Sv: Valp och bebis
hej hej, de flesta som jag känner har gjort som du o tänkt "det blir ju bra jagär ju ändå hemma med bebis" men de har inte kvar sina hundar idag:-(
jag har tre barn och ett barn tar tid, och ska få ta tid. det är inte rättvist mot en liten nyföding som du valt att skaffa, och inte rättvist mot en liten vovve heller, när det så enkelt kan avhjälpas med att ge först bebisen lite tid, sen om du känner du har tid/orkar/ har intresset DÅ kan man skaffa hund.
ok om man redan har en hund hemma, då gör man sig inte av med den bara för man har barn, men det är onödigt att inte ge var sak sin tid, och så lätt att det blir övermäktigt, sjuka barn, man blir själv sjuk, etc. jag skaffade mina barn, sen fick jag tid och bestämde mig för att ta min tid till en hund, vilken är en omplacering från....ja just det ,en familj som skaffade honom som valp samtidigt som de fick bebis... men upptäckte att det inte gick ihop sig med tiden....det är en liten sällskapshund dessutom, så för dej att skaffa en brukshund i samma veva som en bebis är att kanske ta lite vatten över huvudet.
alla är vi olika, men vi är alla överens om att ett barn tar tid, och ska få ta sin tid, och samma med ett djur... att det är bekvämt att skaffa hund eftersom man ska vara mammaledig är ett argument man hör ofta, men det är så mkt mer ett djur kräver än att man råkar kunna vara hemma. Det är en bråkdel och det lilla problemet, att ha tid och träna och helst utan att inkräkta på den lille bebisens tid för mkt, för dom kräver massor i början i alla fall, det är det svåra det!
skulle råda dej till att njuta av bebistiden, den går jättefort och ta det lugnt, hundintresset finns säkert kvar sen med, och då kanske det inte blir risk för att hunden blir understimulerad pga tidsbrist. jag (bara som exempel inte att säga att jag är bäst) skaffade hund nu när minstingen är två och ett halvt år, och måste säga att det var rätt bra tid, barnet är lite mer självständigt, och mamma får sticka iväg med vovven och ha lte egentid:-) då får hunden den tid som den faktiskt är värd utan att man känner sig stressad...men sen finns naturligatvis supermammor som klarar både häst och hund och barn men jag anser att var sak ska ha sin tid...