Valp som är sent utvecklad

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Hallonkvist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 7 700
Sv: Valp som är sent utvecklad

Men denna hunden är inte svag utan han kunde bara inte pga av sin storlek hävda sig mot sina större syskon.Han diade när han kom åt men uppfödaren hade väl gett extra just för att hon ansåg att han inte fick tillräckligt.
Fattar inte vart ni fått hans "svaghet" ifrån??

Men denna hunden är inte svag utan han kunde bara inte pga av sin storlek hävda sig mot sina större syskon.Han diade när han kom åt men uppfödaren hade väl gett extra just för att hon ansåg att han inte fick tillräckligt.

Du skrev själv;

Problemet är att JAG anser den vara "klen" och eventuellt skulle den må bra av extra tillskott.

Klen = svag

aha,mitt fel då ursäkta. Klen =liten för mig.

Inte svårt,man ska ha en portion kärlek och en portion hundvetande samt en gnutta av ekonomi.Mixar detta och man har då hundälskare som vill ha en ny kamrat i sitt liv.:smirk:
Ska tillägga att det finns mer än Rottis,dobbis,schäfer i världen och de övriga raserna har liksom inte valt att finnas utan de finns för att sådana som du och jag vill att de ska finnas:devil:

Det handlar inte om rasen, utan att hunden uppenbart behövt väldigt mkt extra vård. Att köpa sådna valpar är ofta att köpa sig ett stort problem.

Nu är det ju ingen idé att klaga, så jag försöker komma med ett konstruktivt råd.
Eftersom valpen dricker bör de se till att den får i sej så mycket som möjligt genom drickandet. Majsvälling med nedvispad ägggula i gör susen för små valpar. Se till att den dricker så mycket som möjligt.

Äter valpen en bit skinka om man erbjuder den det eller äter den ingenting alls?

Jag hade även gått in till en välsorterad hundaffär eller veterinär och köpt mjölkersättning att ge valpen. Om det inte finns mjölkersättning till hundar kan man köpa den till lamm istället. Det är mer eller mindre samma sak. Men man ska inte köpa den till kalvar eller hästar, det blir för grovt för valpens mage.

Här håller jag med PIRU. Man måste inte rädda allt bara för man har kärlek till ett djur. Hunden måste ju få ett drägligt liv även när den har räddats också.
Jag som uppfödare skulle inte ens släppa iväg en sån valp till en köpare, utan skulle jag nu försöka få den bra. Så skulle den bo hos mig till allt känns helt ok.
En valp som inte kan ta för sig, skulle inte överlevt. Jag hade självklart hjälpt valpen ett par dagar för se om den repar sig, men sen skulle jag inte fortsätta. Sånt där blir inte bra i längden för en sån hund.

Kan bara instämma helt i ovanstående :cool:

Tack riktigt "skönt" att få läsa det man efterfrågade :bow:
Ja han äter men dricker mer än äter så att säg.Idag hade han ätit lite mer än igår.Majsvällning och filmjölk föredrar han men också torrfoder som givetvis blötlagts innan. Han är betydlig mer för sig kommen idag blev jag informerad om.Ska åka och hälsa på senare.

Till de kritiska: Jag förstår att ni resonerar utifrån era erfarenheter som uppfödare och jag förstår också er inställning till valpens vara eller icke vara (mer det sistnämnda har jag förstått) Men som sagt han lever,busar,äter/dricker och ser helt normal ut. Och veterinär ska tillfrågas ytterligare.

ursäkta men det jag skrev var ett förstår din situaton svar... jag svarade mot PIRU att svagavalpar inte behöver vara dåliga resten av livet och behöver inte få svagt immunförsvar.. :smirk:

Vad har du jämnfört han mot då?

Om jag säger mina hundar är bra då jämnför jag med de bästa hundarna jag sett av rasen.

Aha, ber om ursäkt för att jag inte förstod det :p Men jag var så inne i att de flesta kritiserade istället för kom med tips.

Kan upplysa de som ansåg att valpen ifråga inte borde fått överleva med människans hjälp.
Han mår idag prima.Busade som attan och varvade buset med att äta och dricka samt göra sina behov.Han var som förbytt idag.Full rulle när han inte sov förstås.Fast även då så var han aktiv i drömmarna.Så det hela ser ut att gå på rätt håll.

Senast ändrad av en moderator:

jag ställde mitt svar mott ditt då du skrev att svaga valpar skulle man lämna att dö efter 2 dar för att annars är dom inte livsdugliga och får ofta dåligt immunförsvar.

så då ställde jag min hund mot det att varför ska man ge upp efter 2 dar om valpen kan överleva om den får en vecka?? måste en hund som var svag som valp första kritiska dagarna bli den sämsta hunden? nej.. det är ungefär som att säga att bara för att man är prematurbarn och har legat i kuvös och var svag så blir man en dålig individ.. :crazy: fattar inte ditt tankesätt

Sen ska man inte jämnföra djur med barn.

Sett ur den kullen så är dom nog förmodligen den sämsta idividen. Sen har yttre miljö en viss påverkan om du jämfört dom med andra ur samma kull så kanske det är sämre förare än dig så hans egenskaper kanske inte visar sig så tydligt. Men jag skulle ALDRIG köpa en hund som haft problem första dygnen.

En ur Jääkäris kull kom efter de 2 första dagarna tiken vill ta hand om den men den själv ville inte dia men då tog fodervärden o gav den nappflaska mot kennelägarens vilja. Idag är den hanen mycket mindre än min och den andre hanen, hela kullen är jämnbra förrutom just den hanen som skiljer sig mot dom andra,och fortfarande liten till växten.

KL
Kolla att den inte har gomspalt. Sedan kan det vara
någon medfödd missbildning, t.ex. portosystemisk shunt
då blodet inte renas i levern.

torrfoder som givetvis blötlagts innan.
Torrfoder ska aldrig blötläggas! Då rinner näringsämnena ut i vattnet. Äter hunden upp allting, inkl vattnet när den får torrfoder?
Torrfoder ska ges torrt!! Läser ni inte på bruksanvisningen innan ni använder fodret??

Hur lär du in dina valpar på att äta hundmat??

Jag blötlägger deras foder, så att de kan tugga i sig det..

Och ja valparna dricker upp det lilla överflödsvatten som blir, efter kulorna har svällt. Det är ju inte så att man ska ha mängder med vatten för att svälla kulorna precis :crazy:

Torrfoder ska aldrig blötläggas! Då rinner näringsämnena ut i vattnet. Äter hunden upp allting, inkl vattnet när den får torrfoder?
Torrfoder ska ges torrt!! Läser ni inte på bruksanvisningen innan ni använder fodret??

På de flesta säckar står det ju att man kan ge både med vatten i och utan vatten. Jag har aldrig hört att man inte ska ha vatten i, utan att man kan göra båda delarna.
Och som Gnist skriver, man ger ju bara så mycket vatten så kulorna sväller och inte så det blir överflöd av vatten kvar.

Det beror nog på torrfoderet, jag har pratat med representanter för olika foder och de anser att man kan blötlägga. Tidigare fick våran sitt foder rejält uppblött, dvs mjukt. Numera gillar han inte det utan vill ha lite mer tuggmotstånd så jag häller på lite vatten innan jag serverar, han äter upp allt, och slickar skålen ren... Hans kullsyster fick de även veterinärorder att ge mer vätska till maten för hon drack inte tillräckligt... Men visst har man en kinkig hund som inte äter så kanske man ska undvika vatten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka