:laugh:
Måste hålla mig snäll i år så jag inte får en sådan…
Bog sprängde liksom kompostgaller genom att springa rakt igenom dom, hängde i gardinerna och åt sig igenom våra köksmöbler. :eek: Har aldrig haft en så hemsk valp. :laugh: Nu är han 8 månader och har liksom börjat bli mer hund än demon.

Vi stod och valde mellan malle och BC men valde tillslut en BC för att min sambo var orolig över hur jobbig en malle-valp skulle vara. Och så fick vi en malle-valp i BC kläder.

Bog sprängde liksom kompostgaller genom att springa rakt igenom dom, hängde i gardinerna och åt sig igenom våra köksmöbler. :eek: Har aldrig haft en så hemsk valp. :laugh: Nu är han 8 månader och har liksom börjat bli mer hund än demon.

Vi stod och valde mellan malle och BC men valde tillslut en BC för att min sambo var orolig över hur jobbig en malle-valp skulle vara. Och så fick vi en malle-valp i BC kläder.

Fy :laugh:

Det gjorde Mint också -eller hoppade över om de stod inom en halvmeter ifrån nåt som han kunde stå på. Fick sätta ihop två på höjden!

Jag fick den klassiska "bakbensbilden" på messenger här om dagen, så det finns chans att den första av mina 2024-valpar är tillverkad nu. Jag har hög prioritet bland köparna eftersom jag fött upp ena föräldern, men det är många bra hem som vill ha så blir det få valpar avstår jag nog min till förmån för nån som inte har två till på väg. Spännande är det oavsett!

Igår fick jag filmer på kullen, 2,5 vecka nu. De har öppnat ögonen och är uppe på benen och vinglar, knorrar runt mjölkbaren och är helt ljuvliga!
Jag ska prata med uppfödaren under dagen idag och ska fråga från vilken ålder hon vill ta emot besök i valplådan.
15 februari är ju inte långt borta, men lite snabbare kan väl tiden gå! 😁

Tyvärr visade testet att hon är bärare, vilket gör att den tilltänkta kombon med min egen hane inte blir av (också bärare). :( Så här blir det att planera om.

Löptiken har anlänt hos uppfödaren, så mot veckoslutet styr vi kosan till Norrtälje för parning. :)

Insåg precis att jag inte uppdaterat om läget. :p

Jag hade ju tänkt att para min egna tik Iris, men då både hon och min hane Lasse är bärare av DM blir den parningen alltså inte av. Iris uppfödare har dock en kullsyster ute på foder, och hon erbjöd oss då att ta Lasse på den tiken istället om hon visade sig vara DM-fri - vilket hon var! Så om allt går vägen, så kommer jag ändå att få en Lasse-avkomma trots allt. För Lasses del blir det nog den sista parningen, blir det en kull nu så kommer han att ha fyra kullar efter sig och det känns lagom.

I helgen var jag på kurs hos min uppfödare, och vi fick försiktigt kika in på mammahund och hennes valpar.
Hon är precis som jag hade förväntat mig av henne i den här situationen - tittade upp på oss med mjuk blick när vi öppnade dörren och dunkade lugnt med svansen i madrassen. Lade ner huvudet och vred bestämt upp magen för att passa på att få lite kli medan vi kikade på de små 💛 ett piggt och väldigt jämnt gäng!

Eftersom det här är Buke vill jag förtydliga att vi självklart inte rörde valparna och att min uppfödare aldrig bruka släppa in folk till så små valpar, men hen gjorde ett undantag eftersom 4 av 5 kursdeltagare ska ha valp ur kombinationen.

Vi har en fbgrupp för kullen och dess valpköpare, där uppfödaren uppdaterar varje dag. Herregud som de växer! De börjar bli rejäla bitar :laugh:

IMG_0392.webp

Jag har mejlat två uppfödare nu :nailbiting:. Ena fick jag svar från direkt som lät väldigt positivt men tiken är inte bekräftat dräktig än så vet ju inte ens om det blir några valpar, och har ingen aning om hur många intresserade valpköpare hon har. Andra mejlade jag nu, vad jag vet har de inte ens parat än.

Men när nån väl har bekräftad dräktighet, brukar uppfödare ge nåt besked innan de är födda om hur man ligger till sas? Jag vill ha hane och det är ju intressant att veta om den har tre, fyra, fem andra som också vill ha hane, då kanske inte mina chanser är så stora om de går före mig.

Brukar uppfödare vilja träffas innan valparna är födda eller efter, och i så fall vid vilken ålder?

Jag har mejlat två uppfödare nu :nailbiting:. Ena fick jag svar från direkt som lät väldigt positivt men tiken är inte bekräftat dräktig än så vet ju inte ens om det blir några valpar, och har ingen aning om hur många intresserade valpköpare hon har. Andra mejlade jag nu, vad jag vet har de inte ens parat än.

Men när nån väl har bekräftad dräktighet, brukar uppfödare ge nåt besked innan de är födda om hur man ligger till sas? Jag vill ha hane och det är ju intressant att veta om den har tre, fyra, fem andra som också vill ha hane, då kanske inte mina chanser är så stora om de går före mig.

Brukar uppfödare vilja träffas innan valparna är födda eller efter, och i så fall vid vilken ålder?

Det beror nog lite på uppfödaren!
Jag visste t ex att jag hade första tjing på tik, men så känner jag min uppfödare väl.
Många väntar några dagar efter de är födda med att meddela valpköpare om de blir tilldelade någon valp, eftersom livet är skört den första veckan.

Om möjligt vill många nog träffas innan, annars när valparna är från typ 5 veckor :)

Med Bogs uppfödare så träffade jag uppfödaren och några släktingar till Bog innan han var född. Eftersom att jag gärna ville ha en valp oavsett kön så hade jag större chans att få en valp, men inget var lovat. När valparna var födda så hörde uppfödaren av sig om att det fanns en valp till mig. Jag flög upp och träffade valparna när dom var 5 eller 6 veckor gamla. Sen när valparna var 7 veckor gamla så fick jag reda på vilken som var min! :)

Det beror nog lite på uppfödaren!
Jag visste t ex att jag hade första tjing på tik, men så känner jag min uppfödare väl.
Många väntar några dagar efter de är födda med att meddela valpköpare om de blir tilldelade någon valp, eftersom livet är skört den första veckan.

Om möjligt vill många nog träffas innan, annars när valparna är från typ 5 veckor :)
Nej förstår att de inte vågar lova något men vill ju helst veta om de har många intresserade och hur prioriterad jag är i så fall, särskilt som det ser ut som minst två kullar jag är intresserad av kommer födas ungefär samtidigt. Kan ju inte vara "jätteintresserad" av båda, känns som jag måste välja vad jag ska satsa på 🤔

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 822
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
936
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 228
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama