Valp som äter bajs?

Saeta

Trådstartare
Vi, jag och min pojkvän, har en valp på ca 3,5 månader som har börjat att äta sitt bajs om vi inte hinner plocka bort det. Vad beror detta på?
Har hört att antingen är det brist på vitaminer och därför äter hunden det.
Eller så har jag också hört att hunden skäms (om den tex har bajsat inne) och vill försöka dölja det.
Har också hört att det inte är bra, för det är socker i bajset.
Han kan göra likadant om han kissar inne och vi inte har hunnit dit för att torka det.

Vad stämmer? Är det farligt? Hur får man bort beteendet?

Sv: Valp som äter bajs?

Först!
Det är inte ett helt ovanligt beteende på en del valpar, så du är inte ensam..
Brukar ”växa bort” tror inte det finns någon bra förklaring, har i vart fall inte sett någon.

Det första du ska göra det är att avmaska honom, många gånger ger mask ett väldigt konstigt beteende (inte bara att de åker på baken alltså)

Sedan kolla upp fodret, ger du ett bra foder?
Kan kanske prova med något annat?
Prata med din uppfödare först, innan du byttar!

Brukar hjälpa med någon av dessa åtgärder, så börja där, hjälper det inte så hade jag frågat uppfödaren (ska du ändå göra om du ska göra ett foderbyte)
Och om h-n inte har något förslag utöver detta jag har skrivit så hade jag hört med en vet.
Men som sagt börja med att avmaska och ev. byta foder vänta några veckor och om det inte upphör ring vetrinären.

Helt ovetenskapligt, men testa och ge annanas.
Och banna när valpen äter bajs..

Dotterns valp höll på med det där ett tag!

Jag plockade aldrig bort bajset,utan jag tragglade med nej istället!
För om jag är supersnabb och tar bort bajset,så har jag ju inte lärt henne något med det!

Tog väl någon vecka,så hade hon slutat med det!
Och på köpet lärde hon sig vad ett nej är!

Inte en susning, men många har sagt att det avhjälper problemet iaf.
Jag blev rekomenderad det till en fralla jag hade, och han slutade efter ha fått annanas flera gånger om dagen, och han var heltokig i ananas. :D

Min hund äter också sitt bajs och hon är snart 2 år. Har försökt sagt nej när man väl ser henne då hon smyger iväg. Men detta går i perioder och bra foder ska hon ju äta så. Fast de va ett tag sen ja såg henne äta fast nu hon fullt upptagen med att äta hästskit. Men ja funderar på att använda de där med ananas.

Dotterns valp höll på med det där ett tag!

Jag plockade aldrig bort bajset,utan jag tragglade med nej istället!
För om jag är supersnabb och tar bort bajset,så har jag ju inte lärt henne något med det!

Tog väl någon vecka,så hade hon slutat med det!
Och på köpet lärde hon sig vad ett nej är!

Låter som väldigt bra lösning på ett problem :D

Jag har också hört att det är något som "växer bort" och på min valp och hennes syskon har det varit så. Samtliga åt skit som småttisar men vad jag vet gör ingen det idag (och de är nu 9 månader gamla). Dock skulle jag aldrig låta någon valp äta skit, så det kanske inte "växer bort" utan är en väldigt långdragen inlärning eftersom de slutar efter ett tag?

*kl*
Min 5 månaders äter allt bajs utom från just hund. Katt och räv är riktiga delikatesser... Man har inte en chans att få tag i honom om han hittat något "gott". Annars fungerar inkallningen perfekt, men har han något äckligt springer han i cirklar runt en tills han har svalt det äckliga och sen kommer han fram jätteglad. Man kan ju bli :mad:

Suckar djupt
Hundar är asätare det är bara att acceptera.
Kan dock vara individuella skillnader ALLA äter inte skit men de flesta.
( de flesta hundägare kan berätta om hur deras hund glatt smaskat i sig mänsko skit)

Häst lort är rent av nyttigt innehåller många bra saker i lättsmält form.

Sitt eget skit däremot ska de inte äta, och det gör de flesta inte heller.
De som gör det är i stort sätt alltid valpar.
TS har fått en massa tips, prova och skrev sedan hur resultatet blev!

Jo jag vet att hundar är asätare bland annat. Men då det bor massor av räv och katter här fulla med mask är detta med att äta skit något jag inte vill att han ska göra. Han har redan dragit på sig mask på detta sätt en gång.

Knapplån.

Att hundar äter skit är ju ett vanligt problem.
Gäller det sin egen eller andra hundars avföring så hjälper det i regel med att byta foder.

Även om man ger ett s.k kvalitetsfoder, så är det i regel så att det finns något som fattas, eller något som den skitätande hunden inte kan tillgodogöra sig. Det fodret kan säkert passa perfekt för andra hundar, men inte för just den hund som äter sin egen skit.

Jag har haft flera hundar med problemet och det har alltid hjälpt med foderbyte. Men man kan få pröva sig fram till ett foder som fungerar.

När det gäller folkskit så är det nog helt enkelt för smaskigt gott för hunden för att den ska avstå. Hästskit innehåller säkert fibrer som hunden gärna vill ha. Älg- och renskit är ju rena godiset, och svårt att undanhålla för hunden

Anledningen att ananas kan hjälpa är förmodligen att det innehåller mycket enzymer som bryter ner protein. Om hunden har svårt att smälta sitt foder kan det alltså vara en bra idé. Om halvsmält foder finns i bajset kan det också vara extra lockande för hunden att äta det.
I vilket fall som helst är det ett gott råd att byta foder. Prova gärna ett foder med annan proteinkälla (kyckling istället för lamm t ex).

När min hund var valp hade han samma beteende han hade näringsbrist fick jag veta när jag åkte veterinären. Han hade fått salmonella som gjorde att kroppen inte kunde producera b 12 vitamin som krävs för näringsupptag i kroppen.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 585
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 780
Senast: Tualma
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 599
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 035
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II