Valp med epelepsi?

R8n

Trådstartare
Skrev för några dagar sedan på ett annat forum, kopierar in det här. Nu har problemet blivit värre och jag vänder mig till allmänkunniga bukefalos.

Valpis får ibland tokryck och springer skrikandes runt i cirklar i kopplet. Hon är vid de tllfällena inte kontaktbar och blir ännu mer galen när man tar tag i halsbandet för att hon ska lugna ner sig.

Kan det vara epelepsi?

Och detta har hänt idag, ursäkt ev. otydlighet men jag är helt förtvivlad.

"Nyligen hemkommen från jobbet och fått höra att min Nova haft 3 sådana här tokryck idag. 2 ute och 1 inne.

1. Hon är påväg att få ett tokryck men mamma hinner hindra henne från att springa i kopplet så det blir bara ett litet tjut i ca 15 sekunder. Sedan är hon som vanligt.

2. De gick sin vanliga promenad på ca 45 minuter, hon får tokryck ca 150 meter från badplatsen hon brukar bada på (men inte idag) Mamma tar tag i kopplet och Nova hugger efter henne! och skriker.

3. De kommer hem 20 minuter efter första attacken hon släpps i hallen och far upp i sängen och jagar katten som ligger där. Pappa får tag i hennes halsband och hon skriker samtidigt som "ögonen på henne står rakt ut" pappa tappar taget och hon far ut i köket och springer runt runt köksbordet, mamma får tag i henne och hon stannar upp och slänger sig sedan på sidan och sover i 1 timme. Kommer upp för att äta mat men lägger sig igen och ligger fortfarande.

Jag inser ju nu själv att detta är ett mycket allvarligt probelm och nog inte några hysteriska valpryck. Och veterinären öppnar inte förrän på tisdag. Är själv helt hysterisk min lilla bebis som béeter sig såhär? hon är ju hur underbar som helst när hon inte blir galen.

Snälla, ge mig alla tips och råd ni kan komma på!"

Sv: Valp med epelepsi?

Jag inser ju nu själv att detta är ett mycket allvarligt probelm och nog inte några hysteriska valpryck. Och veterinären öppnar inte förrän på tisdag. Är själv helt hysterisk min lilla bebis som béeter sig såhär? hon är ju hur underbar som helst när hon inte blir galen.

Snälla, ge mig alla tips och råd ni kan komma på!"

Ring en veterinärklinik som har ÖPPET är mitt bästa råd. Det finns fler av dem.

Närmast är 2 timmars bilväg och dem tar inte emot oss då det "kan vänta till tisdag". Nästa ligger 5 timmar härifrån. :crazy:

Epilepsi lär det knappast vara enligt vad du beskriver.

Edit: Mest troligt så föll kombinationen: pudel + collie + ev husky inte så väl ut mentalt.

Senast ändrad:

Låter inte som Ep, mer som om det skulle vara typ en tumör som spökar..nervskada ,mer åt det hållet

ok. Nästan så man hoppas på epelepsi.

Det är iaf bekräftat att hon är 75% långhårig collie och 25% storpudel, ingen husky i henne. Så tror inte på raserna.

Kan det vara någon form av överstimulering tro? vi är väldigt mycket ute på tomten och då får ju hundarna vara med.

Hur utreder man nervskada/tumör?

Jag tycker inte det låter som EP.

Men hur kan man ens hoppas på den hemska sjukdomen? :crazy:

Dumt skrivet ja, självklart hoppas jag ju på att det inte är någonting, bara något dumt påhitt från hennes sida. Men eftersom hon skriker så måste det ju vara något fel någonstanns :cry:

Behöver inte vara skrik av smärta. Jag uppfattade det som om att hon skriker när ni tar i halsbandet? Rätta mig om jag har fel.

Det där skriket kan vara protestskrik. Min Beauceron skrek som en stucken gris när han fick på sig sitt halsband. Jag stod mest och glodde med öppen mun och undrade om han skulle ramla ihop och dö. Han skrek rätt ut och sprang omkring... Det var övergående och han lever nu, 7 år senare :D

I den andra tråden skriver du att dessa ryck händer när ni lekt/busat upp henne med hopp & annan lek och när hon har badat vilket gör att det känns mer som en form av överslagshandling än något annat. Det i kombination med vad du skrivit om tiken i tidigare tråd gör att jag tror att orsaken till rycken beror förmodligen pga överaktivitet/stress och inte på någon sjukdom.

Ett litet tillägg. Det verkar som om att dessa stresspåslag (?) kommer vid hög förväntan? Dvs då valpen är överdrivet glad och laddad?

Behöver inte vara skrik av smärta. Jag uppfattade det som om att hon skriker när ni tar i halsbandet? Rätta mig om jag har fel.

Det där skriket kan vara protestskrik. Min Beauceron skrek som en stucken gris när han fick på sig sitt halsband. Jag stod mest och glodde med öppen mun och undrade om han skulle ramla ihop och dö. Han skrek rätt ut och sprang omkring... Det var övergående och han lever nu, 7 år senare :D

Amen. Shiban härhemma kan också vara Vääldigt verbal, och var det särskilt som valp. Puh!

TS: Jag tycker spontant inte heller att det låter som epilepsi.
Vad säger vet. när ni ringer, förutom att ni kan komma på tisdag?

Jo, det är när vi tar i halsbandet/kopplet tar slut.

Hur gammal är valpen? Hur van är den att gå i koppel? Hur ofta har ni på halsbandet?

Jag är en sådan hemsk matte att mina valpar har på sig halsbandet dygnet runt första dagarna. Det är bara något som sitter där.

Ja stämmer. Men bara under de 2 gångerna det hänt tidigare. Idag har det skett under vanlig promenad och hemkomst.

Så hon har inte varit uppjagad, inte som när hon busar/leker iaf.

Är oavsett detta helt övertygad om att både tokrusningarna och skrikandet är en överslagshandling pga att hon går upp i varv mentalt av en eller annan anledning och att hon inte kan varva ner ordentligt utan fortsätter gå på spinn även efter att ni avbrutit och då krävs inte mkt för att trigga igång det hela igen.

Aliide: :love: :D

Är oavsett detta helt övertygad om att både tokrusningarna och skrikandet är en överslagshandling pga att hon går upp i varv mentalt av en eller annan anledning och att hon inte kan varva ner ordentligt utan fortsätter gå på spinn även efter att ni avbrutit och då krävs inte mkt för att trigga igång det hela igen.

Aliide: :love: :D

Det lilla jag lärt mig om valpar under den här tiden jag haft min hund nu att det inte krävs mycket överaktivering för att en valp ska gå upp i spinn. Jag har själv fått hitta en balans för var gränsen går hos min hund och ibland får jag hjälpa henne att koppla av. De känner ju inte alltid själv var gränsen går. Jag vet inte hur gammal din valp är nu, men jag gissar på drygt 5månader? Prova fokusera på att lära hunden att ta det lugnt under några veckor. Gör inga aktiviteter som innebär stress. Ge henne uppgifter att lösa som innebär lugn, lär henne att koppla av hemma och belöna när hon är lugn. Det är viktigt att lägga fokus på att hitta en balans i hennes vardag.

Som sagt var, jag är ingen expert. Är det någon med mer kunskap än jag som tycker det jag säger låter helgalet så rätta mig gärna!:)

Vi ska föra dagbok över alla anfall hon får och vad vi gör under dagen/före anfallet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 550
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 205
Senast: Enya
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka