Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Trassel hade ett kennelnamn som inte var så svårt men som för mig kändes helt fel. Det gick inte att säga utan att det lät konstigt. Alvins namn var omöjligt att relatera till och Milou var ju lite äldre och van vid Milou (inte hans kennel namn) och dom sa att självklart får jag välja eget namn men han passade verkligen som en Milou så då fick han ha kvar det namnet. Tycker inte man behöver ha koppling till kennel namnet. Om man inte vill och tycker det är roligt att klura på så klart.Nu är det mindre än 3 veckor till hämtning och jag har valt valp! Det är en ganska stor kull men en har stuckit ut från de bilder och filmer vi fått, har dock inte vetat om det är en tik ens, är ganska långt ner i turordningen också. Dessutom skulle jag inte gå på teckning utan be uppfödarna välja den som stämmer mest in på vad jag vill ha. Men visst var hon en av de som var tillgängliga! Bad ändå uppf rekommendera den de tyckte passade och de valde samma som jag hoppades påDet måste vara ödet det! Känns jättebra, landade direkt. Hade hoppats kunna välja ett smeknamn som anspelade på stamtavlenamnet men det blir något helt orelaterat, för det föll mig verkligen inte på läppen, man kan inte få allt
Idag fick jag hem en jättefin timrad hundkoja till kommande hundgården också, så nu syns det på tomten att det blir tillökning!
Ja, både Katla och Hekla är ju dessutom vulkaner på Island - och vanliga hästnamn - så jag ser dem inte som det minsta negativt laddade.Katla är ett ganska vanligt namn inom islandshäst, jag har aldrig tänkt på det som ett negativt laddat namn.
Ja, både Katla och Hekla är ju dessutom vulkaner på Island - och vanliga hästnamn - så jag ser dem inte som det minsta negativt laddade.
EirVisa bifogad fil 165210
Namn ja! Vi ska hitta sju fina namn på E, gärna med forn/nordisk anknytningKillen är bestämd, men de sex tikarna
Vi har valt att ha enkla raka namn, inte Möllergårdens chocolat chip cookie, typ. (Helt påhittat)
EeviVisa bifogad fil 165210
Namn ja! Vi ska hitta sju fina namn på E, gärna med forn/nordisk anknytningKillen är bestämd, men de sex tikarna
Vi har valt att ha enkla raka namn, inte Möllergårdens chocolat chip cookie, typ. (Helt påhittat)
EiraVisa bifogad fil 165210
@Lillefrun Nej jag tycker egentligen inte att man måste det men det känns lite off om hunden heter Hunduppfödares Trudelutten men till vardags Bamse, jag hade hellre haft en Drutten dåMen om det inte känns helt galet när vi träffas så kommer hon få heta Puck. Efter huvudkaraktären i Maria Lang-filmerna. Ambitiös, intelligent och hittar alltid den hon söker
Och ja, för mig är det en väldigt stor sak att skaffa hund så det hjälper verkligen till när det klaffar!
Tar mig friheten att lägga upp en av bilderna jag fick. Det där örat ska növlas kan jag lova!
Eowyn hade vi inte, men de andra finns på listanEir
Embla
Estrid
Eowyn
Ester och Elva finns med i tanken, tack för tips!Eevi
Edla
Ester
Else
Elva (som Älva fast med E)
EddaVisa bifogad fil 165210
Oskar har ett låångt spritnamn. Inte ens i närheten liktHaha, vår heter Mercedes i stamtavlan. Hon kallas Ebba. Noll likt![]()
Det är nog lite rasberoende tror jag. Båda våra isländska fårhundar kallas det de heter i stamtavlan (minus kennelnamn såklart). Upplever att isländsk fårhund (liksom de isländska hästarna) ofta har "riktiga" namn som dessutom betyder något, så behåller gärna stamtavlenamnet om det gårOskar har ett låångt spritnamn. Inte ens i närheten likt
En tidigare hund hette That's it. Kallades Knatten. Flip a coin lyssnade till Charlie.
Har inte fallit mig in att det krångliga stamtavlenamnet ska vara vägledande![]()