Vallning (uppletande/sök)

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 19815
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 831
R

Raderad medlem 19815

Jag har tänkt börja träna lite uppletande på egen hand och undrar hur det här med vallning egentligen funkar. Har lånat en bok om uppletande (av Git Jering) och läser om detta men förstår inte riktigt.

Hur gör man för att valla av ett område? Måste man gå exakt överallt? Jag tänker att man vallar för att hunden bara ska leta där det finns vittring men om man bara går in kanterna samt i slingor i mitten så blir det ju inte vittring överallt. Men det kanske inte är nödvändigt för hunden?

En tävlingsplan är ju exempelvis 50 x 50 m, det tar ju jättelång tid att valla detta om man måste gå överallt. Jag har självklart inte tänkt börja med ett så stort område men vill förstå konceptet.

Kan någon förklara?

Sv: Vallning (uppletande/sök)

När vi tränar sök (Låter coolt, men jag är bara vikarie än så länge) så vallar vi med 10metersluckor.

Luckor - hur menar du? (antar att det står mer om detta i boken jag lånade men den blev kvar hos min pappa när jag åkte därifrån).

Ok, så det färdiga området ser ut som en kvadrat med linjer åt ett håll (inte som ett rutnät) med tio meter emellan.

Hunden förstår ändå att den är inuti rutan fastän det finns vittring bara på spridda ställen och i ytterkanterna?

Jag vallar mer för att hindra hunden från att spåra än för att den ska veta vart den ska leta. Jag går inte precis överallt utan knatar runt lite kors och tvärs tills det inte är så stora hål utan vittring. I början är den korridoren bara kanske fem meter bred.

Jaha, jag har tänkt att det är som en stor "näringsruta" som man vallar av för att hunden ska veta var den ska leta (men även för att hindra hunden från att spåra såklart).

En sökruta i appellklass är 100 x 50 meter. Du har en stig/gång mitt i så det är 50x50 på höger och 50x50 på vänster. Man gör väldigt olika när man tränar. Vissa tränar på full ruta andra tränar på korridorer 5-10 meter breda 50 meter djupa. Meningen är att man ska valla av den mark man har tänkt sig att träna på, på ett sådant sätt att man vallar gränserna och så vallar man resten så att hunden inte spårar. Man går inte rakt fram utan svänger lite hit och dit. Man vallar på samma sätt för uppletande som för sök. Rutan för uppletande av föremål är 50 x 50 meter i högre klass. Finns inte med som moment i appell och lägre klass.

Ska kanske tillägga att det är några år sedan jag tävlade, så mått och klass kan ha ändrats i regelboken. Men vallar gör man på samma sätt då som nu.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 680
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 280
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 307
Senast: Totola
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem... 2
Svar
26
· Visningar
17 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka