Valp 2014 ?!

Glöm inte att bra njuta och glädjas åt er nya valp, det är det viktigaste.
Massor av gos, bra mat och en trygg varm sovplats (höj gärna temperaturen i bostaden valpar gillar när det är varmt och skönt) är det enda valpen behöver första veckan.
Vill bara säga att det inte är alla hundar som gillar värme på det sättet. Det beror på ras. Min borzoi var 4 månader när han kom hit och hade fortfarande valppäls, vilken är väldigt kort jämfört med den långa ullrocken dem gror när dem blir äldre. Men han visade redan från början att han tyckte det var för varmt i den delen av rummet där elementet är, även om elementet var på låg värme, så jag fick flytta hans sovplats till motsatta sidan av rummet. Trots det föredrar han att ligga på det svala golvet i hallen, även om han började använda bädden mer efter flytten än han gjorde före.

Hahaha!! Då har vi samma mentala läge nust nu, skräckblandad förtjusning, typ;) Ena stunden "Åååhhh så underbart! Kan inte vänta!!" nästa "Åhhh hjälp hur ska det gå!" och fem miljoner variationer där emellan:angel:

Jag tror det är helt normalt, och kanske är tröstande att det visar på att man är verkligen beredd på allt. ;) För visst är det sött med valpar, men det är ett massa jobb och en hel del förstörda saker. Rumsrenhetsträningen ska nog gå bra, där har jag verkligen förberett mig och jag har en liten trädgård och bor nära till en hundrastningsslinga. Sitter och valpsäkrar lägenheten så gott jag kan, man måste försöka tänka ett litet steg före med då valpar är nyfikna i en strut, :cautious: och särskilt lundehundar som tycker om att komma in i alla sorts vrån har jag hört.

Jag har försökt att tänka på valpsäkring, vi har nästan inga sladdar framme, de är instoppade i olika slags rör och gömmor. Dock är det kortare bitar typ vid högtalare, kan man skydda dem på något smart sätt?
Inga träben på stolar, bord och soffor utan metall så de lär ju inte tuggas på. De tjockaste mattorna får nog åka ut första tiden. Något mer att tänka på?

Jag har försökt att tänka på valpsäkring, vi har nästan inga sladdar framme, de är instoppade i olika slags rör och gömmor. Dock är det kortare bitar typ vid högtalare, kan man skydda dem på något smart sätt?
Inga träben på stolar, bord och soffor utan metall så de lär ju inte tuggas på. De tjockaste mattorna får nog åka ut första tiden. Något mer att tänka på?
Beroende på hur stor valpen är så är saker som står nära kanten på bord och andra ytor alltid i riskzonen. Valpar blir nyfikna på saker som dem inte kan se ordentligt och drar sig inte för att dra ned saker som kan nå. Så att valpsäkra ett hem är lite samma som att barnsäkra det. Undvik att ha dukar och annat på borden som hänger ned över kanterna och som hunden kan få tag i och riva ned.

Idag är valpen veterinärbesiktad utan anmärkning och försäkringen är fixad så den startar på lördag. För kl 9 på lördag den 13 december är det dags att hämta lilla skruttan! :love::bump:

Blir jag sist ut i år att få hem valp tro?

Idag fick Kjapp sin 12-veckorsspruta. Att åka till veterinären var jättekul. Han var fullt upptagen med att göra lekinviter till alla dom andra hundarna, pussa på ett barn han hittade i väntrummet och bete sig allmänt sjövilt. Alla andra hundar som väntade kändes så otroligt tysta och städade i jämförelse. hahaha. Men är man valp så får man vara stökig och jätteglad hos veterinären tycker jag. :angel::D
10255123_10152545404488030_2228729471212883934_n.jpg

10846228_10152545404243030_5906844618190430624_n.jpg

Ohhh, vad spännande!! Vilken uppfödare och vilken kombination?

Öh, ja.. Vad hette kenneln nu igen? :confused: Maria heter uppfödaren iallafall!
Min arbetskamrat tipsade om henne då dom köpte en valp utav henne i somras och han var ju ruskigt fin! :love:
Och eftersom att jag har bristande intresse för allt som räknas till avel så frågade jag inte mer än vad hon själv berättade om föräldrarna till kullen. Mamman är dock importerad vad jag förstod det som? Trots att jag är som besatt i nuvarande hunden känns det jättebra att faktiskt köpa ifrån en riktig kennel den här gången. Känns tryggt att ha det i ryggsäcken!

Vad söt :love: Måste vara helt olidligt att vänta! (jag var och hälsade på Unos uppfödare en gång i veckan de sista fyra veckorna :p)

Oerhört! Har sedan 1,5 år tillbaka dagligen gått och pratat om en till hund i familjen men alltid har saker kommit i vägen eller så har det blivit framskjutet. Så nu när jag vet att jag har en liten tjej att hämta hem i Januari går ju tankarna på högvarv. Tjatar mer eller mindre hål i huvudet på både sambon och uppfödaren. :angel:

Ja, man är ju sugen på att åka ner lite tidigare. ;) Jag är ju en sån där riktigt jobbig hund-köpare (säger man så?). Mitt tålamod är nog den sämsta egenskapen hos mig själv. :D

Öh, ja.. Vad hette kenneln nu igen? :confused: Maria heter uppfödaren iallafall!
Min arbetskamrat tipsade om henne då dom köpte en valp utav henne i somras och han var ju ruskigt fin! :love:
Och eftersom att jag har bristande intresse för allt som räknas till avel så frågade jag inte mer än vad hon själv berättade om föräldrarna till kullen. Mamman är dock importerad vad jag förstod det som? Trots att jag är som besatt i nuvarande hunden känns det jättebra att faktiskt köpa ifrån en riktig kennel den här gången. Känns tryggt att ha det i ryggsäcken!

Nu vill inte jag vara en dysterkvist, men att det är en registrerad kennel behöver tyvärr inte innebära att allt är tipptopp.
Hade jag varit som du hade jag passat på att lusläsa stamtavlan, röntgenresultat, MH osv medans du väntar :)
Förhoppningsvis hittar du ingenting avvikande, och gör du det har du viss tid på dig att fundera över om du vill ha valpen ändå.

Nu vill inte jag vara en dysterkvist, men att det är en registrerad kennel behöver tyvärr inte innebära att allt är tipptopp.
Hade jag varit som du hade jag passat på att lusläsa stamtavlan, röntgenresultat, MH osv medans du väntar :)
Förhoppningsvis hittar du ingenting avvikande, och gör du det har du viss tid på dig att fundera över om du vill ha valpen ändå.

Nej, absolut inte. JaMen eftersom att jag i dagsläget har en hund som har alla möjliga problem så känns det skönt att veta att föräldrarna till nya valpen är friska, röntgade och vise versa UA. Och det är DET jag menar med "skönt att ha i ryggsäcken". Sånt har jag varit jättenoga med kan jag säga eftersom att nuvarande hunden är lite utav ett måndagsexemplar. :( Sen vet jag att om det skulle hända något så har jag någon att vända mig till och det är något jag vet eftersom att hon lämnat mycket goda referenser och att jag även känner en utav dem som endast köpt hund ifrån henne. :) Jag struntar fullständigt i vad det är för föräldrar men så länge jag ser gröna papper framför mig och en hund jag känner att jag vill dela min vardag med så skiter jag i resten. Jag har inget behov i att ställa ut eller liknande. Jag har hund för att jag vill ha det i mitt liv. :) Förlåt om jag lät dryg nu, inte meningen isåfall!

Nej, absolut inte. JaMen eftersom att jag i dagsläget har en hund som har alla möjliga problem så känns det skönt att veta att föräldrarna till nya valpen är friska, röntgade och vise versa UA. Och det är DET jag menar med "skönt att ha i ryggsäcken". Sånt har jag varit jättenoga med kan jag säga eftersom att nuvarande hunden är lite utav ett måndagsexemplar. :( Sen vet jag att om det skulle hända något så har jag någon att vända mig till och det är något jag vet eftersom att hon lämnat mycket goda referenser och att jag även känner en utav dem som endast köpt hund ifrån henne. :) Jag struntar fullständigt i vad det är för föräldrar men så länge jag ser gröna papper framför mig och en hund jag känner att jag vill dela min vardag med så skiter jag i resten. Jag har inget behov i att ställa ut eller liknande. Jag har hund för att jag vill ha det i mitt liv. :) Förlåt om jag lät dryg nu, inte meningen isåfall!

Jadå, så länge man inte litar blint på vad uppfödaren säger och dubbelkollar att det som är sagt faktiskt stämmer så är det säkert inga problem :)

Tråkigt att din tidigare hund har haft mycket problem, hoppas du slipper det med denna!

Jadå, så länge man inte litar blint på vad uppfödaren säger och dubbelkollar att det som är sagt faktiskt stämmer så är det säkert inga problem :)

Tråkigt att din tidigare hund har haft mycket problem, hoppas du slipper det med denna!

Uuuh, nej. :o Redan när vi bestämde oss för att verkligen sätta oss ner och kolla på ny hund sade jag till sambon "Du! Nu stressar vi inte! Jag tänker inte bo på varken djurkliniken eller apoteket något mer!". :eek: (Skämt o sido). Jag älskar min hund men ett tag kändes det som han bara gick sönder.

Åh, igår passade jag på att fota lilleman lite. Han är 13 veckor nu och väger 7 kilo. Största hanen i sin kull vad jag har hört. Nu bor ju alla kullsyskon i Norge men lite kontakt har jag med dom också. Jag måste säga att jag verkligen gillar det jag ser hittills. Viss risk finns att han blir lite grövre än vad jag hade önskat, men jag älskar hans proportioner. Han känns väldigt korrekt i kroppen. Fina vinklar, rak benställning (många staffar har ganska utåtvridna framtassar, vilket är tillåtet enligt rasstandard men för hållbarhet och funktion föredrar jag rakare benställning) och en rak rygg.
Han har dock ett öra som spökar och inte vill lägga sig till rätta, men jag hoppas att det ska ordna till sig. Vore trist att förstöra utställningskarriären på grund av ett öra liksom. :p

10801527_10152546243343030_4665678554459310215_n.jpg

10801961_10152547518383030_3037089498413541871_n.jpg

10402469_10152547499593030_7733334384269267665_n.jpg

Åh, igår passade jag på att fota lilleman lite. Han är 13 veckor nu och väger 7 kilo. Största hanen i sin kull vad jag har hört. Nu bor ju alla kullsyskon i Norge men lite kontakt har jag med dom också. Jag måste säga att jag verkligen gillar det jag ser hittills. Viss risk finns att han blir lite grövre än vad jag hade önskat, men jag älskar hans proportioner. Han känns väldigt korrekt i kroppen. Fina vinklar, rak benställning (många staffar har ganska utåtvridna framtassar, vilket är tillåtet enligt rasstandard men för hållbarhet och funktion föredrar jag rakare benställning) och en rak rygg.
Han har dock ett öra som spökar och inte vill lägga sig till rätta, men jag hoppas att det ska ordna till sig. Vore trist att förstöra utställningskarriären på grund av ett öra liksom. :p

Kan du inte bara tejpa örat då?

Snygging!!:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka