valp, dagmatte

A

angelofthedevil

Tycker ni det är okej att lämna en valp till en dagmatte när man jobbar? Kommer va hemma med den första veckan, sedan dagmatte mån-tors. Är det okej?
 
Sv: valp, dagmatte

angelofthedevil skrev:
Tycker ni det är okej att lämna en valp till en dagmatte när man jobbar? Kommer va hemma med den första veckan, sedan dagmatte mån-tors. Är det okej?
Jag skulle inte rekomendera att du är hemma med valpen endast 1 vecka. Varför köper du valp om du inte har tid för den???
 
Sv: valp, dagmatte

angelofthedevil skrev:
Tycker ni det är okej att lämna en valp till en dagmatte när man jobbar? Kommer va hemma med den första veckan, sedan dagmatte mån-tors. Är det okej?

Det är inte idealt, men har du en bra dagmatte så är det ok. Och det är under alla omständigheter bättre än att lämna valpen ensam..
Har du ingen alls möjlighet att vara hemma längre än en vecka med valpen?
 
Sv: valp, dagmatte

Gnist skrev:
Det är inte idealt, men har du en bra dagmatte så är det ok. Och det är under alla omständigheter bättre än att lämna valpen ensam..
Har du ingen alls möjlighet att vara hemma längre än en vecka med valpen?

Jag kommer vara hemma med den första veckan, sedan dagmatte en vecka å så ej ja hemma sen igen.
Å min dagmatte är min granne som bor precis bredvid oss. Så det blir inget nytt område.
 
Sv: valp, dagmatte

angelofthedevil skrev:
Jag kommer vara hemma med den första veckan, sedan dagmatte en vecka å så ej ja hemma sen igen.
Å min dagmatte är min granne som bor precis bredvid oss. Så det blir inget nytt område.
Hur länge kan du då vara hemma med valpen?
 
Sv: valp, dagmatte

Det är bra 4 dagar, så jag tycker inte att det är någon större grej faktiskt. Visst är det inte idealt, men man måste ju tjäna pengar, så lämna bort valpen de dagarna.

Jag tycker att det är bra att man kommer in i rutinen som man ska ha med den vuxna hunden ganska så snabbt. Ju äldre hunden är ju svårare är det att lära den vara ensam hemma, hon andra mm mm.
Om det är meningen att hunden ska vara hos en dagmatte när den blir äldre så tycker jag bara att det är vettigt att "skola in" den lite nu.
 
Sv: valp, dagmatte

ramonarunds skrev:
Det är bra 4 dagar, så jag tycker inte att det är någon större grej faktiskt. Visst är det inte idealt, men man måste ju tjäna pengar, så lämna bort valpen de dagarna.

Jag tycker att det är bra att man kommer in i rutinen som man ska ha med den vuxna hunden ganska så snabbt. Ju äldre hunden är ju svårare är det att lära den vara ensam hemma, hon andra mm mm.
Om det är meningen att hunden ska vara hos en dagmatte när den blir äldre så tycker jag bara att det är vettigt att "skola in" den lite nu.

Tycker oxå det verkar väldigt bra å göra så.
Och det kommer ju bli så när den är vuxen med.
Min andra hund verkar inte ta skada utav det.
Valpen kommer va hos dagmatte tis-tors, halva fredan å så eventuellt på måndan.
 
Sv: valp, dagmatte

Men snälla du, hur kan du utifrån hennes inlägg dra slutsattsen att hon inte har tid för en hund alls?

Det kanske inte är helt optimalt sätt att lösa det på, men nog fungerar det....
 
Senast ändrad:
Sv: valp, dagmatte

Calazirya skrev:
Men snälla du, hur kan du utifrån hennes inlägg dra slutsattsen att hon inte har tid för en hund alls?

Det kanske inte är helt optimalt sätt att lösa det på, men nog fungerar det....
Om hon inte kan vara hemma med valpen mer än en vecka som hon skrev i tråden så har man väl inte tid för en valp det är min åsikt. Skulle själv aldrig sälja en valp till någon som efter en vecka måste lämna valpen hos en dagmatte. Självklart är det bra att man kan lösa det när valpen är äldre och man har haft sin tid med valpen men absolut inte fösta veckan. Men det finns säkert nån som vill sälja valpar till dessa personer.:smirk: Om jag säljer en valp till någon så ska jag verkligen se till att personen i fråga har har tid med den lilla.
 
Sv: valp, dagmatte

Men nu tolkadess ditt inlägg som om hon inte hade tid att ha en hund alls, vem kan vara hemma hela dagarna med sin hund?

Visst, jag kan tycka att man skaffar valp under förutsättning att man kan vara hemma lite längre med valpen, iaf jag gör det för att hunden ska präglas på mig..

Men sedan när kräver hunden sin flock 24/dygn ?
 
Sv: valp, dagmatte

så länge du är helt ensam med valpen den första veckan så att den fattar att det är du som är "mamma" så gör det nog inte så mycket ifall om du har dagmatte. jag hade dagmatte 5 dar i veckan till min valp, men då var jag hemma från slutet av sept till början av november med henne.
 
Sv: valp, dagmatte

Jag vill inte ha dagmatte åt min valp de 4 första veckorna ( mitt val ) eftersom jag vill att valpen ska präglas på mig och jag tror att det tar lite längre tid om man väljer att ha dagmatte så tidigt.

Sedan behöver jag också skaffa en dagmatte(husse) eftersom jag är ensam med hunden och behöver komma ifrån någon/några timmar dagligen..

Men det får bli när valpen är minst 12-14 veckor ( beroende på valpens ålder då jag får hem den, så minst 4 veckor framåt )
 
Sv: valp, dagmatte

Calazirya skrev:
Men nu tolkadess ditt inlägg som om hon inte hade tid att ha en hund alls, vem kan vara hemma hela dagarna med sin hund?

Visst, jag kan tycka att man skaffar valp under förutsättning att man kan vara hemma lite längre med valpen, iaf jag gör det för att hunden ska präglas på mig..

Men sedan när kräver hunden sin flock 24/dygn ?
Jag tyckte inte att det tolkades så men iaf det var inte så jag menade :)
 
Sv: valp, dagmatte

Flinisen skrev:
Om hon inte kan vara hemma med valpen mer än en vecka som hon skrev i tråden så har man väl inte tid för en valp det är min åsikt. Skulle själv aldrig sälja en valp till någon som efter en vecka måste lämna valpen hos en dagmatte. Självklart är det bra att man kan lösa det när valpen är äldre och man har haft sin tid med valpen men absolut inte fösta veckan. Men det finns säkert nån som vill sälja valpar till dessa personer.:smirk: Om jag säljer en valp till någon så ska jag verkligen se till att personen i fråga har har tid med den lilla.

Innan du dömmer så kan du ju läsa vidare eller fråga så du får veta!!!!!
 
Sv: valp, dagmatte

ramonarunds skrev:
Det är bra 4 dagar, så jag tycker inte att det är någon större grej faktiskt. Visst är det inte idealt, men man måste ju tjäna pengar, så lämna bort valpen de dagarna.

Jag tycker att det är bra att man kommer in i rutinen som man ska ha med den vuxna hunden ganska så snabbt. Ju äldre hunden är ju svårare är det att lära den vara ensam hemma, hon andra mm mm.
Om det är meningen att hunden ska vara hos en dagmatte när den blir äldre så tycker jag bara att det är vettigt att "skola in" den lite nu.


Jag tycker inte det vore några problem så länge dagmatte är bra. Dessutom, om det är så nära hemmet borde det väl inte göra någonting. Också viktigt att valpen känner dagmatte väldigt bra innan valpen kommer hem till henne så hon har en trygghet i den nya miljön. Dagmatte kan ju gå ut och gå med valpen de dagarna du är hemma, innan det är dags för den stora dagen då valpen skall klara sig själv med dagmatte*

men sen får du ju räkna med att det kan ta ett tag innan valpen präglas på dig som någon sa, ime att du blandar in en annan person som också intar en sorts flockledar roll. Dessutom skulle jag inte skaffa en valp om jag inte hade tid med den 24h om dygnet de första 4 veckorna, men men, allt går om man vill det tillräckligt mycket ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: valp, dagmatte

angelofthedevil skrev:
Innan du dömmer så kan du ju läsa vidare eller fråga så du får veta!!!!!
Har inte dömt nån..urtan skriver bara vad jag rekomenderar och vad jag tycker ;)
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 161
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Här kommer en lite allmän fundering. Ni som har FL, hur var dom när dom var unga? Lugna.. eller fullkomligt hyperaktiva? Jag har...
Svar
19
· Visningar
1 324
Senast: Puffindog
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 217
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp