Sv: Valp 2012

Kl
Första gången på valpkursen avklarad. Superkul. Fiffi tyckte naturligtvis att det var ganska otäckt med alla gläfsande minimonster och Humla hakade på bjäfskören och taggade upp sig mot ett litet troll.
Vi övade kontaktövningar och fick läxor.
Det här kommer att bli jättekul.

Hejsan då var vi nog på samma kurs, det var jag som hadde spaniel. Hon var rätt mör när vi kom hem men lyckades busa lite men gammelhunden innan hon föll ihop i sängen som en trasa. Jätte kul, nu ska här tränas:laugh:

Jag har en blue roan cocker!
Hans päls är tusen gånger lättare att både kamma, hantera och trimma än black & tan-cockern jag hade innan. Han har en annan struktur på själva stråna, grövre och liksom strävare. Jag har honom iofs bara "light" cockertrimmad, men kammar ur underull kanske en gång i månaden och klipper då tassarna och insidan av öronen. En grundlig trimning en eller två gånger om året bara.

eddie2.jpg

kontraster.jpg

Black & tan - pälsen var väldigt mjuk och mycket svårtrimmad tyckte jag. Det filtade sig lätt också.
vinka.jpg

De röda upplever jag som "värst" eftersom de inte "kan" klippas uppe på huvudet, bogar, rygg osv utan måste plockas.

:banana:

Nu har jag pratat med uppfödaren, hon föreslog nämligen att hon skulle sälja en hane med bibehållen avelsrätt till oss! Eftersom vi har samma åsikter om avel känns det som en jättebra lösning, så det kommer flytta hit en liten trefärgad korthårig collie om sex veckor. :laugh: Vilken av de två i kullen det blir får blir helt säkert först efter ögonlysning och sånt, så det är spännande!

Grattis!!! :bump:

Åååh sicka sötnosar! :love:

Va skönt och höra att blue roan pälsen kanske inte är så farlig då trots allt ;) Då det eventuellt kanske blir en sån :D Tycker dom är så himla fina.. :)

Vad gäller färg och päls så skulle jag säga att man gärna ska titta på pälskvaliten på föräldrarna. Det förekommer skillnad i pälssättning mellan olika färger, men jag skulle vilja påstå att det har med olika linjer att göra. Du kan hitta en blue roan med "lagom" päls i bra och lättskött kvalité.

Min äldsta tik, en liver (leverfärgad eller "choklad"), har en väldigt dålig päls. Alltså strukturen på hårstråna är inte som man kunde önskat, och hon har överlag en ganska "ullig" päls utan blanka täckhår, och blir därigenom väldigt svårskött och tovar sig lätt.

Den lilla är en sobel (brunsobel), räknar vi med att den kommer att få förhållandevis lite päls, MEN av absolut bästa kvalitet.

Sen handlar det mkt om hur hunden trimmas, framförallt de första gångerna. Det är rätt viktigt att det görs rätt och inte för tidigt de första gångerna, för att man sedan ska få en "lätt" päls.

har missat denna tråd. Men jag har skaffat en valp i sommras :-)

Det blev en liten Linus, en eng springer spaniel född den 31/3.
Även om vi hade pratat om hund länge, så var en springer aldrig något vi hade diskuterat, men jag råkade se en bild på honom och blev störtkär.

Åkte och hälsade på, å ja, han var underbar. Det tog några dagar att övertala min sambo som inte alls var förtjust över en springer, han både vägrade att åka och kolla på honom och följa med och hämta honom.

Väl hemma tog det 30 sec så var min sambo störtförtjust i honom och han älskar honom.

Linus är nu 5½ månad och vi har hunnit med att gå en valpkurs och varit på två utställningar. Första blev vi HP och BIM, andra blev vi HP och 2:a.
På lördag ska vi på våran 3: dje utställning.

bild.jpg

bild2.jpg

IMG_2299k-Kopia.jpg

IMG_2104k-Kopia.jpg

552609_10150947362467391_1038193610_n.jpg

Vilken liten goding! man blir ju inte mindre sugen på att skaffa valp när man ser valpbilder:eek::love:
Grattis till utställningsresultaten och lycka till på lördag!

/LL

KL

En bild på mitt lilla monster som blir fyra månader i morgon. Nu väger hon 18 kilo, och hon är minst i kullen :D

14092012-CRW_2939+(Large).jpg

558543_10151057800831200_1732408682_n.jpg

Åhhh, vad är det för ras?

Min kille har växt lite kan man säga :p Tiden går så fort! Det var inte längesen hav var liten och svart. Nu är han stor och grå :p

Maj
DSC_0188.jpg

Idag
DSC_0050.jpg

Vilken härlig lösning!! Toppen med såna uppfödare.

+ ni andra

Visst är det fantastiskt med uppfödare som försöker hitta lösningar! Nu har jag betalat in handpenning och ska boka resa upp för att hämta valpisen så nu är det verkligen på riktigt!

Hej!
Äntligen får jag också skriva här! Alla valpar är så söta och jag blir bara mer och mer sugen på min!
Har tingat en Jappehane som nu idag är en vecka gammal! så om fyra veckor åker jag och hälsar på honom, och om 7 veckor kommer han hem!
Kan man längta mer??
Det var så längesen jag hade valp nu, när går man valpkursen egentligen?

// Eintein

Spännande! Vad blir det för kennel?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst