Valp regler

Med undantag för sådant som är självförstärkande!
Vad driver beteendet? Handlar det om att valpen aldrig sett ett bord förr och provar hur man förhåller sig till dem hade jag bara lyft ner den och bett den göra något annat. Handlar det om att den härmar (om den sett mig vara på bordet av någon teoretisk anledning) hade jag gjort detsamma men också gett valpen ett alternativt beteende när jag är på bordet, alltså "jag gör x = du gör y". Handlar det om att den får tag på mat eller liknande förstärkare genom det beteendet hade jag först och främst förhindrat att det kunde hända, men i andra hand lärt den att vägen till godsakerna på bordet går genom ett alternativt beteende.

Tack för svaret! Bra råd där, ska komma ihåg det :)

Dock undrar jag lite hur lätt eller svårt det blir i praktiken..får nog tänka till en del längs vägen med kan jag tro. En av mina tidigare valpupplevelser var en vän till familjen som jag hälsade på..kommer inte ihåg nu vilken ras det var, men den var ganska sjövild helt enkelt,där vettesjutton om man ens hade hunnit tänka på hur eller varför den hoppade runt på möbler tex. Medans den hade energi kvar i kroppen kunde den fara några vevor runt huset, upp och ner för soffor och fåtöljer, ja som en liten ta-ta-tazmania ungefär :) Jag antar att det blev självförstärkande eller belönande för ingen engagerade eller belönade den just i det beteendet. Men ska inte säga för mycket, jag träffade den totalt sett ett par timmar ca så jag vet inte hur den var annars..

Tack för svaret! Bra råd där, ska komma ihåg det :)

Dock undrar jag lite hur lätt eller svårt det blir i praktiken..får nog tänka till en del längs vägen med kan jag tro. En av mina tidigare valpupplevelser var en vän till familjen som jag hälsade på..kommer inte ihåg nu vilken ras det var, men den var ganska sjövild helt enkelt,där vettesjutton om man ens hade hunnit tänka på hur eller varför den hoppade runt på möbler tex. Medans den hade energi kvar i kroppen kunde den fara några vevor runt huset, upp och ner för soffor och fåtöljer, ja som en liten ta-ta-tazmania ungefär :) Jag antar att det blev självförstärkande eller belönande för ingen engagerade eller belönade den just i det beteendet. Men ska inte säga för mycket, jag träffade den totalt sett ett par timmar ca så jag vet inte hur den var annars..

Alltså valpar är sjövilda, det är en del av det hela. (I alla fall roliga valpar.)
Det är ingen enkel dans på rosor om man känner för att uppfostra med straff heller tycker jag (då får man nog straffa jäkligt hårt och konsekvent, så man får närmast en allvarligt deprimerad valp), det viktiga är att man har ett mål och en ungefärligt väg för hur man kommer dit men sen får man faktiskt lov att ha en hel del humor och tålamod också. Jag har haft en helt annan syn på hundar, träning och fostran tidigare, det sättet gav ingen magisk kontroll heller.

Det blir inte perfekt. Men det kan bli trevligt för samtliga inblandade längs vägen och där man hamnar till slut kan bli helt OK.

Alltså valpar är sjövilda, det är en del av det hela. (I alla fall roliga valpar.)
Det är ingen enkel dans på rosor om man känner för att uppfostra med straff heller tycker jag (då får man nog straffa jäkligt hårt och konsekvent, så man får närmast en allvarligt deprimerad valp), det viktiga är att man har ett mål och en ungefärligt väg för hur man kommer dit men sen får man faktiskt lov att ha en hel del humor och tålamod också. Jag har haft en helt annan syn på hundar, träning och fostran tidigare, det sättet gav ingen magisk kontroll heller.

Det blir inte perfekt. Men det kan bli trevligt för samtliga inblandade längs vägen och där man hamnar till slut kan bli helt OK.

Tack, känns bara bra att höra det med :) Är inte så rädd för att jag inte ska klara av det, mer att jag tycker det är kul att fråga och fundera och få tips och råd av er som har varit med om det förr ! Tålamod är nått jag har ganska gott om i andra situationer iaf, så det hoppas jag kommer räcka till här med.

Jag har inte speciellt mycket regler heller för valpar. Saker jag är rädd om plockar jag helt sonika bort och gör jag inte det - ja då får jag skylla mig själv om det är något som blir tuggat på :)

Med tidigare större ras så fick alltid valpar sova i sängen fram till ca 4 månaders ålder - enklare för mig att få sova då och vaknar om valpen rör på sig och behöver ut och kissa. Inga problem att få dom ligga i egen bädd senare. Nuvarande 3 hundar har fått vara kvar i sängen :p

Sen tar även jag saker lite som det kommer. Sladdar är gömda i början och ta jag fram t ex en skarvsladd, så visar jag bara att den inte är okej att leka med/bita i.

Liknande trådar

Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 764
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur