Sv: Valp 2013

KL

Tack för era svar. Fick mail av henne i förrgår kväll och det känns som att vi iaf är på samma linje och sen om vi inte har personkemin får vara, huvudsaken vi är överens :)

*kl*

Hur mycket har ni tränat era valpar i kunnighet?

Min lilla skrutta är nu 14 veckor. Jag har tränat mycket bassaker, t ex sitt, klippa klor, ögonkontakt och kontaktsökande samt inkallning och liknande.
Men undrar om jag kanske varit lat och hon borde kunna mer?

Till saken hör att jag är nu inne på mina andra sjukvecka sen jag skaffade henne och då har inte jag orken och tålamodet att träna in nya saker så det blir mycket upprepning på ovanstående som jag vet att hon vet vad jag vill.
Därför är jag lite nyfiken på hur det går för er?

Ailu har vi nästan bara klickat med. Inte tränat ögonkontakt eller så.
Men han kan sitt, ligg, prata och tass. Sen kommer han 99% av gångerna man ropar på honom.
Klippa klor var inte populärt första gången men de går bättre och bättre. Har även börjat smörja in trampdynorna så den hanteringen blir bättre.

-----------------------------

Nya bilder :D Pudelryck de lux :rofl:
DSC_0352_zpsfe012ad1.jpg

DSC_0346_zps73a9fe64.jpg

DSC_0343_zpsd2e2c77e.jpg

DSC_0339_zps022baabd.jpg

DSC_0338_zps2df5dc0a.jpg

DSC_0329_zpseb18cf7b.jpg

Kl.

Åh, får jag vara med här?

Det handlar visserligen inte om en valp och jag hämtade henne i slutet på 2012, men det är ändå en ny.... ungtik? Det handlar om en prazsky som jag är helt sjukt imponerad av, så jag vill gärna ha någonstans att skriva om hennes framsteg på! :o

Här gör vi många framsteg tycker jag.
Rusa är en otroligt framåt och tuff valp. Älskar allt och alla, både människor och hundar och räds inte för nåt. Hon är totalt jävla GALEN i mat och mer vild än tam. Så all träning hittills går ut på att lugna och dämpa henne. Använder mig mycket av omvänt lockande för att belöna fram lugn och avvaktande.
Hon låter nu mer Ila äta sin mat ifred (stort framsteg) och hon har också greppat att det är lugn och kontakt med matte som är nyckeln till att få äta sin egen mat när den serveras. ;)

Ibland sliter jag mitt hår och undrar om jag någonsin kommer få nåt vettigt av den här slyngeln. Men samtidigt inser jag ju att jävlar vilken rolig hund hon kommer att bli när hon blir lite äldre och klokare. :D
Hon har leklust och kamp till tusen, enorm aptit, så hon är ju otroligt lättmotiverad när det kommer till arbete. :bow:

*kl*
Får jag också vara med här? Jag har sen tidigare en 9-årig labrador som absolut skulle vara min sista hund. Nu har en liten wachtel anlänt till familjen;) Bedårande söt, energisk till tusen, en äkta ligist och alldeles underbar!

Den lilla ligisten är 10 veckor. Kunskapsmässigt så kan han 'sitt', kommer oftast när vi kallar och börjar förstå det här med att gå i koppel. Jag är mest imponerad av hur självständig han är. Inga som helst problem att lämna honom ensam kortare stunder för att stoppa i tvättmaskin, ta en snabbsväng till mataffären osv. Vi har kameraövervakning och kan se hur han leker med sina leksaker och lugnt sover under tiden. När vi kommer hem så är det ett snabbt 'hej, kul att ni kommer!' och sen fortsätter valpen med sitt. Så en lightversion av ensamhetsträningen är påbörjad även om det än så länge handlar om ett fåtal stunder på ett par minuter åt gången.

Kul tråd :) jag ska skaffa min första egna hund till sommaren!
Det är en blandning mellan chihuahua (75%) och papillon (25%). Känner tiken och tycker att det är en väldigt trevlig individ :) bokade min valp redan förra sommaren ;)
Ser verkligen fram emot det! och har velat haft en chihuahua sen jag var 14år.. (är nu 23).

*kl*

Buhu! Nu när jag äntligen kommit mig för och ordnat flygbiljetter så får jag reda på att tiken gick tom. :( Men jag väljer att åka och hälsa på ändå för att lära känna hundarna och uppfödaren inför framtiden. Det är ju stor risk att det blir en valp därifrån ändå, men vid ett senare tillfälle. :)

Du får gärna ha vägarna förbi med din Rusa samma helg, Aningsfull. Så att jag får åtminstone en valp att pussa på! :D

Ja då, jag kan ta med både Ila och Rusa. Bara det är en helg jag är ledig. :) Riktigt jäkla synd att hon gick tom! Men får hoppas att det tar sig nästa löp.

*kl*
Får jag också vara med här? Jag har sen tidigare en 9-årig labrador som absolut skulle vara min sista hund. Nu har en liten wachtel anlänt till familjen;) Bedårande söt, energisk till tusen, en äkta ligist och alldeles underbar!

Den lilla ligisten är 10 veckor. Kunskapsmässigt så kan han 'sitt', kommer oftast när vi kallar och börjar förstå det här med att gå i koppel. Jag är mest imponerad av hur självständig han är. Inga som helst problem att lämna honom ensam kortare stunder för att stoppa i tvättmaskin, ta en snabbsväng till mataffären osv. Vi har kameraövervakning och kan se hur han leker med sina leksaker och lugnt sover under tiden. När vi kommer hem så är det ett snabbt 'hej, kul att ni kommer!' och sen fortsätter valpen med sitt. Så en lightversion av ensamhetsträningen är påbörjad även om det än så länge handlar om ett fåtal stunder på ett par minuter åt gången.

Kul med en Wachtelvalp till i tråden!
Min är visserligen inte född än, men :angel:
Varifrån kommer den?

Vill du ha honom? ;)
Idag har han varit en sån grym plåga!
Han har ätit spackel, stulit träbitar, tuggat stolsben, bitit på mina blommor, kissat inne flera gånger, grävt ner sin nya gosseräv.
Och när jag skulle tejpa lister i köket med maskeringstejp så sliter ha lös den :devil: och satte näsan mitt på den nymålade väggen, stal en målarpensel och klev i en fläck färg så de blev tassavtryck överallt.

Märks att vi inte klickat något idag, lillhuvudet går i spinn :D

Men jag ska hälsa honom, han är ju söt när han sover iaf :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka