Valp 2014 ?!

Nu är det mer än ett år sedan vi började leta hund och på lördag kommer vår lilla valp! Äntligen!!:bump:

Huvudet svämmar över av tankar, är superglad och supernervös samtidig:angel: Har ni några tips på något som lätt glöms bort inför valpens ankomst och första tid?
Åh, vad spännande! Vad blir det för något?
Tyvärr har jag inga direkt några råd att ge, är själv novis på det här med valp (vår hämtar vi om två långa veckor...). Kompostgaller har vi skaffat i alla fall, för att kunna spärra av lite vid behov.

Nu är det mer än ett år sedan vi började leta hund och på lördag kommer vår lilla valp! Äntligen!!:bump:

Huvudet svämmar över av tankar, är superglad och supernervös samtidig:angel: Har ni några tips på något som lätt glöms bort inför valpens ankomst och första tid?
Ta det lugnt så kommer det nog bli jättebra :)

Vet inte vad du redan har tänkt på, men spontant så tänker jag tydliga rutiner redan från början, och ha inte för höga förväntningar. Misstaget en del gör är att dem har målat upp en drömbild i huvudet för hur det kommer vara när valpen kommer hem, och när verkligheten blir en helt annan så blir dem frustrerade och besvikna. Det är svårt att veta hur valpen kommer bete sig när man får hem den och den kommer bort från sin familj till en helt ny miljö hos en person den inte känner. En valp som verkat ganska så rumsren hos uppfödaren kan plötsligt börja kissa och bajsa okontrollerat inomhus igen hos den nya ägaren. En valp som aldrig tuggat på en enda sladd hos uppfödaren kan plötsligt gå lös på sladdarna till din TV som om dem var gjorda av bacon. Förvänta dig aldrig att valpen beter sig på samma sätt hos dig som den gjorde hos uppfödaren.

Sen kan jag väl bara säga att -stressa inte-. Låt saker och ting ta tid och bli inte uppjagad om hunden tar längre tid på sig att lära sig något än sina kullsyskon/kompisars hundar osv.

Tack för era svar!
Det är en liten Bostonterrier, tik som är 10 veckor när hon kommer till oss nästa helg.
Jag har fyra veckor ledigt här över jul, och dessa kommer att spenderas med att lära känna den lilla sötnosen i lugn och ro!
Jag har suttit och skrivt listor nu och det känns som om jag har glömt allt:eek: Men så länge vi har mat, tuggisar och en sovplats till henne så klarar vi förhoppningsvis de första dagarna:D
Har kollat upp försäkring och anmält intresse till valpkurs med. Just nu känns en vecka oääändligt långt:nailbiting:

Vet inte vad du redan har tänkt på, men spontant så tänker jag tydliga rutiner redan från början, och ha inte för höga förväntningar. Misstaget en del gör är att dem har målat upp en drömbild i huvudet för hur det kommer vara när valpen kommer hem, och när verkligheten blir en helt annan så blir dem frustrerade och besvikna. Det är svårt att veta hur valpen kommer bete sig när man får hem den och den kommer bort från sin familj till en helt ny miljö hos en person den inte känner. En valp som verkat ganska så rumsren hos uppfödaren kan plötsligt börja kissa och bajsa okontrollerat inomhus igen hos den nya ägaren. En valp som aldrig tuggat på en enda sladd hos uppfödaren kan plötsligt gå lös på sladdarna till din TV som om dem var gjorda av bacon. Förvänta dig aldrig att valpen beter sig på samma sätt hos dig som den gjorde hos uppfödaren.

Sen kan jag väl bara säga att -stressa inte-. Låt saker och ting ta tid och bli inte uppjagad om hunden tar längre tid på sig att lära sig något än sina kullsyskon/kompisars hundar osv.
Nej vi har inte bråttom! Då det framförallt är en sällskapshund så tar vi en sak i taget. Men det känns som det ändå är mycket "man ska börja med så tidigt som möjligt" och "glöm inte detta!" och "se till att ni fixat det här!":nailbiting: Uppfödaren är dessutom ett stort stöd, vi får mycket tydliga instruktioner av henne med rutiner osv.

Tack för era svar!
Det är en liten Bostonterrier, tik som är 10 veckor när hon kommer till oss nästa helg.
Jag har fyra veckor ledigt här över jul, och dessa kommer att spenderas med att lära känna den lilla sötnosen i lugn och ro!
Jag har suttit och skrivt listor nu och det känns som om jag har glömt allt:eek: Men så länge vi har mat, tuggisar och en sovplats till henne så klarar vi förhoppningsvis de första dagarna:D
Har kollat upp försäkring och anmält intresse till valpkurs med. Just nu känns en vecka oääändligt långt:nailbiting:
Försäkringen är bra att fixa innan valpen kommer ifann något händer när ni hämtar den :)

Apropå försäkring, hur ska man tänka där? Jag tänkte behålla samma försäkringsbolag som uppfödaren har, men är lite förvirrad kring allt det andra. Tänkte ta max veterinärvård, 50 000 är det hos det bolaget uppfödaren har (if). Sedan kan man välja mellan att betala endast självrisk på 2500:- eller 4500:-, alternativt självrisk + rörlig del på 20% och därigenom få ner premien. Och så ska man välja att livförsäkra eller inte? Hur har ni andra resonerat kring detta?

Apropå försäkring, hur ska man tänka där? Jag tänkte behålla samma försäkringsbolag som uppfödaren har, men är lite förvirrad kring allt det andra. Tänkte ta max veterinärvård, 50 000 är det hos det bolaget uppfödaren har (if). Sedan kan man välja mellan att betala endast självrisk på 2500:- eller 4500:-, alternativt självrisk + rörlig del på 20% och därigenom få ner premien. Och så ska man välja att livförsäkra eller inte? Hur har ni andra resonerat kring detta?
Jag har inte samma bolag som uppfödaren utan bytte till det jag har mina andra hundar i.
Med Agria som jag har så kan man inte ha enbart fast självrisk utan det är alltid en rörlig del. Men sen kan man ju justera.

Jag tecknade försäkring via internet och då var det enkelt att se hur de olika alternativen påverkade premien.
Själv vill jag ha så låg självrisk som möjligt men premien får ju inte skena iväg och bli jättedyr.
Med Elvis valde jag 1700 kr + 15 %.
Mina andra hundar ha liknande självrisker..

Jag livförsäkrar alltid. Tycker det är tryggt att jag kan få ut en summa pengar om hunden dör. Livförsäkringen kostar dessutom väldigt lite så det känns dumt att ta bort den.

• Gilla
Reactions: Bri

Vilken väntan! :)

Jag skulle tipsa som övriga om rutiner. Mat på bestämda tider, gå ut efter mat, sömn och lek. Kan vara bra att passa på att vänja valpen vid att bli hanterad vid maten.

Vår valp visade direkt att han ville vakta maten, och det får han gärna - men vi måste kunna vara nära honom när han äter. Så, sedan tre veckor tillbaka så får han "stå ut med" att få beröm när han äter, vi klappar honom och berömmer för att han är så duktig som äter såååå fiiiint... (men vi tar aldrig mat ifrån honom, om något, så kan hn få lite extra från handen).

Nu morrar han inte alls och han äter inte riktigt lika fort längre, samt viftar på svansen när vi är i närheten.

Men om du behöver tänka på detta, det beror ju på valpen. Vår är lite grand för att vakta och eftersom det kan bli fel så har vi varit lite noga med detta.

Hur mycket "tränar" ni med era valpar och vad?
Min tanke är att endast vänja valpen vid all slags hantering och se lite olika platser. Sedan börja lite smått med kontaktlekar efterhand, och passivitetsträning. Alltså ingen egentlig träning utan bara umgås.
"Riktig" träning sparar jag nog rätt mycket till valpkursen.

Hur mycket "tränar" ni med era valpar och vad?
Min tanke är att endast vänja valpen vid all slags hantering och se lite olika platser. Sedan börja lite smått med kontaktlekar efterhand, och passivitetsträning. Alltså ingen egentlig träning utan bara umgås.
"Riktig" träning sparar jag nog rätt mycket till valpkursen.
Jag lade tidigt in lekfull träning och saker som är bra i vardagen. Inkallning, stadga i leken, burlekar, frivilliga beteenden, följsamhet och så väldigt mycket lek i alla möjliga miljöer.
Lite mer strukturerad träning tog jag allt eftersom jag tyckte han kändes mogen. Vi har jobbat mkt med grundfärdigheter och sånt som vi kommer ha nytta av i senare träning och så har han fått köra lite spår och sök då och då.
För mig var det viktigt att han inte skulle bli helt hysterisk utan fortsätta sådär lugnt balanserad så jag har tränat ganska måttligt och med väldigt stort fokus på stadgebeteenden.

Nu är Elvis 5,5 månad och har en del grunder påbörjade men vi tar det fortfarande rätt så lugnt :)

Jag lade tidigt in lekfull träning och saker som är bra i vardagen. Inkallning, stadga i leken, burlekar, frivilliga beteenden, följsamhet och så väldigt mycket lek i alla möjliga miljöer.
Lite mer strukturerad träning tog jag allt eftersom jag tyckte han kändes mogen. Vi har jobbat mkt med grundfärdigheter och sånt som vi kommer ha nytta av i senare träning och så har han fått köra lite spår och sök då och då.
För mig var det viktigt att han inte skulle bli helt hysterisk utan fortsätta sådär lugnt balanserad så jag har tränat ganska måttligt och med väldigt stort fokus på stadgebeteenden.

Nu är Elvis 5,5 månad och har en del grunder påbörjade men vi tar det fortfarande rätt så lugnt :)

Kan du berätta mer om tex "burlekar" och "stadga i leken" - vad är det? Vilka grundfärdigheter jobbar du med?

Jag har bara precis börjat med lite kommandon som "ner" när han hoppar, "varsågod" och att inte röra/nej för nedtappade godbitar på golvet osv.

Än så länge - peppar, peppar - kommer han som ett skott på inkallning då vi (än så länge) är världsbäst som mattar och hussar och lillmattar. Men så lär det inte förbli. :angel:

Kan du berätta mer om tex "burlekar" och "stadga i leken" - vad är det? Vilka grundfärdigheter jobbar du med?

Jag har bara precis börjat med lite kommandon som "ner" när han hoppar, "varsågod" och att inte röra/nej för nedtappade godbitar på golvet osv.

Än så länge - peppar, peppar - kommer han som ett skott på inkallning då vi (än så länge) är världsbäst som mattar och hussar och lillmattar. Men så lär det inte förbli. :angel:
Kan länka till lite filmer!

För mig är det viktigt att hunden kan slappna av i bur eller liknande och därför var detta en av de första sakerna vi tränade på. Då har jag jobbat med att han självmant ska gå in i buren (eller vad det nu är man tränar med) och stanna kvar där trots att jag rör mig i rummet.

Stadga i leken har jag använt för att jobba med olika saker. Dels blir det en form av omvänt lockande där han lär sig att han måste avstå (hålla stadga) för att få belöningen och så är det också ett sätt att växla mellan aktivitet och stadga. Dessutom är det roligt att leka tillsammans!
Principen är att hunden måste vara still för att sen få ta leksak på kommando. I början får man hjälpa hunden och göra det väldigt lätt och sen göra det svårare med att man retas med leksaken osv men att den inte får ta förrän man ger sitt belöningsord.
(Kommer lite stadga-lek mot slutet i filmen)

:)

Idag fick Elvis spåra och för första gången hade vi inget godis i spåret som uppmuntran. Istället låg det två kottar som föremål.
Han markerade kottarna genom att nosa på dem men behövde lite uppmuntran för att förstå att de skulle plockas upp. Spår utan godis var visst inga problem!
Efteråt lade jag en kort pinnstig så vi jobbade vidare med kottarna med bra resultat.

Vi håller på med hårda spår och har än så länge haft direktpåsläpp. Ska nu börja med lite mer liggetid för jag tycker han är lite vid ibland!

http://instagram.com/p/wToXSCKV3f/?modal=true

Om 4 dagar blir Pu (och @MiniLi s Elvis ;) ) 6 månader! Samma dag som Boss fyller ett år!

Mina små "valpar" :love:

1411301.jpg

14113020.jpg

Snart är det dags för mig att bli fodervärd till en hund, och räknas som förstagångshundägare då detta är min (eller iaf. kommer att bli) alldeles första hund, men är uppväxt med hundar sen tidigare. En liten norsk lundehundsgrabb ska det bli! Har väntat i nästan tjugo år, men nu så ska det äntligen ske!:banana:

Allt är införskaffat, inköpt, och jag är så nervös! :nailbiting: Tänk om allt går fel, tänk om allt går rätt?

Snart är det dags för mig att bli fodervärd till en hund, och räknas som förstagångshundägare då detta är min (eller iaf. kommer att bli) alldeles första hund, men är uppväxt med hundar sen tidigare. En liten norsk lundehundsgrabb ska det bli! Har väntat i nästan tjugo år, men nu så ska det äntligen ske!:banana:

Allt är införskaffat, inköpt, och jag är så nervös! :nailbiting: Tänk om allt går fel, tänk om allt går rätt?
Hahaha!! Då har vi samma mentala läge nust nu, skräckblandad förtjusning, typ;) Ena stunden "Åååhhh så underbart! Kan inte vänta!!" nästa "Åhhh hjälp hur ska det gå!" och fem miljoner variationer där emellan:angel:

Nej vi har inte bråttom! Då det framförallt är en sällskapshund så tar vi en sak i taget. Men det känns som det ändå är mycket "man ska börja med så tidigt som möjligt" och "glöm inte detta!" och "se till att ni fixat det här!":nailbiting: Uppfödaren är dessutom ett stort stöd, vi får mycket tydliga instruktioner av henne med rutiner osv.
Glöm inte att bra njuta och glädjas åt er nya valp, det är det viktigaste.
Massor av gos, bra mat och en trygg varm sovplats (höj gärna temperaturen i bostaden valpar gillar när det är varmt och skönt) är det enda valpen behöver första veckan

Min lilla valp gillar när jag gömmer godis som hon nosar rätt på. Sambon håller henne jag säger stanna, visar godisbit, lägger den synligt och säger varsågod, sambon släpper, hon rusar fram och är jätteduktig med att använda nosen för att hitta godiset. Hon är bara tre månader.
Lite draglekar och bollar uppskattas också

Ta det lugnt med kiss och bajsträning det brukar lösa sig naturligt. När valpen blir äldre kan hon vänta längre mellan gångerna och det blir lättare att få henne rumsren

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka