Valp som bits

D

dockan_

Jag har en chihuahuavalp som t.ex tycker mina fötter är jätteroliga att bita i, det är både smånafs och bitandes som känns.

Har haft han i en vecka nu, och ena stunden är han jättemyyysig att hålla på med. Han slickas, och vill gosa jättemycket.

Sen andra delen kan han bitas lixom, och jag har läst lite trådar här att man ska typ pipa tillbaks, när dom bits? För så gör en valp i kullen, mot varann. Och det har jag gjort, han börjar då pipa, skälla tillbaks och hoppar fram och tillbaks som det fortfarande är lek..

Sen när man ska sätta på han kopplet kan han lixom vända huvudet emot, och försöka småbitas och lixom "nej! aldrig att du får på mig de där kopplet".

Kommer detta gå över? Vad ska jag göra? Har sett att man ska nonchalera och gå "ur" leken, men det är väl inget fel att sätta gränser?

Kom med förslag.
Kramar på er!

Sv: Valp som bits

Att sluta leka och gå är väl ett bra sätt att sätta en gräns? Dessutom en gräns som valpen förstår. Att hojta och pipa hetsade ju bara upp din valp mer, och skrika nej går ju inte om hunden inte vet vad nej betyder, och jag antar att den inte kan "gå och lägg dig" än?

Att sluta leka och gå är väl ett bra sätt att sätta en gräns? Dessutom en gräns som valpen förstår. Att hojta och pipa hetsade ju bara upp din valp mer, och skrika nej går ju inte om hunden inte vet vad nej betyder, och jag antar att den inte kan "gå och lägg dig" än?

Om man nu bara ska gå ifrån, så valpen fattar att "matte vill inte vara med och leka när jag bits", då kommer den ju aldrig lära sig vad ett nej är. Jag menar, om man aldrig säger nej, eller lär den de , så hur ser de ut när hunden är vuxen då. Bits..

Din valp är säkert normal :) Valpar bits :angel:
Jag själv säger sällan till en sån liten valp om den biter, jag nonchalerar det och gör det jag ska ändå (tex sätta på koppel), biter den annars så ger jag ett ben eller nåt.
Du ska träna in nej så hunden kan nej först, innan du börjar använda det i uppfostran.
Tex ha hunden i koppel, lägga en godis på marken, gå förbi och när hunden vill ta godisen säga nej och sen jobba på att den ska söka kontakt med dig. Då får den en godis av dig istället.

Ja lite snabbt förklarat, men använd inte nej när hunden ändå inte vet vad det betyder.

Om man nu bara ska gå ifrån, så valpen fattar att "matte vill inte vara med och leka när jag bits", då kommer den ju aldrig lära sig vad ett nej är. Jag menar, om man aldrig säger nej, eller lär den de , så hur ser de ut när hunden är vuxen då. Bits..

Det fungerar inte riktigt så. Lär in nej i situation som inte är konfliktfylld först. Jag lovar, valpen kommer inte bitas hela livet för att du väljer att ignorera valpnafs.

jag har med en valp som biter mig i mina fötter men jag ger den en leksak att bita i, istället för mina fötter för dom ser inte fina ut nu hehe ;D
men det är normalt att dom bits för det kliar i deras tänder i och med att de bara är valpar och dom ska tappas så det kommer nya det är därför dom bits hehe :D
men prova med att ge den en leksak eller något annat den får bita i det hjälper.. hehe

jag har med en valp som biter mig i mina fötter men jag ger den en leksak att bita i, istället för mina fötter för dom ser inte fina ut nu hehe ;D
men det är normalt att dom bits för det kliar i deras tänder i och med att de bara är valpar och dom ska tappas så det kommer nya det är därför dom bits hehe :D
men prova med att ge den en leksak eller något annat den får bita i det hjälper.. hehe

Min kompis hade en valp som bet mycket, och hon gjorde också så att hon gav honom en leksak eller godis eller något annat. Bitandet blev snarare värre av det. Vet inte om det kan vara så att de ser det som ett beröm, att få något för det de gör.

Med min egen lilla puppy gjorde jag, eller vi, som så att vi sa bestämt "nej" och föste henne därifrån. Fungerade för det mesta och var det så att hon var helt uppe i varv och fortsatte, så tog vi tag om munnen på henne och upprepade "nej", vilket också fungerade bra. Beror kanske lite på åldern på valpen, hur pass "hårt" och strängt man kan korrigera den, vad vet jag?

Jag skulle också köra med igonransmodellen, dvs allt kul tvärstannar och blir tyst när valpen bits.
Och vad det gäller sätta på koppel, så skulle jag inte bry mig alls.

Min kompis hade en valp som bet mycket, och hon gjorde också så att hon gav honom en leksak eller godis eller något annat. Bitandet blev snarare värre av det. Vet inte om det kan vara så att de ser det som ett beröm, att få något för det de gör.

Med min egen lilla puppy gjorde jag, eller vi, som så att vi sa bestämt "nej" och föste henne därifrån. Fungerade för det mesta och var det så att hon var helt uppe i varv och fortsatte, så tog vi tag om munnen på henne och upprepade "nej", vilket också fungerade bra. Beror kanske lite på åldern på valpen, hur pass "hårt" och strängt man kan korrigera den, vad vet jag?

jo, vi men vi säjer också nej men det hjälper inte och vi tar honom i naccken men det hjälper inte häller för han ger sig inte för han tror bara att vi vill leka med han men nu skaffade jag en bur till han såå varje gång han gör det såå tar vi in han i buren och det har faktiskt hjälpt lite såå vi gör det vaje gång nu och det blir bättre och bättre hehe :laugh:

är sigun din mamma???

Senast ändrad av en moderator:

jo, vi men vi säjer också nej men det hjälper inte och vi tar honom i naccken men det hjälper inte häller för han ger sig inte för han tror bara att vi vill leka med han men nu skaffade jag en bur till han såå varje gång han gör det såå tar vi in han i buren och det har faktiskt hjälpt lite såå vi gör det vaje gång nu och det blir bättre och bättre hehe :laugh:

är sigun din mamma???

Hahahaha, ja det är min mamma. Jag gissar på, eftersom du bor i Bromölla, att du är en av hennes elever :D? Berätta gärna vem du är!

Hahahaha, ja det är min mamma. Jag gissar på, eftersom du bor i Bromölla, att du är en av hennes elever :D? Berätta gärna vem du är!

oki, hehe jag tänkte väll det i och med hon har sgt att din häst heter armani hehe :D jag är Lisette hehe hälsa henne jätte många kramar från mig :D

Jaha, nej men vad skojigt att "träffa" dig här inne! Klart jag ska hälsa mamma och jag är säker på att hon hälsar tillbaks till dig!

Grattis till studenten förresten!

Det har förts en LÅÅÅÅÅNG diskussion om tips och råd för mattar/hussar med bitiga valpar i tråden "HjÄlp!" förra veckan. Där kan du få fler tips! (Fast de flesta handlar om korrigeringar eller ignorans.)

Vi har märkt att vår valp börjar bita för mycket i oss när han blir för uppstressad så enda sättet för oss är att undvika sådana situationer, tagga ner innan och om det ändå slår över...avslappningsövning. Visst han biter oss gula blåa och blodiga under tiden, men han slappanr av snabbare och snabbare för varje gång. Det är som om man måste ta kontroll över situationen och valpkroppen för att kunna "nå sinnet" på något sätt...

Vi provade med ganska hårda korrigeringar efter ett tag. Men det fungerade bara ca två dagar, sedan rök han bara på oss igen så snabbt kan kom upp på fötter. Ignorans var så svårt eftersom han hängde i byxorna på oss så hur vi än försökte att inte göra någonting, gå ifrån eller bara "stänga av oss" så fanns ju det roliga där - våra byxor som lät så roligt när de gick sönder i slamsor! (Bokstavligt talat!)

Så. Enda sättet att nå fram och stänga av är genom en avslappningsritual där kroppen reagerar fastän sinnet är uppe i varv och "fixerat" vid lek.

Valpar bits. Olika mycket. Men de bits. Det är upp till oss att bestämma hur mycket vi tillåter, vad vi tillåter att de biter i och att ta kontroll över situationen och föra in den på rätt spår. Det är också vårt ansvar att detta sker på det sätt som passar oss och valpen bäst. Lycka till!

(För mig fungerade det att tänka att jag hjälpte min valp att "släppa taget" om det otroligt jobbiga läge som bitfrenesin måste vara. Då blir man inte så ledsen eller arg.)

/Syrsa

Jaha, nej men vad skojigt att "träffa" dig här inne! Klart jag ska hälsa mamma och jag är säker på att hon hälsar tillbaks till dig!

Grattis till studenten förresten!

ja det är skojjsigt att träffa dig med här innen hehe :D
ja det gör hon säkert :D
man tackar man tackar hehe ;D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 462
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 383
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka