Valp som är sent utvecklad

Sv: Valp som är sent utvecklad

Har nästan aldrig gett någon utav mina hundar torrt foder.Har alltid låtit det ligga i blöt innan utfodringen.Maten suger upp vätskan så det är aldrig något vatten kvar i skålen när hundarna får maten. Likaså dom som har valpen, de låter maten stå och mjukna till lite för att sedan blanda i det övriga som de ger med torrfodret.
Jo visst läser man ibörjan på "bruksanvisningarna".Men efter att ha haft hund i över 30 år så vet man...

På de flesta säckar står det ju att man kan ge både med vatten i och utan vatten. Jag har aldrig hört att man inte ska ha vatten i, utan att man kan göra båda delarna.
Mina hundar får Choice och på säcken står det att man inte ska blötlägga fodret.
Jag har pratat med flera representanter jag också och de flesta har sagt att man ska ge torrfodret torrt för att näringsämnena tas upp lättare då.
Dessutom är det inte bra för hundarnas tänder att få blött eller mjukt foder hela tiden.

Det är inte ovanligt att hundvalpar får tillfälligt mycket sämre aptit när de kommer till ett nytt hem. Det är mycket stress i samband med att lämna mamma och kullsyskon och att komma till ett nytt hem Problemet här är att valpen är lite klen från början och kanske inte klarar av att fasta i några dagar.

Vad säger uppfödaren? Har de pratat med h*n och hört vad denna har att ge för tipps.

Att ta kontakt med en veterinär är också att rekommendera.

Lycka till med valpen.

Mvh

Tora

jo just i den aspekten tycker jag att man kan det!

jag kan lova dig att min hund är garanterat inte på nåt sätt sämre eller svagare än sina kullsyskon - snarare bättre och starkare!!! otroligare individ får man leta länge efter! så man kan inte dra alla över samma kam. jag tycker man ska bedömma hunden efter hur den mår när man åker och tittar på den. om den är lika livlig och lyhörd som alla andra och verkar stark så ser jag inget hinder i att låta en sån valp få en chans. men jag skulle som jag sakrev innan aldrig köpa en till synes vid den tidpunken vara en svag individ. men om den haft det kämpigt första veckan tycker inte jag utesluter hunden från ett normalt liv. mycket hinner stärkas och utvecklas under första veckorna då den kommit igång.

Mina hundar får Choice och på säcken står det att man inte ska blötlägga fodret.
Jag har pratat med flera representanter jag också och de flesta har sagt att man ska ge torrfodret torrt för att näringsämnena tas upp lättare då.
Dessutom är det inte bra för hundarnas tänder att få blött eller mjukt foder hela tiden.

hela tiden?? :confused: det är väl ändå valpar vi snackar om?? dom äter väl uppblött foder i ca 3 mån. och jag trro inte att mjölktänderna tar skada av att äta blött foder. konstigt att man nu rekomenderar att hundar ska äta färskfoder för att dom mår bättre på det. färskfoder=köttfärskonsistens.

hur kan näringsämnena tas upp bättre för att det är torrt? finns det nån medicinsk förklaring på det? det spjälkas ju i magen å då löses det ju upp - så varför skulle det tas upp sämre om det är mjukt?

Det där med hundens tänder tror jag inte ett dugg på. Får hunden bara ben mm att gnaga på så gör det nog ingen skada att de äter mjuk mat. Hundar som vräker i sig tycker jag ska ha uppblött mat egentligen. Kan inte vara bra att få ner hårda hela bitar i magen, och någon mättnadskänsla blir det ju inte då heller.
Sen förstår jag inte varför inte det skulle vara bra för tänderna att få blött foder. Mjukt kan jag förstå tanken bakom, men blött?

Nu ger jag mina torrt foder, men kollade ändå på två sorters foder jag har här hemma. På det ena står det *ges torrt eller med uppvärmt vatten* och på det andra står det * ges torrt eller uppblött i vatten*

Jo uppfödaren sa att Majsvälling bör ges och att eftersom han var så mycket mindre än syskonen så blir man lätt orolig och "stirrar upp " sig i början.Men som du skrev ,han har landat nu och verkar må alldeles utmärkt .Han äter &dricker bra,och gör sina behov.Busar som sjutton så de har fullt upp när han inte sover. Har man aldrig varit med om en lite eftersatt valp så bekymrar man sig extra.Men som sagt det ser ut att gå på rätt håll.De skulle vacc han snart igen och då fråga lite om hans tillstånd och foder osv...

och du syftar på vad??? :cool: slut på dåliga och elaka kommentarer??

Nej det finns massor!

Det säger sig självt om en hund kommer efter de första dagarna så kommer dom vara efter hela perioden det är djur som dom delar plats med och som inte tänker "åh han är så liten vi måste hjälpa han" dom tänker så här "flytta på dig du är på min halva" och är dom efter så flyttar dom sig och rättar sig efter dom andra. Därför kommer det märkas på hunden att den har kommit efter. Därför kan man inte tänka som oss människor för våran mor skulle hjälpa oss mer men inte ens där finns det värst mycket hjälp o få.

Sen kan du ju dra dina My little pony historier att det inte är så.

hahahahaha..... fan va rolig du e!!!

bara för att min hund är livskraftig och fullt duglig till allt och aldrig varit sjuk i hela sitt liv - är han en my little pony då?? haha visst att han ser ut om en minihäst - men vad är din då?? en mini gremling?? för jag antar att din är lika frisk som min hund...

sen var det inte ens elakt att säga my little pony historeier - dom e ganska söta.

jag tror inte att uppfödarna håller med dig när du säger att man ska låta valparna dö efter 2 dar. för bevisigen så kan my little ponnies också vara jävligt bra hundar. kan du säga på vilket sätt MIN hund är sämre än nån annas?? för utom din gremling - för han är väl guds barn?? :smirk: som du..

Sen åter igen så är du inte läskunnig.

Att jag skrev My little pony var för dina historier dom ska alltid vara så otroligt naiva o söta, du tror ju allt funkar precis som i en tecknad film livet funkar inte riktigt så.:crazy:

Jag skiter väl i hur min hund ser ut bara han kan arbeta och vara social och trevligt med mig sen om han aldrig lät nån annan människa vara i närheten av skiter jag i det är min hund íngen annans.Du får tycka vad du vill om dom, tror du jag bryr mig om det? att du tycker dom och jag ser ut som en gremling nej knappast.Dom har ju iaf päls får väl glädja mig åt det hahahaha

Jag vet massor med uppföddare som inte daltar med valparna är dom inte livskraftiga så är dom inte det heller, inget en seriös hundförare vill ha ändå. Bara naiva människor som tycker dom är söta för dom är mindre än dom andra.

Senast ändrad:

Åh herregud hur kan man ta en sån valp för det första :eek:

Det värsta jag vet är snikna uppföddare som ska rädda allt som är bara för o få pengar, det är ju en svag individ som aldrig skulle överlevt men då ska dom se till att den gör det och personen som köper valpen ska få en massa problem.

Jag håller faktiskt med dig lite där även om det låter hårt.
Det är synd om köparen som inte vet om "problemet" som uppenbarligen finns där eftersom valpen är så liten.
H*n får betala en dyr summa pengar och sen kanske inte behålla valpen i livet eller få en massa problem.

Vissa valpar kanske man ska inse från början att de inte är helt ok.
Alternativt kan man som uppfödare behålla den valpen ett tag själv för att se så att den tar sig fint och blir hel och fräsch.
SEN sälja den för en reducerad summa.
Så tycker jag är mest reko iaf.

Man kan inte sälja en svag eller onormalt liten valp för samma summa som övriga.:crazy:

Fråga: När börjar du vänja dem vid torrfoder och hur vänjer du in dem på det?
Jag börjar vänja dem vid 3-4 veckors ålder att få välling med äggula i. Efter någon vecka börjar jag med köttfärs som jag kokat eller kyckling.
När de är 5-6 veckor brukar jag blanda i torrfoder i maten, alltså i köttfärsen eller i kycklingen. Sen minskar jag på köttet allt eftersom och när de är 7-8 veckor äter de 50% torrfoder, 25% kött och 25% välling. De diar ett par gånger om dagen när de är 7-8 veckor gamla.
Mina valpar skiljs helt från tiken när de är 9-10 veckor, för de exporteras ju nästan allihop och de måste vara 12 veckor för att flyga flygplan.
Jag har aldrig pushat en avvänjning eftersom jag har gott om tid. Tiken brukar ta hand om det där själv och det blir inget gnäll eller liknande när jag flyttar på valparna. Mina valpar åker ju alla på samma gång, så tiken måste vara helt sinad innan.

Låter det bra?
Jag är ju inte alls lika erfaren som du är när det gäller uppfödning, jag har inte haft så många egna kullar. Jag köper ju normalt kullarna när de är 8 veckor för att seda skicka iväg dem när de är leveransklara vid 12 v.

En bekant har köpt valp. Han är 8veckor men var minst i kullen.Uppfödaren fick stöd mata honom då han inte kunde ta för sig . Han är vet bes UA. Men nu när han är hemkommen till min bekanta så dricker han så mycket,han åt 1 gång under dagen/kvällen och fick rådet av uppfödaren att äta majsvälling,filmjölk, pedigree burkmat,valpfoder som jag tyvärr glömt namnet på.Men han är så liten och har inte alls en valps lite knubbighet som man är van vid.Han sover otroligt mycket vilket iofs är normalt.Men att han för det mesta dricker,är det normalt? De är lite rädda att han inte ska få i sig all näring som han så väl behöver då han är lite eftersatt i storlek... Något man bör hålla ett extra öga på? Något tillskott som de kan ge i vätskeform? Eller de bör ringa veterinären för rådgivning?

Även jag undrar över uppfödaren! Hur erfaren är denne egentligen!? Lämna iväg en valp som inte är "klar för världen"!:eek: Vilken soppa av mat den får! Säg åt dem att "terra" uppfödaren med sina funderingar! Det är dennes skyldighet att ställa upp och hjälpa dem. bara för att valpen är åtta veckor innebär det inte att den är leveransklar. Och så värst hundkunniga kan de som köpt den inte vara, då skulle de inte vara i denna sits!

Jag köper ju normalt kullarna när de är 8 veckor för att seda skicka iväg dem när de är leveransklara vid 12 v.

:confused: Så du köper en hel kull?? Får man fråga varför du inte reggar dina valpar i SKK? Xcuse me, men det känns lite "valpfabrik" här....

:confused: Så du köper en hel kull?? Får man fråga varför du inte reggar dina valpar i SKK? Xcuse me, men det känns lite "valpfabrik" här....

Hon har ju bott utomlands (Irland, tror jag) och där är det tydligen helt ok med ett sådant förfarande :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka