dessutom osäker utomhus vilket vi börjar få ordning på nu. Nu reagerar han bara på hastiga rörelser. Så nu är svansen igång en hel del utomhus, han busar även ute ibland så jag vet att vi är på rätt väg.

Fast han drar oavsett längd på kopplet (har vanligt koppel) när något lockar. Jag har ju bara Devin som synd är eftersom han gärna härmar äldre hundars beteende.

jag har en likadan, hon drar tills hon inte får luft. har testat ALLT, stanna så fort hon drar och inte gå förrän hon tagit ögonkontakt. hade kanske funkat men var alldeles för tålamodskrävande för mig och hunden drog lika mycket första som 1235667 gången. vända och gå åt ett annat håll men de blev jätte ryckit och hunden tyckte de va skitkul att springa åt alla håll.
Man kan lära hunden att gå bakom genom att säga - gå bakom och tvinga den att göra de med hjälp av väggar, buskar mm. om hunden försöker komma förbi på andra sidan så säger man nej och sätter handen ivägen.
Man kan som jag fick tips om av en annan bukare ha ett visst ljud, när hunden går förbi säger man ljudet och ställer sig framför och tvingar hunden att backa. de funkade inte på min hund hon blev bara stressad men de funkar säkert på andra hundar.

Jag körde den hårda metoden. jag tog kopplet och gick, när hon började dra sa jag nej och tryckte tillbaka henne bredvid mig (lugnt och bestämt, inte arg eller våldsamt, satte barahanden mellan frambenen och tryckte henne bakåt så hon backade.) sen fick hon sitta tills hon lugnade sig och så gick vid vid ögonkontakt. Har även med godis som beröm när hon går fint.

Kör korta träningspass att gå fint bredvid mig, sen säger jag varsågod och hon får gå friare men INTE dra för det. sen säger jag gå fint och hon ska gå fint bredvid mig. När hon blir för upphetsad sätter jag mig ner eller stannar med henne och sätter henne ner. (beror på vart man är) hon blir ju så upphetsad att hon inte lyssnar och bara VILL framåt och då är de bättre att lugna ner hunden och köra lite passivitetsträning än bli arg. hunden förstår inte de ändå. sen har jag ändrat lite, förut så lyssnade hunde på kopplet, nu ska jag kunna reglera henne med rösten, de är rösten hon ska lyssna på. Säger jag stanna ska hon stanna innan kopplet drar åt.

Varför skulle inte "bara" kontakt hjälpa?

Det finns ju alltid en situation innan han börjar att dra, det är ju de sekunderna du ska jobba med, att han håller kvar focus på dig så att han inte börjar att dra.
Och minsta cm som han drar sedan, så skulle jag stanna och inte ge mig förrens fokus är tillbaks på mig. Framförallt så får ingen kul hända i "dragläge" sas. Utan då stannar allt.

Jag tycker inte heller att antidragsele passar på en valp.

Jag jobbar en hel del på våran kontakt och lyssnar på sitt namn utomhus men sen fortsätter han att dra när det kommer något intressant längre fram. Han drar bara om det är något som lockar men det är ändå tillräckligt jobbigt :crazy:

Hur kan bara kontakt hjälpa? Han är ju dessutom osäker utomhus vilket vi börjar få ordning på nu. Nu reagerar han bara på hastiga rörelser. Så nu är svansen igång en hel del utomhus, han busar även ute ibland så jag vet att vi är på rätt väg.

drar han mot något så stanna honom. visa att de inte är okey och drar han tar de ännu längre tid. de förstår dem inte första eller tjugonde gången men tillslut är de inte så kul längre.

så gör jag iaf, när hon drar för mkt så stannar vi.

ah varför tänkte jag inte på det innan jag köpte en dressyrsele? Blir så trött på mig själv :smirk:

Devin kan ju kommandot backa (jaa iaf till ca 65 procent) så varför har jag inte tänkt på det??

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt.
Jag menar alltså att genom att jobba mkt med eran kontakt så kan resterande problem underlättas.

Min hund var rätt bra på att dra som valp. Var vi ensamma var det ok, men var vi på kurs eller valpträff var det alltid 7 följsamma och en rabiat. Erfarna tränare har testat det mesta, (verkligen!) på henne, men hon var inte mottaglig. Vända och gå åt ett annat håll tex, helt lönlöst eftersom hon var precis lika exhalterad åt andra hållet.

Jag har heller inte kunnat vara konsekvent genom att ta hela promenader och BARA stanna när hon drar tex, eftersom hon alltid är med mig till jobbet och vi går dit och hem. Visst kunde jag träna antidrag då och då, men det kom alltid tillfällen när vi inte kunde, hann eller så.

Jag har dock tränat hur envist som helst, och NU, som tiomånaders, nu släpper det äntligen. Nu först verkar hon mottaglig, eller så kunde jag för lite innan. Vi har nött "sidan" och då ska hon gå shysst vid sidan utan att dra, och utöver det får hon vara mkt lös. Hon får slaka runt i långt koppel också, men märker jag att hon travar ut för långt i det tvärstannar jag och då springer hon runt mig och kommer upp bredvid. Nu har polletten verkligen trillat ner, men det kan ta TID.

En erfarnare hundmänniska kanske hade gjort det snabbare, vad vet jag, men ge inte upp även om det känns som om ordet "kontakt" är lika avlägset som en antarktissemester!

Jag har också med mig hennes favoritbelöning (en boll) på alla promenader. Denna överraskar jag henne med ibland när hon gör rätt, som omväxling till godis el. muntligt beröm.

För oss har det INTE hjälpt om jag blivit arg. Hon bara låser sig och stissar mer. Känner jag att hon blir stressig, så åker bollen fram och vi gör något enkelt moment, som jag belönar. Genast växer hennes motivation, och brukar räcka promenaden ut, dvs även när bollen är tillbaka i fickan.

Tack för ditt tips, och man ser att träning kan ta tid utan resultat men det lossnar tillslut.

Jag har försökt med hans leksaker, men väl utomhus är det inte intressant för honom. Inne använder jag hans leksaker/ben som belöning när vi tränar lite korta pass, och då är han riktigt observant på vad jag vill. Kanske dumt att använda hans leksaker/ben men eftersom träning ska vara något positivt så får det bli så eftersom det är det enda som fungerar på honom. Dock tränar vi bara loss, sitt och backa. 3 moment som jag tycker ä viktiga, speciellt loss eftersom han gärna går och hämtar sonens leksaker/kläder för att tugga på. Givetvis får han några av sina leksaker/ben istället, ett sk byte samtidigt. Men ute lyssnar han inte alltid men vi fortsätter väl traggla. Dock måste jag ha ett kommandoord som är lätt även för min mamma. Hon använder ordet "gå fint", men jag vill gärna ha något annat ord som man har mer använding för längre fram i en eventuell träning. Några tips på kommandoord, fot kanske? Jaa, jag vet att jag måste ha ett kommandoord innan vi kan börja träna att han ska gå ordentligt.

Ni ska bara se hur kul det är när mamma försöker säga nej till Devin när han tuggar på något otillåtet, han fattar inte något och jag försöker verkligen traggla med min mor att jag tränar ordet loss eftersom det är ett ord jag kan ha användning för längre fram i en eventuell träning. Inte nog med att man ska forma en hund, man får även lära mamma att jag har andra kommandon på Devin än vad hon är van vid :D

Min valp var likadan, blev valdigt upphetsad och dragig ute. Sa fort hon sag en annan hund eller manniska skallde hon och drog (detta sitter fortfarande kvar men vi arbetar pa det). Da jag bor i ett lagenhetsomrade som ger en boter om hunden ar los, maste jag alltid ha koppel. Tar henne dock varje morgon till ett naturreservat dar vi tranar losgaende med kontakt, och det gar jattebra. Det som loste mitt problem med dragandet var en KOTTBULLE. :angel: Jag larde henne att "watch me" (jepp min valp ar engelsk-sprakig...) = ogonkontakt = kottbulle (liten bit saklart, annars hade hennes figur liknat en kottbulle). Nar hon borjade dra sa jag "Elsa, watch me!" och hon stannade, satte sig och invantade kottbullen. Drog hon igen gjorde jag om det. Varje ogonkontakt blev belonad. Detta medforde att de forsta gangerna kom vi inte manga meter, men det ger resultat i slutandan. Nu kan jag ga med kottbullen vid min mun, och hon struttar pa vid sidan om mig, och slapper inte kottbullen med blicken.

Eftersom vi inte kan ga "fint" hela tiden (hon maste ju kissa och nosa runt) har jag lart in kommandot "hopp och lek" (det tog ett tag innan jag hittade ett engelskt kommando. Det blev "skip-skip" i brist pa annat :o) . Da far hon ga friare, men inget dragande. Drar hon upprepar jag "watch me" och ger kottbulle. Att rycka eller byta hall funkade inte pa henne, da hon kan vara valdigt envis. Att fa henne att kanna att det lonar sig att ha koll pa matte verkar vara grejen som funkar bast.

Har du nagot Devin bara alskar? Korv, kottbulle, etc? De vanliga hundgodisarna tyckte inte Elsa var varda uppmarksamheten, sa det galler att hitta nagot som ar underbart gott

Träna på ledarskap! ;)

Jo, det är en lätt sak att säga, och en ganska allmän sådan också. Jag tror inte man kan ge ett sådant generellt råd över nätet. I just mitt fall har det inte varit så himla enkel, och jag har en hund som har en hel del framåtanda, vilja och fart i sig. I kombination med detta är hon rätt hård, och tar inte åt sig nämnvärt av det mesta.

Nu är jag iofs inte ens säker på att du skrev till mig, men om du gjorde det blir jag lite stött faktiskt. Som jag beskriver i mitt inlägg så är det precis vad jag gör, varenda eviga dag, och nu ger det resultat. Du är helt välkommen att komma över och prova nån dag om andan skulle falla på. ;)

Tack för ditt tips, och man ser att träning kan ta tid utan resultat men det lossnar tillslut.

Jag har försökt med hans leksaker, men väl utomhus är det inte intressant för honom.

Har han föremålsintresse från början? Det är en av få saker jag fått gratis med min hund, hon älskar sina grejer. Träna upp hans föremålsintresse om han inte har så mkt nu.

Inne använder jag hans leksaker/ben som belöning när vi tränar lite korta pass, och då är han riktigt observant på vad jag vill. Kanske dumt att använda hans leksaker/ben men eftersom träning ska vara något positivt så får det bli så eftersom det är det enda som fungerar på honom.

En belöning ska ju vara något han gillar, så jag ser inte felet i det. Gillar han inte belöningen tillräckligt är det ju ingen belöning.

Dock tränar vi bara loss, sitt och backa. 3 moment som jag tycker ä viktiga, speciellt loss eftersom han gärna går och hämtar sonens leksaker/kläder för att tugga på. Givetvis får han några av sina leksaker/ben istället, ett sk byte samtidigt. Men ute lyssnar han inte alltid men vi fortsätter väl traggla.

Dock måste jag ha ett kommandoord som är lätt även för min mamma. Hon använder ordet "gå fint", men jag vill gärna ha något annat ord som man har mer använding för längre fram i en eventuell träning. Några tips på kommandoord, fot kanske?

Det tycker jag helt beror på vad du ska göra i framtiden och vad "fot" betyder för dig. För mig är det inte "fot" när rådi bara går vid min sida. Det kallar jag "sidan". Fot är ett tränings/tävlingskommando där jag kräver full fokus.

Jaa, jag vet att jag måste ha ett kommandoord innan vi kan börja träna att han ska gå ordentligt.

Varför det? Ordet förstår han ändå inte innan du lär honom övningen.

tio tecken

Nej, det var inte enbart till dig, har väl kollat på cesar millan för mycket också, och då stör man sig rätt mycket när man ser andra som inte har kontroll :crazy:. Låter konstigt men så är det, även om jag inte ens själv har en egen hund :o. Men vad roligt att det går frammåt!

Nej, det var inte enbart till dig, har väl kollat på cesar millan för mycket också, och då stör man sig rätt mycket när man ser andra som inte har kontroll :crazy:. Låter konstigt men så är det, även om jag inte ens själv har en egen hund :o. Men vad roligt att det går frammåt!

Själv har jag snarare blivit mer ödmjuk inför andra och deras eventuella problem ju mer min egen hund hittat på. Nu förstår jag äntligen vad det innebär att ha 30 kg högtempererad, prestationsavlad, livsglad, valpfnattig hund i kopplet, och att det inte på långa vägar räcker att "vänta på varsågod innan mat" och att gå först ut genom dörrar, för att hunden inte ska dra i kopplet.

jag har en hund som är totalt tvärtom, inte intresserad för fem öre av något annat än vad han gör.. jag kan tjoa och försöka få uppmärksamhet, ha med godis eller till och med kött eller rostbiff, leksaker har jag också provat men han ger inte ett ruttet crap för några töntiga leksaker.. :smirk:
var på valpkurs och blev kursetta i att bara gå rakt förbi en korvbit utan att äta dem :smirk: släppte man honom lös med 20 korvbitar mellan honom och mamma gick han bara rakt förbi den fram till mamma..

mamma är den absolut enda sak han gillar.. men det är inte så lätt att alltid ha med sig mamma eller försöka "överasska" med att man har mamma med på promenaden som han får skutta runt när han gjort nått bra.. :angel:

dom enda kommandona han egentligen fattar någorlunda är att han iallafall ska gå åt samma håll som mig och att stå stilla när man säger "stanna/stilla/nej"..

jag har försökt träna lite agility och lydnad på hemmaplan med honom men ja, på 10 år så får jag honom inte att hoppa mer än 3 hinder, sen är han less och bara sätter sig, skiter totalt i om jag har godis eller försöker leka med honom..

och en anna grej på promenader är att allt går i hans takt.. antingen går vi i hans takt eller så får jag verkligen dra runt honom i kopplet och hojta "kom! kom! kom! kom!" igen och igen och igen, har försökt få upp takten genom att hålla upp tempåot under flera veckor utan resultat.. så jag har gett upp.. han har vart en ointresserad pensionärshund hela sitt tioåriga liv..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
644
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025