Sv: Valp 2012

åh tiden går ju så sakta :( om 2 dagar är min valp 5 veckor.. Hur gamla har era varit när ni har valt ut just er valp? Min uppfödare tycker att jag ska göra det vid 6-7 v ålder då man hellre kan se vilka typer de är ju äldre de är.. och det är ju sant förstås :)

Hugo var nog fem veckor när jag valde, eller ja... jag hade redan valt honom egentligen men ville veta lite mer hur han verkade vara i temperamentet och personligheten innan jag bestämde mig slutgiltigt om jag skulle ha honom eller inte så jag bad uppfödaren beskriva alla valparna för mig innan jag sa vilken jag ville ha. Jag var näst på tur efter uppfödaren att välja, så jag valde tidigt för att låta de andra två blivande hussarna och mattarna få veta tidigt vilka de hade att välja på. Min valp var den enda vita med fläckar i kullen, så han stod ju ut lite från de övriga sand-färgade.

För min del är mentaliteten viktig, jag vill inte ha den valp som är allra mest framåt och "oräddast" i kullen men inte heller den absolut lugnaste och som kanske är lite blyg.

I mitt fall var det uppfödaren som valde valp utifrån det jag hade sagt att jag ville göra. Dt kändes riktigt skönt eftersom jag nog aldrig hade kunnat välja själv, t var en väldigt jämn kull så ingen stack ut på något sätt. Jag visste inte ens om det skulle bli en tik eller hane förrän två dagar innan jag skulle hämta:). Uppfödaren visste definitivt vad hon gjorde när hon valde valp åt mig. Hade aldrig kunnat matcha en så bra själv som den jag nu fick. Hon är exakt det jag vill ha och verkar mycket lovande till det jag planerar att göra med henne (lydnad till största delen men även stallhund och kompis på ridturerna) :)

För min del är mentaliteten viktig, jag vill inte ha den valp som är allra mest framåt och "oräddast" i kullen men inte heller den absolut lugnaste och som kanske är lite blyg.

Jag tänker på exakt samma sätt och det har jag berättat för uppfödaren med och sagt att hon får hjälpa till att kolla under veckorna iom att det är hon som är med dom hela tiden. Ännu är det dock ingen som sticker ut på ngt sätt som jag förstår det.

I mitt fall var det uppfödaren som valde valp utifrån det jag hade sagt att jag ville göra. Dt kändes riktigt skönt eftersom jag nog aldrig hade kunnat välja själv, t var en väldigt jämn kull så ingen stack ut på något sätt. Jag visste inte ens om det skulle bli en tik eller hane förrän två dagar innan jag skulle hämta:). Uppfödaren visste definitivt vad hon gjorde när hon valde valp åt mig. Hade aldrig kunnat matcha en så bra själv som den jag nu fick. Hon är exakt det jag vill ha och verkar mycket lovande till det jag planerar att göra med henne (lydnad till största delen men även stallhund och kompis på ridturerna) :)

haha vad häftigt att inte veta, spännade :) Vad kul det är när uppfödaren verkligen känner vad köparen är för person och kan matcha på det där sättet :)
Den här kullen verkar oxå otroligt jämn, det märkte jag själv oxå när jag var där förra veckan.

Lånar knapp lite :)

Jag har sedan länge planerat att efter att jag tar min examen sista maj 2013 så blir det en liten Cockervalp för min del! Har alltid haft hund, så det är inget nytt. Dock är Cocker Spaniel något nytt för mig, men jag har bara råkat bli blixtkär i rasen, så en cocker kommer det att bli! :banana:

Jag har sedan ett tag tillbaks klickat mig runt på olika kennlars hemsidor, men blir inte mycket klokare för det. Det svåra kommer helt klart bli att hitta rätt uppfödare. Det är ett bra tag kvar till Juni, men åååååh va jag längtar! :D

*kl*

För vår del blir det troligtvis till att ta plats i kö för en kleiner münsterländer tik till 2013:love: Kenneln vi valt har riktigt fina hundar men också lång väntetid på tikarna..
Sambon vill ju också ha en egen hund!! Vi tänkte vänta tills gammelgubben gått ur tiden, men nä! Han verkar vilja bli jättegammal:D Och så pigg som han är så orkar han med en valping med hjälp ifrån vår sida. Planen för Münstern är att det ska bli en ren jakthund, min jaktlabbetik som skulle bli efterträdare till den gamle labben har hd grad D och vi vet inte hur länge hon håller så vi helgarderar oss så vi inte står utan jakthund.

Tyvärr så börjar jag misstänka att hon inte kommer hålla så länge.. Man hör hur det knakar och klickar i höfterna på henne:crazy: Hon får helt enkelt vara med, jaga och ha ett roligt liv så länge det går! Än så länge har hon inte ont av det men jag är övertygad om att det kommer. Hon har börjat röra sej lite märkligt det senaste, men inte halt ännu.

2014 så kommer vi boka valp nr 2 en staffe till mej:bump: För jag vill inte stå utan egen vovve om det går åt pipsvängen med min tik.. Kenneln är vald här också, ägaren till kenneln är underrättad:D

Så det kommer va mkt vovvar här framöver. Lär anställa städare och bygga hundgård där de kan vara vid fint väder. Även hundrum i källaren för skitiga nyjagade/tränade hundar.

Har man inga barn så får man skaffa substitut!

/LL

*kl*

Några bilder på min lilla puffla, som inte gillar att vi går mot kallare tider. Hon vill helst ligga och sussa i sängen :love:

e6a5d720f4fd11e1a8d122000a1e9e4c_7.jpg

dbab8adef1f311e1b19422000a1e9dd4_7.jpg

53de4840f72411e1904b22000a1cdc2a_7.jpg

Jag har sedan länge planerat att efter att jag tar min examen sista maj 2013 så blir det en liten Cockervalp för min del! Har alltid haft hund, så det är inget nytt. Dock är Cocker Spaniel något nytt för mig, men jag har bara råkat bli blixtkär i rasen, så en cocker kommer det att bli! :banana:

Jag har sedan ett tag tillbaks klickat mig runt på olika kennlars hemsidor, men blir inte mycket klokare för det. Det svåra kommer helt klart bli att hitta rätt uppfödare. Det är ett bra tag kvar till Juni, men åååååh va jag längtar! :D

Cockern är mycket svår att inte förälska sig i :love:
Det finns ju en hel del upfödare, vilket är både på gott och ont förstås :)

Håll tummarna nu allihop, sambon är också helt inne på att utöka flocken men har en rätt avgörande löneförhandling nu i dagarna. Om den går vägen så blir det definitivt valp, annars kan det bli knivigt... :crazy:

Cocker är inget dumt val alls, dock är jag väl lite partisk ;) Har två stycken själv, en 9-åring samt en 16-veckors. Vad gäller uppfödare så finns det MÅNGA, så ta tid på dig och välj ut och kontakta i tid så ska du se att du får tag på en bra valp :)

Smakprov på mina cockers :D

stubben1_504624439606ee74c30006dc.jpg

stubben2_5046248fe087c3188a0006a1.jpg

KL
Min tik har börjat löpa och kommer att paras nästa vecka :) Spännande! Det är min uppfödare som ska ta en kull på henne och jag kommer inte att spara någon själv.
282655_10150247174334033_8293771_n.jpg

Däremot så kommer det förhoppningsvis att flytta in en Border Collie valp till våren 2013. Har hittat en kombination som på pappret känns hur bra som helst :) Ska åka och hälsa på uppfödaren i slutet av månaden och se om det klickar även i verkligheten :)
Vet inte om det ska bli hane eller tik dock. Är ju tikmänniska egentligen, men är rädd att en tik blir för liten till agilityn så det lutar mot att det blir en hane, får försöka stå ut under löp och sånt :) Jag är sååååå valpsjuk!!

Hej!
Äntligen får jag också skriva här! Alla valpar är så söta och jag blir bara mer och mer sugen på min!
Har tingat en Jappehane som nu idag är en vecka gammal! så om fyra veckor åker jag och hälsar på honom, och om 7 veckor kommer han hem!
Kan man längta mer??
Det var så längesen jag hade valp nu, när går man valpkursen egentligen?

// Eintein

Ååh sicka sötnosar! :love:
Vet du förresten hur det ligger till med cockrarnas färger?
Jag har läst att dom mörka (blue roan) har mycket mycket mer päls som kräver mycket mer pälsvård än dom ljusa cockrarna. Är skillnaden på deras päls verkligen så stor?

Har många funderinger nu innan valpköpet :p

:banana:

Nu har jag pratat med uppfödaren, hon föreslog nämligen att hon skulle sälja en hane med bibehållen avelsrätt till oss! Eftersom vi har samma åsikter om avel känns det som en jättebra lösning, så det kommer flytta hit en liten trefärgad korthårig collie om sex veckor. :laugh: Vilken av de två i kullen det blir får blir helt säkert först efter ögonlysning och sånt, så det är spännande!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka