Valp 2014 ?!

Hihi. Idag blev Kjapp lite rädd. När vi kom ut genom dörren stod en vit skåpbil parkerad hos grannen som det dundrade och levde om i. Såg på honom att han tyckte att det var lite konstigt så jag gick åt det hållet där bilen stod parkerad. Han följde efter men höll sig bakom mig. Jag stannade när jag hade ungefär 10 meter kvar och då travade han fram för att kolla vad det var för någonting, men nog var hållningen lite låg. ;) När han såg att det bara var en byggarbetare som höll på att stuva om grejer i bilen blev han jätteglad och sprang fram och hälsade och sen var det glömt. Då gick svansen som en propeller och han tänkte nog följa med byggarbetaren in hos grannen istället för att gå hem med mig. Gubben var dessutom snäll och satte sig på huk och pratade med honom och lät sig bli pussad på så trots lite osäkerhet i början fick det ett trevligt avslut. Skönt ändå att se att han som sällan blir rädd ändå reder ut det bra dom gånger han reagerar på något. :)

Härligt! Vad kul med en sådan häftig valp. Det bådar gott för framtiden! :)

@ExtraW
Kiri (kelpie) fick VoH lax + Eukanuba puppy hos uppfödaren, här hemma har hon VoH som grund men då jag lägger mycket näringspår byts målen ganska ofta ut till torrfoder. Har sedan 4 månader använt mig av Brit puppy vilket jag är väldigt nöjd med :)

@ExtraW Filimon äter Royal Canins valpfoder för stora hundar. Det var det han åt hos uppfödaren, men så fort denna säcken är slut ska jag byta till något bättre torrfoder som inte har en innehållsförtäckning som täcker halva sidan på en 20 kgs säck... Tyvärr finns det ont om bra torrfoder här i Estland. Dem märkena som får att få tag i har man aldrig hört om innan och det verkar vara samma skit i alla. Utbudet i Sverige är större, så kommer välja ett nytt foder utifrån det när jag flyttar till Sverige igen om 2 veckor.

Tack alla för svaren angående foder!

Min (whippet) äter Eukanuba puppy lamb & rice (åt det hos uppfödaren också), jag tycker det fungerar bra och hon äter ordentligt, kompletterar med lite tuggben, ostbitar, korvbitar, äggula mm, men jag blir så nojjig när man läser på om foder vilket som är bäst osv...:crazy:

Fortsätter nog med detta ett tag till eftersom det verkar fungera bra.

Helix åt MeraDog Junior 1 hos uppfödaren och vi fick med en stoooor säck så jag har kombinerat det med VoH valpfoder Nu håller vi på att fasa över torrfodret till Purizon Puppy. Av MeraDog har han skitit och fisit massor så vi hoppas slippa det när bytet är klart. Så småningom byter vi färskfodret mot barf.

Lilla killen börjar bli stor, 5,5 månader, 13,5 kg och 1 tand kvar att tappa, sååå skönt!

Några bilder
DSC_9292red.jpg

DSC_9332red.jpg

Storebror uppskattar inte alla bus men ger igen rätt bra själv.
DSC_9368red.jpg

Nu ska vi se om jag lyckas från mobilen. Började träna in fotgående med Kjapp. Här är en liten film från vårt första pass. Lättlärd liten kille. :love:

Vad duktig han är! Är det en amstaff eller staffe? (har inte hängt med i tråden)

Vi håller som bäst på att träna sitt och ligg, det är våran nivå tillsammans med att kunna gå i koppel ordentligt :rofl: Uno är lite lätt avundsjuk och vill också träna (eller mer ha mattes totala uppmärksamhet) och gör exakt allt jag säger (till andra hunden) på stört. Här sitter han iaf bakom, ofta pressar han sig in framför eller mellan mig och hunden :p Trodde inte han skulle vara så tuff. Ex nu sitter han och gnager på jätte märgbenet medan den andra ligger bredvid och ser lite besviken ut :laugh:

10403656_10152558719111156_3205962386687430544_n.jpg

Den andra har inget namn än som jag vill använda, därav "den andra". Tar gärna imot tips. Ska vara lätt att skrika (:angel:), hade tänkt mig Ragnar men tycker inte riktigt det passar...

Vad duktig han är! Är det en amstaff eller staffe? (har inte hängt med i tråden)

Vi håller som bäst på att träna sitt och ligg, det är våran nivå tillsammans med att kunna gå i koppel ordentligt :rofl: Uno är lite lätt avundsjuk och vill också träna (eller mer ha mattes totala uppmärksamhet) och gör exakt allt jag säger (till andra hunden) på stört. Här sitter han iaf bakom, ofta pressar han sig in framför eller mellan mig och hunden :p Trodde inte han skulle vara så tuff. Ex nu sitter han och gnager på jätte märgbenet medan den andra ligger bredvid och ser lite besviken ut :laugh:

Den andra har inget namn än som jag vill använda, därav "den andra". Tar gärna imot tips. Ska vara lätt att skrika (:angel:), hade tänkt mig Ragnar men tycker inte riktigt det passar...
Vad är "den andra" för ras?

Vi har samma dilemma. Vår nya jycke heter sitt namn i stamtavlan just nu. Det funderar på att kalla honom Gandalf permanent men vi vill ha något annat.

Ego kanske kan passa ihop med Uno?

Vad är "den andra" för ras?

Vi har samma dilemma. Vår nya jycke heter sitt namn i stamtavlan just nu. Det funderar på att kalla honom Gandalf permanent men vi vill ha något annat.

Ego kanske kan passa ihop med Uno?

Det är en blandras, huvudsakligen pointer/vorsteh. En tik men kan tänka mig ett han-namn också (hade ett han-namn hos uppfödaren men det kan man inte skrika nå bra :p). Vill ha något fartigt namn men ändå ett riktigt namn som en människa skulle kunna bära.

Det är en staffe det också. Jag börjar inse att jag är fast med rasen, det blir nog aldrig något annat hos mig. ^^

kl

Måste säga att jag är så stolt över min "lilla" Filimon. Istället för att lämna honom hos hans dagmatte när jag jobbar har jag nu testat ett par dagar med att ha honom hemma själv och att jag åker hem på lunchen och rastar honom. Det har fungerat så sanslöst bra så jag blev helt paff. Han har aldrig haft några problem med att vara ensam hemma medan jag går och handlar, eller att vara "ensam" i lägenheten på natten när jag sover med sovrumsdörren stängd, men trots det är jag lite förvånad att det gått så bra ändå. Han verkar förstå precis att jag går till jobbet och att jag kommer tillbaka om några timmar, så direkt när jag säger "nu går jag till jobbet" så går han och lägger sig i sin bädd och tuggar på sina tuggben. Han verkar inte bry sig det minsta om att jag går, står inte och tränger i dörren eller gnäller och ylar. När jag kommer hem ligger han oftast och sover och tittar på mig som om han undrar "är du tillbaka redan?". Har hört mig för med grannarna men ingen av dem har noterat att han gnäller eller för oväsen medan jag är borta.

Min lilla hund :love:

Nu är det mer än ett år sedan vi började leta hund och på lördag kommer vår lilla valp! Äntligen!!:bump:

Huvudet svämmar över av tankar, är superglad och supernervös samtidig:angel: Har ni några tips på något som lätt glöms bort inför valpens ankomst och första tid?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka