Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror helt och hållet på vad man har för regler i hemmet, här är det nog viktigast att alla som bor i hemmet har samma regler, det finns inga som är rätt eller fel för alla. Hemma hos oss får inte hunden vara varken i sängen eller soffan av flera olika skäl, hemma hos andra är det lika självklart att hunden ska vara i sängen och soffa. Fundera på vad du vill ha för hund och vilka regler du vill ska gälla i ditt hem och utgå ifrån det.vet inte om detta riktigt var rätt rubrik men tänkte endå att det är viktig för valpen arts en har strikta regler för att må bra... Vilka regler ska man gö igenom med valpen, får den vara i soffan, får den tigga etc... PUKTA gärna reglerna..
Jo jag vet.. Menar mer om ngn typ kan ge förslag på frågor man kan diskutera tillsammans med familjenDet beror helt och hållet på vad man har för regler i hemmet, här är det nog viktigast att alla som bor i hemmet har samma regler, det finns inga som är rätt eller fel för alla. Hemma hos oss får inte hunden vara varken i sängen eller soffan av flera olika skäl, hemma hos andra är det lika självklart att hunden ska vara i sängen och soffa. Fundera på vad du vill ha för hund och vilka regler du vill ska gälla i ditt hem och utgå ifrån det.
Vill vi ha hunden i:Jo jag vet.. Menar mer om ngn typ kan ge förslag på frågor man kan diskutera tillsammans med familjen
Vad som framförallt är bra att prata igenom är HUR saker och ting ska läras in. Vad gör ni för att öka chanserna att valpen gör rätt? Om det blir tokigt, hur ska ni bete er då?Jo jag vet.. Menar mer om ngn typ kan ge förslag på frågor man kan diskutera tillsammans med familjen
vet inte om detta riktigt var rätt rubrik men tänkte endå att det är viktig för valpen arts en har strikta regler för att må bra... Vilka regler ska man gö igenom med valpen, får den vara i soffan, får den tigga etc... PUKTA gärna reglerna..
Lite nyfiket undrar jag hur och när ni börjar med att etablera de här reglerna? Såklart skiljer reglerna på vilket hushåll man lever i som sagt, men börjar ni direkt med en 8v valp tex att den inte får vara i soffan, sängen, whatever? Eller låter ni den göra lite vadsomhelst direkt i början? Jag tänker mest på att den kanske ska få vänja in sig lite i hemmet också, och undrar om det är rätt eller inte att börja träna in såna här regler direkt?
Lite nyfiket undrar jag hur och när ni börjar med att etablera de här reglerna? Såklart skiljer reglerna på vilket hushåll man lever i som sagt, men börjar ni direkt med en 8v valp tex att den inte får vara i soffan, sängen, whatever? Eller låter ni den göra lite vadsomhelst direkt i början? Jag tänker mest på att den kanske ska få vänja in sig lite i hemmet också, och undrar om det är rätt eller inte att börja träna in såna här regler direkt?
Hade min hund inte fått vara i möblerna (det får han) hade jag inte tillåtit det när han var liten heller. För mig blir det orättvist och otryggt för hunden att det gäller andra regler när den är "liten och söt" men så en dag så förändras något och den får inte längre. Vad blir den straffad för? Jag tycker det är bättre att valpen kommer till ett hem som är klart, det är inte vissa regler den här veckan och totalt motsatta tre veckor senare utan han ska kunna lita på att världen fungerar som jag förklarat för honom.
Jag tycker att det beror lite på individen.Ja absolut, min tanke var inte heller att något skulle bero på hur liten och söt valpen är..mer i vilken takt man ska ta saker och ting. Sätta gränser och visa vad som är okej eller inte (på rätt sätt) tycker jag låter helt rätt att göra så tidigt som möjligt!
Jag tycker att det beror lite på individen.
En valp som är osäker socialt skulle jag till exempel tillåta att den hoppade på folk när den hälsade (efter att ha varnat dem först, givetvis) - all kontakt hade varit positiv då. Att lära den att hälsa fint kan man göra senare, däremot är det svårt att få en reserverad/osäker hund att bli trygg med folk i efterhand.
En valp som däremot älskar folk hade förmodligen fått lära sig lite vett när det gäller att hälsa, redan från början.
Vissa grundregler gäller från dag 1; Om de inte får vara i möblerna till exempel (det får de).
Inte slänga sig ur bilen, inte stjäla mat, inte tugga på saker som inte ska tuggas på (här gäller det även att förekomma och plocka undan så mycket som möjligt).
Men även där är det individuellt, jag lär relativt snart valparna att sitta och vänta och ta kontakt innan de får äta (bråkdels sekunder i början, ökar kraven efterhand) men om jag har en valp som inte riktigt vill äta så skippar jag den biten.
Vissa saker behöver man inte ens ta upp med en del hundar, de sköter sig så bra själva.
Min labbe Nikka var visserligen två år när hon kom men henne har jag i princip inga regler alls för, hon är en väldigt lätt hund av sig själv. Det skulle till exempel inte falla henne in att stjäla mat, dra i kopplet eller att sticka iväg utan tillåtelse, jag tror inte ens att hon kommit på att man kan göra så .
Jag tycker att det beror lite på individen.
En valp som är osäker socialt skulle jag till exempel tillåta att den hoppade på folk när den hälsade (efter att ha varnat dem först, givetvis) - all kontakt hade varit positiv då. Att lära den att hälsa fint kan man göra senare, däremot är det svårt att få en reserverad/osäker hund att bli trygg med folk i efterhand.
En valp som däremot älskar folk hade förmodligen fått lära sig lite vett när det gäller att hälsa, redan från början.
Vissa grundregler gäller från dag 1; Om de inte får vara i möblerna till exempel (det får de).
Inte slänga sig ur bilen, inte stjäla mat, inte tugga på saker som inte ska tuggas på (här gäller det även att förekomma och plocka undan så mycket som möjligt).
Men även där är det individuellt, jag lär relativt snart valparna att sitta och vänta och ta kontakt innan de får äta (bråkdels sekunder i början, ökar kraven efterhand) men om jag har en valp som inte riktigt vill äta så skippar jag den biten.
Vissa saker behöver man inte ens ta upp med en del hundar, de sköter sig så bra själva.
Min labbe Nikka var visserligen två år när hon kom men henne har jag i princip inga regler alls för, hon är en väldigt lätt hund av sig själv. Det skulle till exempel inte falla henne in att stjäla mat, dra i kopplet eller att sticka iväg utan tillåtelse, jag tror inte ens att hon kommit på att man kan göra så .
Jag insåg precis att det är du som skriver på vovve-forumet också väl! Ursäkta att jag r så seg att jag inte fattat det förut. Jättetacksam för alla dina råd och inlägg där med.
Anledningen till att jag frågar här om detta är att jag vill tänka över och se till att jag inte blir för hård eller sträng, eller snarare att jag inte ställer för stora krav på en väldigt ung valp för tidigt. Att etablera gränser om tex var man får eller ska hålla sig, osv känns som fullkomligt vettigt att göra direkt, då det inte egentligen känns som det ställer stora krav på inlärning. Min tanke var att försöka skapa en situation i hemmet där hunden förstår "husreglerna" mer genom lock än pock så att säga, jag vill ju att det ska vara en positiv upplevelse även om det finns förhållningsregler.
Det går alldeles utmärkt att lära in "regler" genom att alternativa (exkluderande) beteenden lönar sig istället. Man behöver verkligen inte vara sträng eller ställa stora krav!
och ignorera och vara tråkig när den gör sånt man inte vill den ska göra
Jag fattar att man inte ska belöna den på något sätt när den hoppar upp på ett bord tex, men hur förstärker man det "positiva beteendet" att inte hoppa upp på möbler?
Du gav mig en tanke ställare. Men av vd jag har hört så ska valpen må bäst av att ha strikta regler. Så den vet vad som gäller lixomLite nyfiket undrar jag hur och när ni börjar med att etablera de här reglerna? Såklart skiljer reglerna på vilket hushåll man lever i som sagt, men börjar ni direkt med en 8v valp tex att den inte får vara i soffan, sängen, whatever? Eller låter ni den göra lite vadsomhelst direkt i början? Jag tänker mest på att den kanske ska få vänja in sig lite i hemmet också, och undrar om det är rätt eller inte att börja träna in såna här regler direkt?