Sv: Valp 2012

Det är alltid svårt att råda i såna fall, när man inte ser hundarna själv och kan vara där så att säga... men jag svarar generellt då, och givetvis måste man själv avgöra vad som är ok och inte. Så här tänker jag i alla fall:

Inom rimliga gränser måste ju den äldre hunden få säga ifrån, så jag brukar låta valpen själv upptäcka vem man kan busa med, vem som är ok att sova på osv. Det förutsätter förstås att man känner att man litar på den/de äldre hundarna och att det är normalt beteende mot en valp det handlar om. Om valpen ändå går på den som sagt ifrån går jag in och stöttar den äldre hunden, dvs säger ifrån till valpen att det är "nej". Inte alla vuxna hundar fungerar bra att ha tillsammans med valpar, men de flesta. En del hundar är naturliga "barnvakter" och en del accepterar deras existens men vill helst inte ha med dem att göra förrän de är lite äldre. Jag har en av varje hemma + valp ;)

Det är också viktigt att man ger även den äldre hunden uppmärksamhet. Jag försöker tänka ungefär så här för mig själv "Om jag inte ger den äldre hunden någon orsak att känna sig åsidosatt så behöver han heller inte känna sig åsidosatt".

Med den äldre hunden är jag noga med att träna som vanligt förstås, men även - som jag ser det ännu viktigare - sakerna man gör till vardags. En kärleksfull klapp i förbifarten, ett uppmärksammande och uppmuntrande ord, kvällsmyset i soffan och vad man nu har haft med hunden fram tills valpen kom. Lite egentid utan valpen med den vuxna hunden försöker jag också att få med åtminstone en gång om dagen, valpen ska ju ändå ensamtränas så småningom.

Igår hälsade vi på 7 st alldeles bedårande 4 v gamla valpar men blev jättedåliga bilder :( men jag förstår inte hur jag ska kunna välja min tik, alla var ju perfekt för mig :D

Det är alltid svårt att råda i såna fall, när man inte ser hundarna själv och kan vara där så att säga... men jag svarar generellt då, och givetvis måste man själv avgöra vad som är ok och inte. Så här tänker jag i alla fall:

Inom rimliga gränser måste ju den äldre hunden få säga ifrån, så jag brukar låta valpen själv upptäcka vem man kan busa med, vem som är ok att sova på osv. Det förutsätter förstås att man känner att man litar på den/de äldre hundarna och att det är normalt beteende mot en valp det handlar om. Om valpen ändå går på den som sagt ifrån går jag in och stöttar den äldre hunden, dvs säger ifrån till valpen att det är "nej". Inte alla vuxna hundar fungerar bra att ha tillsammans med valpar, men de flesta. En del hundar är naturliga "barnvakter" och en del accepterar deras existens men vill helst inte ha med dem att göra förrän de är lite äldre. Jag har en av varje hemma + valp ;)

Det är också viktigt att man ger även den äldre hunden uppmärksamhet. Jag försöker tänka ungefär så här för mig själv "Om jag inte ger den äldre hunden någon orsak att känna sig åsidosatt så behöver han heller inte känna sig åsidosatt".

Med den äldre hunden är jag noga med att träna som vanligt förstås, men även - som jag ser det ännu viktigare - sakerna man gör till vardags. En kärleksfull klapp i förbifarten, ett uppmärksammande och uppmuntrande ord, kvällsmyset i soffan och vad man nu har haft med hunden fram tills valpen kom. Lite egentid utan valpen med den vuxna hunden försöker jag också att få med åtminstone en gång om dagen, valpen ska ju ändå ensamtränas så småningom.

Tack för svar. :)

Ilo tyckte första att valpen var obehaglig. Han gömde sig bakom mig. Nu har han insett att den inte är farlig. Men han är väldigt avundsjuk på den. Typ som han är med katten. Ilo får min uppmärksamhet, valpen är min pojkväns. Men vi är ju barnvakt på dagarna då han jobbar. (Nu leker valpen och Ilo :love: ) Men jag litar inte fullt ut på Ilo pga av hans avundsjuka. ;/ Sen måste ju Ilo lära sig att han inte får ta i så mycket med valpen. Men det bör ju valpen tala om?

Valpar brukar ju skrika i högan sky redan innan någon tagit för hårt i dem (oftast när de blir rädda eller "påkomna" när de inte är beredda på det) så det brukar inte vara nån fara. Jag har aldrig varit med om en vuxen hund som skadat en valp, även om olyckor förstås kan hända.

Nu har det löst sig jättebra, ilo behövde bara lite tid att vänja sig vid valpen. Nu sover dom ihop, och leker jättefint. Ibland blir Ilo lite väl fanatisk och taggad så då far man bara be honom att lugna sig, han är ju själv bara just över året. :)

Nu ska vi se om detta funkar.. lejonbebbe på 4 v.
966b9043.jpg

Jag ropar inte hej förrän jag sitter här med en valp men både jag och min sambo är helt inställda på att det ska bli av. :laugh:

De ser ju ut att ha skitroligt :lol:

Jag går bara in och bryter om valpen blir tydligt "överspeedad", börjar luftjucka, fnattar iväg totalt utan kontroll eller liknande. Med mina hundar räcker det att avleda med en leksak och be dem komma och leka med mig istället (så att jag kan lugna ner valpen) eller att säga till den vuxna hunden att det räcker, men eftersom din "vuxna" är en yngling så kanske du behöver säga ifrån genom att sära på dem t.ex. ta upp valpen i famnen en stund, "dags för pälsvård" för den äldre eller liknande.

Det där var bara ett urval; det blev 10 valpar totalt! 4 hanar(2 trf, 2 blm) och 6 tikar(4 trf, 2 blm). Själv är jag mest förtjust i trefärgat och det blir nog en hane till men jag låter uppfödaren hålla koll på vilken valp som skulle passa bäst.

*KL*

Och jag äter gröt och avstår från godis...men får sötsaksbehovet tillfredsställt ändå med bilder på såna här små colliekorvar! :love:

Är det möjligen så att kenneln börjar på M och finns i norrland? I så fall har jag hälsat på mamman till valparna när jag funderade på vilken ras jag skulle ha. Hon var mycket energisk och livlig och så kommer att ihåg att jag tyckte att håren fastnade överallt men det har du nog koll på redan :p.

Uppfödaren var iaf jättetrevlig och jag gillade hennes hundar men jag kände att de var lite för hårda för mig.

åh tiden går ju så sakta :( om 2 dagar är min valp 5 veckor.. Hur gamla har era varit när ni har valt ut just er valp? Min uppfödare tycker att jag ska göra det vid 6-7 v ålder då man hellre kan se vilka typer de är ju äldre de är.. och det är ju sant förstås :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka