Valp regler

Emmsan100

Trådstartare
vet inte om detta riktigt var rätt rubrik men tänkte endå att det är viktig för valpen arts en har strikta regler för att må bra... Vilka regler ska man gö igenom med valpen, får den vara i soffan, får den tigga etc... PUKTA gärna reglerna..☺️

vet inte om detta riktigt var rätt rubrik men tänkte endå att det är viktig för valpen arts en har strikta regler för att må bra... Vilka regler ska man gö igenom med valpen, får den vara i soffan, får den tigga etc... PUKTA gärna reglerna..☺️
Det beror helt och hållet på vad man har för regler i hemmet, här är det nog viktigast att alla som bor i hemmet har samma regler, det finns inga som är rätt eller fel för alla. Hemma hos oss får inte hunden vara varken i sängen eller soffan av flera olika skäl, hemma hos andra är det lika självklart att hunden ska vara i sängen och soffa. Fundera på vad du vill ha för hund och vilka regler du vill ska gälla i ditt hem och utgå ifrån det.

Det beror helt och hållet på vad man har för regler i hemmet, här är det nog viktigast att alla som bor i hemmet har samma regler, det finns inga som är rätt eller fel för alla. Hemma hos oss får inte hunden vara varken i sängen eller soffan av flera olika skäl, hemma hos andra är det lika självklart att hunden ska vara i sängen och soffa. Fundera på vad du vill ha för hund och vilka regler du vill ska gälla i ditt hem och utgå ifrån det.
Jo jag vet.. Menar mer om ngn typ kan ge förslag på frågor man kan diskutera tillsammans med familjen

Jo jag vet.. Menar mer om ngn typ kan ge förslag på frågor man kan diskutera tillsammans med familjen
Vill vi ha hunden i:
*sängen
*soffan
* alla rum

Vi vill att hunden:
* lös i alla lägen
* inte rusa ut genom dörren
* går fint i koppel
* sele eller halsband
osv osv Det är nästan omöjligt att lista sånt här, utan man måste utgår ifrån sig själv och vad man förväntar sig av hundägandet.

Vad som framförallt är bra att prata igenom är HUR saker och ting ska läras in. Vad gör ni för att öka chanserna att valpen gör rätt? Om det blir tokigt, hur ska ni bete er då?

Hundar är annars väldigt duktiga på att lära sig att göra olika saker med olika personer. Mina hundar tex tigger aldrig mat av mig och jag kan lämna vad som helst framme på borden utan att de tar något (så länge jag är hemma), men om mina föräldrar har något ätbart så klättrar mina hundar nästan upp på dem för att försöka få en smakbit.

Beror ju helt på hur man själv vill ha det men hos oss får hundar vara både i soffan och i sängen, och får vara i alla rum utom möjligtvis sambons atelje.
Stjäla är big no no, inte ens från soffbordet som är i perfekt höjd för vår storlek av hund. ;)
Tiggande är vi inte så noga med kanske som vi "borde" men nuvarande hund tigger rätt fint när han tigger, vilket bara är när vi lagar maten, och tigger sällan när vi väl äter, så vi har inte brytt oss.

Sen är grundlydnad viktigt för oss
Gå fint i koppel
Kunna vara lös och ha en bra inkallning
Inte skälla på folk och fä
Kunna lämnas ensam, både helt ensam och med sällskap av varandra
Sen något vi inte alls behövt tänka på med Nuvarande hund är ju tuggande på möbler, skor, sladdar osv men som vi lär behöva tänka på nu när Valpen anländer och tänderna ska bytas.
byteshandel lär vi få ägna oss mycket åt då valpen är en labrador och säkerligen kommer komma bärandes på allt möjligt och omöjligt.

Sen har jag vissa speciella punkter som blir gällande för hund i stallet, är ofta ute och motionerar häst och hund samtidigt.

- Mina hundar får vara i soffa/säng hemma och hos min bästa kompis, däremot inte hos någon annan (vilket de har utmärkt koll på)
- Inte hoppa ur bilen förrän man får tillåtelse (en viktig regel i mina ögon med tanke på säkerheten)
- Inte slänga sig ut genom ytterdörren utan gå ut lugnt och städat
- Inte springa runt och skälla på tomten, i synnerhet inte på andra hundar som går förbi
- När vi möter hästar så sitter man snällt vid vägkanten och väntar
- Man jagar inte stallkatterna! (Inte andra katter heller men ffa inte de i stallet)
- Inkallning
- Inte gå fram till folk/andra hundar vi möter
- Gå fint i kopplet
- Inte äta saker ute

Andra saker man kan ha regler för är till exempel hur man hälsar (inte hoppa), att man inte hoppar in i bilen före kommando (jag blir tokig när daghundarna hoppar in huller om buller i fel bur), hur man uppför sig när det är matdags (mina gör som de vill men man kan ha krav på att de sitter still och tar kontakt). Sitta och vänta innan man går ut genom ytterdörren. Inte kampa i kopplet.
Att man inte får stjäla saker från bord och bänkar. Det skulle inte falla Nikka in men de flesta hundar försöker förr eller senare.

Hundar är som sagt duktiga på att ha olika regler med olika människor. Min bästa kompis, hennes sambo och jag har hundarna ganska mycket i någon form av gemensam flock och vi passar varandras hundar. De vet alldeles utmärkt att med "husse" så uppför man sig ruskigt väl, med min kompis gör man lite som man vill, med mig så gäller ett mellanting.

Inomhus
- Får hunden vara i soffan/sängen? På bord/köksbänk?
- Tigga?
- Sno mat?
- Regler för utfodring
- Är det ok att ge hunden smakbitar när ni själva lagar mat?
- Får hunden bära runt på skor etc?

Ute
- Koppelgående
- Får hunden vara lös?
- Får hunden hälsa på andra hundar? Andra människor? (obs att aldrig släppa fram hunden utan tillåtelse såklart).
- Rutiner kring hur man går genom dörrar, i trappor osv.

Socialt
- Får den hoppa när den hälsar?
- Skällande?
- Regler kring lek

Övrigt
- HUR ska hunden uppfostras?
- Vem har huvudansvar? Vem matar? osv.

Att enas om kommandon kan också vara bra, särskilt till en början. På sikt har mina hundar lärt sig både olika betydelser för samma kommando och olika regler, för olika personer. De håller isär det men jag skulle inte rekommendera att lära in saker så. Det har bara råkat bli.

Lite nyfiket undrar jag hur och när ni börjar med att etablera de här reglerna? Såklart skiljer reglerna på vilket hushåll man lever i som sagt, men börjar ni direkt med en 8v valp tex att den inte får vara i soffan, sängen, whatever? Eller låter ni den göra lite vadsomhelst direkt i början? Jag tänker mest på att den kanske ska få vänja in sig lite i hemmet också, och undrar om det är rätt eller inte att börja träna in såna här regler direkt?

Lite nyfiket undrar jag hur och när ni börjar med att etablera de här reglerna? Såklart skiljer reglerna på vilket hushåll man lever i som sagt, men börjar ni direkt med en 8v valp tex att den inte får vara i soffan, sängen, whatever? Eller låter ni den göra lite vadsomhelst direkt i början? Jag tänker mest på att den kanske ska få vänja in sig lite i hemmet också, och undrar om det är rätt eller inte att börja träna in såna här regler direkt?

Hade min hund inte fått vara i möblerna (det får han) hade jag inte tillåtit det när han var liten heller. För mig blir det orättvist och otryggt för hunden att det gäller andra regler när den är "liten och söt" men så en dag så förändras något och den får inte längre. Vad blir den straffad för? Jag tycker det är bättre att valpen kommer till ett hem som är klart, det är inte vissa regler den här veckan och totalt motsatta tre veckor senare utan han ska kunna lita på att världen fungerar som jag förklarat för honom.

Vi har inte hunden i sängen och det har hon aldrig fått vara (Nåja, ibland nu när hon fattat så ber jag henne hoppa upp men hon kan skillnaden och att hon aldrig får vara i sängen om gubben är där också eller om jag inte sagt att hon får. Om min sambo läser detta: jag älskar dig :heart :angel: )

Men vissa regler har tillkommit allt efter som. Men som åttaveckors valp gällde:
- Inte vara i sängen.
- Inte bitas.
- Inte pussas.
- Inte hoppa ur bilen innan man fått varsågod.
- Inte gå utanför trädgården.
- Inte skälla på folk.
- Inte dra i kopplet.
- Komma på inkallning.

Sen har följande tillkommit:
- Vänta på varsågod innan man går utanför dörren.
- Stanna i hallen efter promenaden tills man fått varsågod.
- Inte vara i grabbens rum (från början hade vi dörren stängd, aldrig fått vara där)
- Inte äta tuggben i någons knä :yuck:

Säkert massa mer...

Jag har väldigt lite regler för både valpar och vuxna hundar, men förväntar mig att de ska uppföra sig på ett rimligt sätt. Frihet under ansvar kan man säga. Jag är inte ens speciellt konsekvent, men tack vare att hundar är mycket smarta djur och förstår oss mycket bättre än vad vi förstår dem, så har jag mycket trivsamma hundar som är mycket lättsamma i alla situationer.

Det som tveklöst gäller för valpar är att man aldrig får bita på sladdar eller möbler, men i övrigt så tar vi saker som de kommer och vad situationen kräver. Jag har inga kommandon för att få hundarna att göra eller inte göra något, utan de förstår på mitt sätt att prata och vara vad jag menar. De har även full koll på när jag säger ifrån och inte riktigt menar det och när det är fullt allvar.

Hade min hund inte fått vara i möblerna (det får han) hade jag inte tillåtit det när han var liten heller. För mig blir det orättvist och otryggt för hunden att det gäller andra regler när den är "liten och söt" men så en dag så förändras något och den får inte längre. Vad blir den straffad för? Jag tycker det är bättre att valpen kommer till ett hem som är klart, det är inte vissa regler den här veckan och totalt motsatta tre veckor senare utan han ska kunna lita på att världen fungerar som jag förklarat för honom.

Ja absolut, min tanke var inte heller att något skulle bero på hur liten och söt valpen är..mer i vilken takt man ska ta saker och ting. Sätta gränser och visa vad som är okej eller inte (på rätt sätt) tycker jag låter helt rätt att göra så tidigt som möjligt!

Ja absolut, min tanke var inte heller att något skulle bero på hur liten och söt valpen är..mer i vilken takt man ska ta saker och ting. Sätta gränser och visa vad som är okej eller inte (på rätt sätt) tycker jag låter helt rätt att göra så tidigt som möjligt!
Jag tycker att det beror lite på individen.
En valp som är osäker socialt skulle jag till exempel tillåta att den hoppade på folk när den hälsade (efter att ha varnat dem först, givetvis) - all kontakt hade varit positiv då. Att lära den att hälsa fint kan man göra senare, däremot är det svårt att få en reserverad/osäker hund att bli trygg med folk i efterhand.
En valp som däremot älskar folk hade förmodligen fått lära sig lite vett när det gäller att hälsa, redan från början.
Vissa grundregler gäller från dag 1; Om de inte får vara i möblerna till exempel (det får de).
Inte slänga sig ur bilen, inte stjäla mat, inte tugga på saker som inte ska tuggas på (här gäller det även att förekomma och plocka undan så mycket som möjligt).
Men även där är det individuellt, jag lär relativt snart valparna att sitta och vänta och ta kontakt innan de får äta (bråkdels sekunder i början, ökar kraven efterhand) men om jag har en valp som inte riktigt vill äta så skippar jag den biten.
Vissa saker behöver man inte ens ta upp med en del hundar, de sköter sig så bra själva.
Min labbe Nikka var visserligen två år när hon kom men henne har jag i princip inga regler alls för, hon är en väldigt lätt hund av sig själv. Det skulle till exempel inte falla henne in att stjäla mat, dra i kopplet eller att sticka iväg utan tillåtelse, jag tror inte ens att hon kommit på att man kan göra så ;) :D.

En valp som är osäker socialt skulle jag till exempel tillåta att den hoppade på folk när den hälsade (efter att ha varnat dem först, givetvis) - all kontakt hade varit positiv då. Att lära den att hälsa fint kan man göra senare, däremot är det svårt att få en reserverad/osäker hund att bli trygg med folk i efterhand.
En valp som däremot älskar folk hade förmodligen fått lära sig lite vett när det gäller att hälsa, redan från början.
Vissa grundregler gäller från dag 1; Om de inte får vara i möblerna till exempel (det får de).
Inte slänga sig ur bilen, inte stjäla mat, inte tugga på saker som inte ska tuggas på (här gäller det även att förekomma och plocka undan så mycket som möjligt).
Men även där är det individuellt, jag lär relativt snart valparna att sitta och vänta och ta kontakt innan de får äta (bråkdels sekunder i början, ökar kraven efterhand) men om jag har en valp som inte riktigt vill äta så skippar jag den biten.
Vissa saker behöver man inte ens ta upp med en del hundar, de sköter sig så bra själva.
Min labbe Nikka var visserligen två år när hon kom men henne har jag i princip inga regler alls för, hon är en väldigt lätt hund av sig själv. Det skulle till exempel inte falla henne in att stjäla mat, dra i kopplet eller att sticka iväg utan tillåtelse, jag tror inte ens att hon kommit på att man kan göra så ;) :D.

Tack för tipsen! :D Låter helt rätt det där tycker jag.

Jag insåg precis att det är du som skriver på vovve-forumet också väl! Ursäkta att jag r så seg att jag inte fattat det förut. Jättetacksam för alla dina råd och inlägg där med.

Anledningen till att jag frågar här om detta är att jag vill tänka över och se till att jag inte blir för hård eller sträng, eller snarare att jag inte ställer för stora krav på en väldigt ung valp för tidigt. Att etablera gränser om tex var man får eller ska hålla sig, osv känns som fullkomligt vettigt att göra direkt, då det inte egentligen känns som det ställer stora krav på inlärning. Min tanke var att försöka skapa en situation i hemmet där hunden förstår "husreglerna" mer genom lock än pock så att säga, jag vill ju att det ska vara en positiv upplevelse även om det finns förhållningsregler.

Jag insåg precis att det är du som skriver på vovve-forumet också väl! Ursäkta att jag r så seg att jag inte fattat det förut. Jättetacksam för alla dina råd och inlägg där med.

Anledningen till att jag frågar här om detta är att jag vill tänka över och se till att jag inte blir för hård eller sträng, eller snarare att jag inte ställer för stora krav på en väldigt ung valp för tidigt. Att etablera gränser om tex var man får eller ska hålla sig, osv känns som fullkomligt vettigt att göra direkt, då det inte egentligen känns som det ställer stora krav på inlärning. Min tanke var att försöka skapa en situation i hemmet där hunden förstår "husreglerna" mer genom lock än pock så att säga, jag vill ju att det ska vara en positiv upplevelse även om det finns förhållningsregler.

Det går alldeles utmärkt att lära in "regler" genom att alternativa (exkluderande) beteenden lönar sig istället. Man behöver verkligen inte vara sträng eller ställa stora krav! :)

Det går alldeles utmärkt att lära in "regler" genom att alternativa (exkluderande) beteenden lönar sig istället. Man behöver verkligen inte vara sträng eller ställa stora krav! :)

Exakt så är min plan nu iaf! Jag visste inget om valpuppfostran förut förutom mina egna tycken och tankar, men ju mer jag läser så känns grundmodellen i korta drag som att belöna det man vill att valpen ska göra, och ignorera och vara tråkig när den gör sånt man inte vill den ska göra. Sen är väl det lite väl förenklat också kanske ibland :)

Men rent praktiskt förstår jag det bättre gällande specifika beteenden man vill uppmuntra eller motarbeta som tex dra i koppel eller sånt. Hur fungerar det dock om vi tex tar soffan som exempel? Ta tex en valp som är energisk, glad och lite vild, som gärna går runt i hela hemmet och utforskar, på/under/i möbler om man inte på nått sätt hindrar den - hur är bästa sättet att etablera regler för var den får befinna sig och inte, rent konkret? Jag fattar att man inte ska belöna den på något sätt när den hoppar upp på ett bord tex, men hur förstärker man det "positiva beteendet" att inte hoppa upp på möbler?

och ignorera och vara tråkig när den gör sånt man inte vill den ska göra

Med undantag för sådant som är självförstärkande!

Jag fattar att man inte ska belöna den på något sätt när den hoppar upp på ett bord tex, men hur förstärker man det "positiva beteendet" att inte hoppa upp på möbler?

Vad driver beteendet? Handlar det om att valpen aldrig sett ett bord förr och provar hur man förhåller sig till dem hade jag bara lyft ner den och bett den göra något annat. Handlar det om att den härmar (om den sett mig vara på bordet av någon teoretisk anledning) hade jag gjort detsamma men också gett valpen ett alternativt beteende när jag är på bordet, alltså "jag gör x = du gör y". Handlar det om att den får tag på mat eller liknande förstärkare genom det beteendet hade jag först och främst förhindrat att det kunde hända, men i andra hand lärt den att vägen till godsakerna på bordet går genom ett alternativt beteende.

Du gav mig en tanke ställare. Men av vd jag har hört så ska valpen må bäst av att ha strikta regler. Så den vet vad som gäller lixom

Liknande trådar

Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 764
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur