Valp och bebis

cowgirl81

Trådstartare
Jag är väldigt sugen på att skaffa mig en valp. Vart länge nu, frågan är om det är rätt tillfälle. Ja ska ju ha barn augusti/september och jag vet att en valp behöver verkligen tillsyn lydnad med mer. Tänker mig kanske inte för. Vi ska flytta till en trea jag sambon och mina 2 katter. Bor i en liten tråkig etta nu me balkong. Vi har tillgång till en jättestor gräsmatta för lydnadsövningar med träd för skugga för bebis om den är med ut och sover i barnvagnen. Hur skulle ni göre. Och ni som har varit med om det, hur tycker ni att de funka. kan meddela att rasen jag funderar på är amstaff, och jag har hundvana, samt duktiga personer i min närhet. Mvh Hanna

Sv: Valp och bebis

Jag tycker du ska vänta.Jag har visserligen inga barn själv,men en valp tar en enorm tid.Det är ju inte bara lite lydnadsträning hunden ska ha utan även annan uppfostran,ensamhetsträning och framförallt rumsrenhetsträning.Vad ska du göra när barnet skriker/gråter/behöver ammas o hundvalpen behöver gå ut precis då.
Sen tror jag att ett barn tar en enorm tid o att orken inte alltid räcker till för att ha med en busig valp i bakgrunden hela tiden.
Varför inte njuta o planera inför ditt barn tills det kommer och därefter(då du vet hur mycket ork o engagemang du har kvar för en valp)ta ett beslut om att skaffa hund senare:idea:

Jag tror också att det är bäst att vänta med att skaffa valp tills du har fått barnet och haft det ett tag så du ser hur mycket tid och ork du har över till en valp.:)

Jo men jag är ju inte ensam heller. Men båda kräver ju sin tid de kan ja förstå. Ska se om ja får fler svar och va de säger. :)

En valp är precis som en bäbis de första två månaderna och kräver i princip lika mycket uppmärksamhet. Det är inte lydnadsträningen som tar tid. Det är allt annat runt omkring bla att gå ut och kissa med valpen. Jag brukar alltid få mina valpar rumsrena på några dagar. Men då springar jag också ut med dom med en gång det är kissvarning (och det är det ofta minst en gång i timmen och alltid efter sömn, lek och mat). Sen är risken stor att valpen inte orkar hålla sig 8 timmar under natten och då behöver den ut och kissa igen.

Så att ha valp och nyfödd bebis samtidigt är i princip samma jobb som att ha tvillingar. Visst kan du få stöd av din partner men jag misstänker att ni inte är hemma samtidigt hela tiden (för i så fall hade det ju inte varit så stora problem). Det är den som är hemma med bäbisen som kommer att dra det tyngsta lasset och det är ett tungt lass.

Jag hade inte skaffat mig en valp och en bebis samtidigt.

Vad du kan göra är att "bara" ha bebis först i några månader för att känna på hur det är och hur bebisen är (han/hon kanske är väldigt okomplicerad eller så får stackaren problem med kolik och liknade, det vet man ju aldrig i förväg) för att sedan fundera på om du också orkar med en valp.

Mvh

Tora

Jag kan ju bara tala för mig själv och personligen har jag inte låtit någon av mina 3 graviditeter hindra mig från att köpa valp om det dykt upp något jag vill ha :angel:

Det har aldrig varit något problem för egen del!

Det var ett förståndigt svar. :) Då avvaktar jag nån månad tills efter bebis är född och ser hur de ser ut på den fronten. Mvh Hanna

mina föräldrar skaffade valp samtidigt som jag föddes, och det blev inget vett i någon av oss :angel:

Jag tycker Tora gav ett bra svar, för jag vet en del som skaffat första barnet och den lediga tiden de får vill de bara sova och absolut inte lägga på någon valp. Men det är nog väldigt individuellt, och som sagt, beroende på hurdan bebis man får ;)

Jag tycker faktiskt att det verkar vanligt att folk gör så! Men jag tror att det är inviduelt hur mycket man orkar och lite beroende på hur aktiv ras man har tänkt dig.

När jag skaffade min första hund. Då va jag mamma ledig. Min dotter va ca 6 mån. Det fungerade så bra. Jag fick en ledig stund att träna hund på varje kväll . Då gubben va hemma. På dagarna va vi ute mycke på promenader mm.
Det fungerade kanon bra.
Men när dottern va 8 mån . Fick jag reda på att jag väntade tvillingar.
Allt fungerade. Jag tog min lediga tid . La den på hunden. Vi tränade lydnad på kurs varje söndag. Tävlade lydnad en del.
Har man bra uppbackning av sin make. Fungerar det bra.
Men man skall veta att en bäbis o en valp kräver jobb. Man måste ha ett brinnande intresse.

Vänta du med vovven valpen till bäbisen är 6mån ca
Man är väldigt trött i början. Men en hoppy är viktigt . Bra med hund då får man bra motion

Jag har ju valt en ras som kanske kommer att kräva lite mer. Sen utöver det så är jag ju intreserad av lite sök och lydnadskurser. kanske utställning. Men ja ska avvakta och se hur de funkar med bebis. Är bebis lugn och ja har massa energi och ork kvar så ska ja prova på hundägandet, har fått ett tillfälle och vara fodervärd på en liten valpis.

Ja min sambo jobbar skift så han är ju hemma en hel del. promenader gör ju bara gött för bebis också. Skulle ja mot förmodan vara ensam me bebis och hund så tar ja me mig båda ut på gräsmattan placerar barnvagn i skuggan och tränar med vovven. vaknar bebis får vi ju båda en paus från övningar.

Får du en Amstaff liknande min, så har du en hund som kräver aktivering i rätt många timmar om dagen. Det ÄR tufft ihop med en liten bebis. Jag hade bokat valp, och fick sen precis reda på att jag var gravid. Valpen, en numera 2½ år gammal Amstaffhane, kom när jag var i fjärde månaden ungefär. Jag lade ner tonvis med arbete på att få honom att ha allt grundläggande klart inför bebisens ankomst, och önskade en lugn bebis resten av tiden ;)

Jag hade tur och fick en bebis som var väldigt enkel. Han sov, åt och var glad. Men jag var ändå helt slut, och det var riktigt jobbigt vissa dagar att ge den aktiva unghunden allt han behövde. Det gick nog mest på ren vilja ibland.
Tänk då om man får en kolikbebis, som skriker dygnet runt i 5 månader?

Hade jag varit i samma situation igen, hade jag väntat. Antagligen tills bebisen inte var liten längre, utan närmare 1 år i alla fall.

tycker du ska vänta tills barnet är några månader gammalt, dels så att barnet förstår hunden och sen att hunden förstår barnet :grin:
det där lät konstigt :confused:

Fast, om man ska tänka lite längre sådär. Små barn har ett väldigt konstigt kroppspråk, och det har dom inte i några månader bara, utan snarare i år.

Min son är uppvuxen med hundar, och är nu snart 2 år gammal. Han kan inte förstå en hund ordentligt för det, även om han kanske förstår dom bättre än barn som aldrig träffat hundar förut. För honom så är alla hundar precis likadana som våra, vilket gör att han förutsätter att alla fungerar just så. Så när en ny valp var här förut, förstod han inte alls varför den reagerade annorlunda.

*lite knapplån*

Är de nån som brukar se på tv4 plus och mannen som talar med hundar, igår visa de 2 hyperaktiva hundar, enda gången de inte hoppa var när den minsta tjejen klappa dom med mer. Jag vet flera barn som lärt sig hur en hund i familjen reagerar men de lär sig inte hur andra hundar är och då kan ju problemen komma. Men säg nu att ja skaffar hund nån månad efter, Är de bra om dom växer upp ihop eller spellar det ingen roll.
Vet att de är lite osammanhängande.

vi skaffade en valp när vår son var tre veckor gammal. och det funkade för oss tyckte de va ett bra tillfälle eftersom jag var hemma hela dagarna. och då bodde vi även i lägenhet på andra våningen så jag sprang med insatsen till vagnen med bäbis i ena handen och en hundvalp i den andra och det funkade för oss. Så det skiljer bara en månad i ålder på hund och son

Tycker du brde vänta tills du fött barnet, då det tar mycket tid med ett barn.. mer än en hund och då har du kanske inte rikigt tid att ge din valp den tid den behöver..

och kanske till slut inte kan ha den kvar :(

hej hej, de flesta som jag känner har gjort som du o tänkt "det blir ju bra jagär ju ändå hemma med bebis" men de har inte kvar sina hundar idag:-(
jag har tre barn och ett barn tar tid, och ska få ta tid. det är inte rättvist mot en liten nyföding som du valt att skaffa, och inte rättvist mot en liten vovve heller, när det så enkelt kan avhjälpas med att ge först bebisen lite tid, sen om du känner du har tid/orkar/ har intresset DÅ kan man skaffa hund.
ok om man redan har en hund hemma, då gör man sig inte av med den bara för man har barn, men det är onödigt att inte ge var sak sin tid, och så lätt att det blir övermäktigt, sjuka barn, man blir själv sjuk, etc. jag skaffade mina barn, sen fick jag tid och bestämde mig för att ta min tid till en hund, vilken är en omplacering från....ja just det ,en familj som skaffade honom som valp samtidigt som de fick bebis... men upptäckte att det inte gick ihop sig med tiden....det är en liten sällskapshund dessutom, så för dej att skaffa en brukshund i samma veva som en bebis är att kanske ta lite vatten över huvudet.
alla är vi olika, men vi är alla överens om att ett barn tar tid, och ska få ta sin tid, och samma med ett djur... att det är bekvämt att skaffa hund eftersom man ska vara mammaledig är ett argument man hör ofta, men det är så mkt mer ett djur kräver än att man råkar kunna vara hemma. Det är en bråkdel och det lilla problemet, att ha tid och träna och helst utan att inkräkta på den lille bebisens tid för mkt, för dom kräver massor i början i alla fall, det är det svåra det!
skulle råda dej till att njuta av bebistiden, den går jättefort och ta det lugnt, hundintresset finns säkert kvar sen med, och då kanske det inte blir risk för att hunden blir understimulerad pga tidsbrist. jag (bara som exempel inte att säga att jag är bäst) skaffade hund nu när minstingen är två och ett halvt år, och måste säga att det var rätt bra tid, barnet är lite mer självständigt, och mamma får sticka iväg med vovven och ha lte egentid:-) då får hunden den tid som den faktiskt är värd utan att man känner sig stressad...men sen finns naturligatvis supermammor som klarar både häst och hund och barn men jag anser att var sak ska ha sin tid...

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka