Sv: Valp som är sent utvecklad
Så du köper en hel kull?? Får man fråga varför du inte reggar dina valpar i SKK? Xcuse me, men det känns lite "valpfabrik" här....
Jag handlar med valpar och avelshundar, precis som många handlar med hästar. Vi är några stycken i Europa som sysslar med just hundar, vissa är seriösa och vissa är inte så seriösa.
Jag har seriösa uppfödare runt om på Irland som jag har en god och bra kontakt med sedan flera år tillbaka. Uppfödarna som säljer till mej är mycket måna om att valparna ska få det bra, precis som jag själv är. Jag är en snäll och vettig människa och skulle aldrig sälja en valp till ett hem där den inte fick det bra, vare sej det är mina egna uppfödningar eller valpar jag köpt upp.
Varför säljer då uppfödare till en handlare som mej? Jo, för att de känner mej och vet att valparna jag säljer vidare får det bra. När kunderna skickar bilder på valpen mm till mej vidarebefodrar jag alltid de till uppfödaren.
Sen har uppfödarna blivit lite bekväma i rollen att ha mej. De ringer när valparna föds och berättar hur många och vilket kön det är, jag kommer och kollar efter 2-3 veckor för att se hur de ser ut och så köper jag oftast hela kullen. Det besparar massor med tid från uppfödarnas sida eftersom de inte behöver ha med kunder att göra, och de kan koncentrera sej på det de är bra på - avla, ställa ut och arbeta med hundarna.
Dessutom vet de att hundarna jag säljer får det bra i sina nya hem!
95% av alla hundar jag säljer säljs inom Skandinavien. De resterande 5% går till USA. De 5% till USA är rena specialbeställningar, tex en vit JRT tik som är 30 cm hög, 3 år, och har en svart fläck över vänstra ögat, som haft en kull där det har varit färre än 4 valpar.
Amerikaner är inte kloka ibland
, men hundarna får det bra hos de kunder som jag har där.
Här i Skandinavien så säljs valparna först och främst som sällskapsdjur. Visst ställer folk ut, avlar, tränar lydnad, agility mm med dem, men mest är det sällskapsdjur.
De avelshundar som säljs inom Skandinavien är uppfödare som behöver dryga ut sitt avelsmaterial och blod lite. De har oftast inte sådana specifikationer som amerika har, utan de letar efter en exteriört korrekt tik eller hane som de kan ha i avel. Oftast har de kontakter de har utomlands samma linjer som de själva har. I de flesta fall köper uppfödarna valp av mej, men jag tippar på att ca 10 st per år är vuxna hundar.
Och vem har sagt att hundarna jag säljer inte är reggade i SKK?? Kollade du upp mitt namn innan du svarade i denna tråden?
De hundar jag säljer levereras med EU-pass, exportstamtavlan, registreringsbeviset från IKC och vaccinationskortet.....inkl alla införselpapper förstås.
Jag skulle vilja påstå att 99.9% av kunderna skickar in exportstamtavlan till kennelklubben i det land där de bor, de som bor i Sverige skickar in den till SKK, de i Norge till NKK etc.
Vill du veta mer svarar jag jättegärna på frågor. Du är också hjärtligt välkommen att följa med till Irland och hämta hem en kull med valpar. Jag har 6 st valpar som kommer den 3 maj. Alla de är sålda till Norge, men du får jättegärna följa med och se hur det hela går till.