IMG_3277.webp

Bild för att det ska gå att se hur mörk han blivit jämfört med här tidigare i veckan

IMG_3389.webp

Mycket lek redan idag, först med Milou, sen med mig, sen lek för sig själv, vi busade runt massor i trädgården och när vi kom in började han leka för sig själv. Det är en Duracell valp jag köpt. Men nu sover han så sött. Vi ska hem till mina föräldrar och det är första hemmet förutom här som han varit i så det blir nog full fart igen. Sa till mamma att ställa undan fina skor för dom stjäl han och allt under soffkantsnivå ligger också i farozonen.

Ser ni hur mörk han blivit?

Nu är det mindre än 3 veckor till hämtning och jag har valt valp! Det är en ganska stor kull men en har stuckit ut från de bilder och filmer vi fått, har dock inte vetat om det är en tik ens, är ganska långt ner i turordningen också. Dessutom skulle jag inte gå på teckning utan be uppfödarna välja den som stämmer mest in på vad jag vill ha. Men visst var hon en av de som var tillgängliga! Bad ändå uppf rekommendera den de tyckte passade och de valde samma som jag hoppades på :love: Det måste vara ödet det! Känns jättebra, landade direkt. Hade hoppats kunna välja ett smeknamn som anspelade på stamtavlenamnet men det blir något helt orelaterat, för det föll mig verkligen inte på läppen, man kan inte få allt :cool: Idag fick jag hem en jättefin timrad hundkoja till kommande hundgården också, så nu syns det på tomten att det blir tillökning!

Nu är det mindre än 3 veckor till hämtning och jag har valt valp! Det är en ganska stor kull men en har stuckit ut från de bilder och filmer vi fått, har dock inte vetat om det är en tik ens, är ganska långt ner i turordningen också. Dessutom skulle jag inte gå på teckning utan be uppfödarna välja den som stämmer mest in på vad jag vill ha. Men visst var hon en av de som var tillgängliga! Bad ändå uppf rekommendera den de tyckte passade och de valde samma som jag hoppades på :love: Det måste vara ödet det! Känns jättebra, landade direkt. Hade hoppats kunna välja ett smeknamn som anspelade på stamtavlenamnet men det blir något helt orelaterat, för det föll mig verkligen inte på läppen, man kan inte få allt :cool: Idag fick jag hem en jättefin timrad hundkoja till kommande hundgården också, så nu syns det på tomten att det blir tillökning!
Trassel hade ett kennelnamn som inte var så svårt men som för mig kändes helt fel. Det gick inte att säga utan att det lät konstigt. Alvins namn var omöjligt att relatera till och Milou var ju lite äldre och van vid Milou (inte hans kennel namn) och dom sa att självklart får jag välja eget namn men han passade verkligen som en Milou så då fick han ha kvar det namnet. Tycker inte man behöver ha koppling till kennel namnet. Om man inte vill och tycker det är roligt att klura på så klart.

Jag hade ju bestämt Idefix på en svart kines i många år och kallade honom det hela första gången men det kändes inte rätt så jag fick ta mig en funderare och till slut fanns bara Trassel kvar på listan över strukna namn.

Det är så svårt att välja namn!

Det fanns en till hane i kullen men det var Trassel jag ville ha och precis som för dig valde uppfödaren ut Trassel åt mig för att han var den som var mest på, energisk, busig och att han skulle passa bäst för mig som vill träna och tävla. Visst är det underbart när allt klaffar

Håller tummarna för att allt går bra för er ❤️

@Lillefrun Nej jag tycker egentligen inte att man måste det men det känns lite off om hunden heter Hunduppfödares Trudelutten men till vardags Bamse, jag hade hellre haft en Drutten då 😄 Men om det inte känns helt galet när vi träffas så kommer hon få heta Puck. Efter huvudkaraktären i Maria Lang-filmerna. Ambitiös, intelligent och hittar alltid den hon söker 😉 Och ja, för mig är det en väldigt stor sak att skaffa hund så det hjälper verkligen till när det klaffar!

Tar mig friheten att lägga upp en av bilderna jag fick. Det där örat ska növlas kan jag lova!

Bifogade filer

• IMG_95621.webp
    IMG_95621.webp
    30,1 KB · Visningar: 90
Ja, både Katla och Hekla är ju dessutom vulkaner på Island - och vanliga hästnamn - så jag ser dem inte som det minsta negativt laddade.

Som geolog ser jag inget negativt med vulkannamn. De kan verka destruktiva men är i själva verket en av förutsättningarna för mänskligt liv på den här planeten. De skapar bördiga jordar och ny jordskorpa samt är ursprunget till de malmer vi bryter.

@Lillefrun Nej jag tycker egentligen inte att man måste det men det känns lite off om hunden heter Hunduppfödares Trudelutten men till vardags Bamse, jag hade hellre haft en Drutten då 😄 Men om det inte känns helt galet när vi träffas så kommer hon få heta Puck. Efter huvudkaraktären i Maria Lang-filmerna. Ambitiös, intelligent och hittar alltid den hon söker 😉 Och ja, för mig är det en väldigt stor sak att skaffa hund så det hjälper verkligen till när det klaffar!

Tar mig friheten att lägga upp en av bilderna jag fick. Det där örat ska növlas kan jag lova!

Haha, vår heter Mercedes i stamtavlan. Hon kallas Ebba. Noll likt 😁

Oskar har ett låångt spritnamn. Inte ens i närheten likt
En tidigare hund hette That's it. Kallades Knatten. Flip a coin lyssnade till Charlie.

Har inte fallit mig in att det krångliga stamtavlenamnet ska vara vägledande :D
Det är nog lite rasberoende tror jag. Båda våra isländska fårhundar kallas det de heter i stamtavlan (minus kennelnamn såklart). Upplever att isländsk fårhund (liksom de isländska hästarna) ofta har "riktiga" namn som dessutom betyder något, så behåller gärna stamtavlenamnet om det går :) Har för övrigt bara haft hundar med "vettiga" stamtavlenamn. Storpudeln hette Rapid i stamtavlan, kallades Rappi, riesenschnauzern hette Carlos, kallades Charlie, cairnterriern kallades sitt stamtavlenamn Linus.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 542
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Tårna hoppar ur led, råd?
  • chimera/chimär