Valp som är sent utvecklad

H

Hallonkvist

En bekant har köpt valp. Han är 8veckor men var minst i kullen.Uppfödaren fick stöd mata honom då han inte kunde ta för sig . Han är vet bes UA. Men nu när han är hemkommen till min bekanta så dricker han så mycket,han åt 1 gång under dagen/kvällen och fick rådet av uppfödaren att äta majsvälling,filmjölk, pedigree burkmat,valpfoder som jag tyvärr glömt namnet på.Men han är så liten och har inte alls en valps lite knubbighet som man är van vid.Han sover otroligt mycket vilket iofs är normalt.Men att han för det mesta dricker,är det normalt? De är lite rädda att han inte ska få i sig all näring som han så väl behöver då han är lite eftersatt i storlek... Något man bör hålla ett extra öga på? Något tillskott som de kan ge i vätskeform? Eller de bör ringa veterinären för rådgivning?

Sv: Valp som är sent utvecklad

Fråga en veterinär. Dricka för mycket vatten KAN vara nåt med njurarna. Vad är det för ras? Hade det varit min valp skulle jag varit skitorolig.

Blandras:angel:
Chihuahua,ShiTzu(??) Griffon

Åh herregud hur kan man ta en sån valp för det första :eek:

Det värsta jag vet är snikna uppföddare som ska rädda allt som är bara för o få pengar, det är ju en svag individ som aldrig skulle överlevt men då ska dom se till att den gör det och personen som köper valpen ska få en massa problem.

Inte svårt,man ska ha en portion kärlek och en portion hundvetande samt en gnutta av ekonomi.Mixar detta och man har då hundälskare som vill ha en ny kamrat i sitt liv.:smirk:
Ska tillägga att det finns mer än Rottis,dobbis,schäfer i världen och de övriga raserna har liksom inte valt att finnas utan de finns för att sådana som du och jag vill att de ska finnas:devil:

Inte svårt,man ska ha en portion kärlek och en portion hundvetande samt en gnutta av ekonomi.Mixar detta och man har då hundälskare som vill ha en ny kamrat i sitt liv.:smirk:

Ja men då kan dom ju sitta där o gnugga tummarna och hoppas det där blir bra för dom har gjort sig en björntjänst utöver det vanliga genom o köpa en icke livskraftig hund. Bara och hoppas sparbössan är stor.

Sen är det ju inte så att det är enda blandningen på jorden så varför inte välja nån annan blandis komb?

Här håller jag med PIRU. Man måste inte rädda allt bara för man har kärlek till ett djur. Hunden måste ju få ett drägligt liv även när den har räddats också.
Jag som uppfödare skulle inte ens släppa iväg en sån valp till en köpare, utan skulle jag nu försöka få den bra. Så skulle den bo hos mig till allt känns helt ok.
En valp som inte kan ta för sig, skulle inte överlevt. Jag hade självklart hjälpt valpen ett par dagar för se om den repar sig, men sen skulle jag inte fortsätta. Sånt där blir inte bra i längden för en sån hund.

Ja nu är ju inte dom uppfödaren till valpen.Och jag förstår infekterade kommentarer då det gäller en blandis,(Man har väl läst på forumet länge) Men jag skrev för att jag själv är rådvill gällande en sådan situation och ville ha tips kanske och vädra funderingarna kring valpens utveckling. Huruvida uppfödaren är seriös eller ej i detta fallet låter jag bli att kommentera.Jag gav också rådet att ringa och rådfråga veterinären.
Piru : De valde troligen denna valpen av denna kombinationen för att den tilltalade dom,jag ifrågasätter inte andras val av hund ren rasig eller ej.För då skulle jag inte göra något annat.Mitt inlägg gällde om det finns något tillägg i kost eller enbart veterinär besök som gäller.
Vad dina åsikter om just denna blandingen är har jag förstått.Och även att du anser att valpen ifråga inte ska leva.

Att det är en blandras bryr jag mig inte om har inget i mot det.

Men det jag inte fattar är att om det ändå är en blandras mellan små hundar så finns det ju massor med såna olika kombinationer.

Sen nej valpen skulle man kunnat max försökt få o funka på 2dygn sen tagit bort den. Det är ju en icke livskraftig idivid brukar sällan om aldrig bli bra med såna hundar sen i slutänden. Ofast taskigt immunförsvar o såna saker.

Personen i fråga kan ju inte ha nån hundkunskap överhuvudtaget när man köper en sån här hund. De valde säkert valp med hjärtat istället för hjärnan. Inte så kul när man köpt sin kamrat o sen får en massa problem direkt o sen kasta ut massa tusenlappar o sen i slutet avliva den för det funkar inte. När man kunde valt smartare o valt en stark idivid.

Senast ändrad:

Vad dina åsikter om just denna blandingen är har jag förstått.Och även att du anser att valpen ifråga inte ska leva.

Ang detta svaret till PIRU. Nu förstår jag ännu mer varför det blir tjafs i blandrastrådar. Varken jag eller Piru har sagt något om blandraser i denna tråden, och ändå kommer det upp vad vi tycker om blandraser :crazy:

Jag skrev svar ang valpen, inte ute efter vilken ras det var.
Och som du skrev ang kärlek mm till ett djur. För mig är det inte kärlek att rädda allt, det är egoism.

En bekant har köpt valp. Han är 8veckor men var minst i kullen.Uppfödaren fick stöd mata honom då han inte kunde ta för sig . Han är vet bes UA. Men nu när han är hemkommen till min bekanta så dricker han så mycket,han åt 1 gång under dagen/kvällen och fick rådet av uppfödaren att äta majsvälling,filmjölk, pedigree burkmat,valpfoder som jag tyvärr glömt namnet på.Men han är så liten och har inte alls en valps lite knubbighet som man är van vid.Han sover otroligt mycket vilket iofs är normalt.Men att han för det mesta dricker,är det normalt? De är lite rädda att han inte ska få i sig all näring som han så väl behöver då han är lite eftersatt i storlek... Något man bör hålla ett extra öga på? Något tillskott som de kan ge i vätskeform? Eller de bör ringa veterinären för rådgivning?

Jag hade först å främst tagit valpen till en annan vet. än den som besiktade..... Så annan vet. kan lyssna, känna å klämma. Vet vet. som besiktat UA när valpen hade allvarligt hjärtfel, som upptäcktes vid 12v vacc.:devil:

Oavsett märke på burkmat så innehåller dom till stöst del mest vatten sen anser inte jag att men ger de till valp, då knappt vuxna hundar mår bra på de(min åsikt och erfarenhet av burkmat).
Hur länge har dom haft valpen hemma? För en "svag" liten 8 veckors valp som sover mkt e ju kanske i sig inte så konstigt. Det enda tilskottet jag kan tänka mig som skulle funka på en liten valp e ju mjölk ersättning???(ingen aning, men annat ger man inte till valp väl?)

Åter igen jag diskuterade inte vare sig uppfödaren,köparen eller rasvalet. Har förstått din åsikt och accepterar denna.

Förstår hur du menar också.Åter igen inte ägaren som är uppfödaren.
Valpen lever och är 8 veckor,veterinärs bes utan anmärkningar.Är utvecklad normalt vad man kan se med blotta ögat,Gör sina toalettbestyr UA.Det veterinär kunde se och döma av bes så är den Ua. Mer kan jag inte säg:crazy:

Problemet är att JAG anser den vara "klen" och eventuellt skulle den må bra av extra tillskott.

De har haft den 2 dygn. Jag skrev ut märket på foder för att ofta frågas det efter kvaliteten av foder.

Sen nej valpen skulle man kunnat max försökt få o funka på 2dygn sen tagit bort den. Det är ju en icke livskraftig idivid brukar sällan om aldrig bli bra med såna hundar sen i slutänden. Ofast taskigt immunförsvar o såna saker.

.

min 2 åriga hane var en nappflaskevalp... han ville inte leva överhuvudtaget när han föddes - åt int fårn ammman på en vecka. dom matade han med nappflaska varannan timma i en vecka men han blev bara svagare å svagare - så då lämnade dom honom hos sin mamma för att dö. men efter dån dag som döende klev han upp och började dia.när valparna var 8 veckor var han 1/4 så stor som dom andra.
idag är han större än alla andra och har aldrig varit sjuk - bara helt sjukt otroligt folkkär (vilket kan vara ovanligt hos denna ras).

men min uppfödare tog sitt annsvar och behöll honom tills han var 16 veckor då han började fungera som en normal hund och det kritiska tillsåtndet var över.

men jag skulle aldrig köpa eller sälja en valp som är svag för tillfället!!! men att vara nappflaskefödd eller efter i utvekclingen behöver inte vara spya. men självklart ska man sälja och köpa en FRISK VÄLMÅENDE valp!

Vill bara påpeka att det är ett diskussionsforum och trådskaparen kan inte alltid diskutera det denna vill.

Jag håller iallafall med Grana och Piru. Varför tar man en valp som är så svag ifrån början? "Naaaw, titta så liiiten och söööt. Åååh den ska vi ge kärlek och rädda." Sånt straffar sig bara i slutändan. Både mentalt då man måste ta bort sitt djur för tidigt och även ett hål i plånboken får man på köpet.

Säg åt väninnan att gå till en veterinär.

Åter undrar jag nu efter de svar jag fått. Varför ska det alltid ifrågasättas,kommenteras och klankas på inlägg som är gjorda av icke hundforumets stammisar? Jag tar inte illa vid mig men det är så nedrans tråkigt när det blir diskussioner runt omkring istället för själva trådens inlägg.Hade jag varit ägaren så hade jag kunnat ta diskussionen men nu är jag inte det.
Jag struntar blankt i vilken ras det är frågan om, uppfödarens logik i uppfödningen.Jag är intresserad av hur man kan hjälpa istället för att stjälpa.Jag vet följderna av oseriös avel och jag vet att man inte ska stödja det men nu är saken som den är..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka