Valp, blanding, temperament?

C

caroline_star

Hejsan.
Det är så att jag ska skaffa mig en hund nu, den är 3 mån nu och jag får hem den antagligen nu under denne veckan. Det jag är lite fundersam över är dess raser. Pappan är en blanding utav scäfer, rottis och bordercollie, mammam i sin tur är en blanding mellan dogo argentino och rottis. Vad anser ni om dessa raserna? är det ngn hund som man vågar att chansa med?

mvh carrooo

Sv: Valp, blanding, temperament?

Är du allvarlig? Det där är ett bra exempel på en sån grej du skulle ha funderat på INNAN du bestämde dig för hunden.

Riktigt läskig blandning, skulle Aldrig tagit den.

Hade jag varit du så hade jag lämnat återbud på den där hunden, och köpt en renrasig istället.

Det lät inte som någon vidare blandning!

Lycka till

/Jolanta med ett mentalt vrak till blandras

Är du allvarlig? Det där är ett bra exempel på en sån grej du skulle ha funderat på INNAN du bestämde dig för hunden.

Riktigt läskig blandning, skulle Aldrig tagit den.

Kan bara instämma med ovanstående skribent.

Vansinnesparning helt enkelt och om jag så fick betalt skulle jag inte ta en valp med de raserna i sig :crazy:

Jag brukar inte svara i de här trådarna, men den där blandningen gör mig fan mörkrädd!!! Skulle ALDRIG ta emot en sådan hund med tång ens....:crazy:

Hejsan.
Det är så att jag ska skaffa mig en hund nu, den är 3 mån nu och jag får hem den antagligen nu under denne veckan. Det jag är lite fundersam över är dess raser. Pappan är en blanding utav scäfer, rottis och bordercollie, mammam i sin tur är en blanding mellan dogo argentino och rottis. Vad anser ni om dessa raserna? är det ngn hund som man vågar att chansa med?

mvh carrooo

Ja du borde ju märka på hunden nu om det är en trevlig hund.. förstår inte på mig alla som flyger upp i taket för att man mixar hundar som används i olika användningsområden. jag har bara haft blandisar och de flesta har funkat jättebra. enda hunden som inte fungerade så bra var en med 7 blandningar i. det fanns ingen utmattningsgräns på den hunden...schäfer är ju en väldig trevlig hund likaså bordercollie, har inte mycket erfarenhet av de andra men rottweiler har jag inte hört så mycket ont om. jag skulle våga chansa på den. men det är ju du som ska ha den så det är ju du som ska göra beslutet.

Hejsan.

mvh carrooo

Är detta sant? Då gör du rätt i att vara fundersam över raserna! Nej, jag skulle då inte vilja chansa med denna hund!

Är det din första hund? Om det är det skulle jag tänka om.
Det är hundraser som är rätt krävande om man inte vet hur man ska hantera dem.
Är du en lugn, stabil person med fast handlag med hundar så kan du klart ta hand om en hund med de raserna.
Men du måste komma ihåg att hundar är individer mer än raser.

jag är van vid hundar och har haft hundar i hela mitt liv. Har just nu en labrador, men han är gammal nu och jag känner att jag vill ha en till hund som jag kan börja att arbeta med. Jag har träffat både mamman och pappan till valparna och dessa verkar väldigt fina i psyket. Valparna verkar vara trevliga och lugna i psyket. Jag har gått en del hundkurser när jag gick på gymnasiumet, och jag hade tänkt att göra det nu med med denne valpen.

Hejsan.

mvh carrooo

Du skojar/trollar nu, eller hur?

Jag har svårt att tänka mig en sämre blandning. Ja om man blandade in lite jakthund i också kanske.

Nej, jag skulle aldrig någonsin skaffa en sån hund.

jag är van vid hundar och har haft hundar i hela mitt liv. Har just nu en labrador, men han är gammal nu och jag känner att jag vill ha en till hund som jag kan börja att arbeta med. Jag har träffat både mamman och pappan till valparna och dessa verkar väldigt fina i psyket. Valparna verkar vara trevliga och lugna i psyket. Jag har gått en del hundkurser när jag gick på gymnasiumet, och jag hade tänkt att göra det nu med med denne valpen.

Men föräldrarnas syskon, har du träffat dem?
Föräldrarnas föräldrar?
Finns det tidigare tagna valpar efter dessa hundar, har du träffat dem?

Visst, mamman till dessa valpar kanske är skitgo. Men hon kan också ha 5 syskon som avlivats pga mentala problem. Pappan likaså.

Och hälsan på hundarna, har du funderat något på det?

Jag avlivade för två veckor sedan min hund på 2,5 år pga dåliga höfter. Det var ingen hit kan jag lova. Är höfterna (t.ex.) kollade på avelsdjuren?

Varför inte satsa på en renrasig hund om du har ambitioner?

Ja, för tolvveckors valpar visar ju ofta upp sitt fulla register?

Nej men man kan läsa dem ganska bra iaf.. Sen beror det ju på uppfostring och upplevelser hur det slutgiltiga resultatet blir. Sa inte heller att man vet exakt hur den blir, fan vad förbannad jag blir på alla klagonissar som ska hoppa in och förstöra varenda jävla forum som finns.

Det syns/märks ju inte på en 3-månaders valp hur den kommer att bli menalt som vuxen!

Som jag skrev till en annan är det upplevelserna och uppfostringen som formar den vuxna hunden. Man kan se till viss del vad hunden har för temperament.

Jag skulle aldrig chansa på en valp av sådan kombination.

Möjligtvis en vuxen hund där man sett vad som slagit igenom.

Som jag skrev till en annan är det upplevelserna och uppfostringen som formar den vuxna hunden. Man kan se till viss del vad hunden har för temperament.

En bordercollie är fortfarande en bordercollie, oavsett vem som uppfostrar den.

En blandning med hyperaktiv vallare, hårdför brukshund, mycket aktiv brukshund och dogo argentino som väl från början användes till ja... vad egentligen? Kamphund?

Det är väldigt svårt att på en tultande liten valp se vad den växer upp till.

Tyvärr är det så att en hund blir inte vad man gör den till...

Det genetiska arvet finns där oavsett vad man som människa vill och oavsett vad man gör!

Och klarar man inte av att ta att folk har olika åsikt mot vad man själv har kanske man inte alls ska skriva något!
På ett diskussionsforum diskuterar man och det är bara att acceptera att alla inte håller med i allt och att man ofta får mothugg.

Ja du borde ju märka på hunden nu om det är en trevlig hund.. förstår inte på mig alla som flyger upp i taket för att man mixar hundar som används i olika användningsområden. jag har bara haft blandisar och de flesta har funkat jättebra. enda hunden som inte fungerade så bra var en med 7 blandningar i. det fanns ingen utmattningsgräns på den hunden...schäfer är ju en väldig trevlig hund likaså bordercollie, har inte mycket erfarenhet av de andra men rottweiler har jag inte hört så mycket ont om. jag skulle våga chansa på den. men det är ju du som ska ha den så det är ju du som ska göra beslutet.

1. De flesta valpar är trevliga om de inte har mycket rädslor. Det säger väldigt lite om hur hunden blir som vuxen. Aggressiva valpar är otroligt mer sällsynt än agressiva vuxna hundar.

2. Att du vågar chansa beror kanske på att du inte har så stor erfarenhet av raserna innblandande? Jag har träffat en ohygglig mängd rottis/schäferkorsningar och de har med en del undantag haft dåliga förutsättningar för att vara trevliga både mentalt och fysiskt.Månag har hd/adfel och är på tok för krävande mentalt för en oerfaren hundägare.
Bcblandningar är även de flitiga besökare på omplaceringshem. Ofta rätt hysteriska och med benägenhet att nypas.
Dogos har jag träffat ett par stycken, rätt loja något svårmotiverade och ett par av dem har haft (rastypiskt) stor vaktinstinkt.
Rottisar är ofta dominanta,krävande och har ofta problem med könsriktad agressivitet.

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 562
Senast: Snurrfian
·
H
Hundavel & Ras jag och min sambo ska nu efter nyår Flytta till stort hus ute på landet. det ligger ganska ensligt och är idylliskt för att ha hund där...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: Hannah0407
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 009
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 457
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka