Sv: Välling?
Vi ger inte välling åt vår son, helt enkelt för att det inte "funnits plats för den" i hans matsedel under dygnet och vi därmed inte känt behovet.
Vi har alltså inte valt bort den för att vi hyser några misstankar om hur nyttig den egentligen är (så där har jag alltså ingen direkt åsikt då jag inte forskat djupare i ämnet), utan av andra orsaker.
Dock möts vi av förvånade röster av ALLA i vår närhet utom BVC-sköterskan när välling kommer på tal och vi säger att vår son inte äter någon välling alls. Ibland smått förödmjukande och till och med förebrående kommentarer (av oinsatta), mycket märkligt.
Välling är ju i princip som flytande gröt och vår son får gröt + vatten att dricka till frukost samt som sista mål innan sängen.
Jag kan dock absolut se att det säkert finns fördelar med välling beroende på vad man har för typ av barn och vardagsrutiner, så jag förstår att många väljer välling!
Inte minst när man har flera barn!
Vi blir bara lite lätt frustrerade här hemma när tex svärmor för fyrtiosjunde gången påtalar att; Men ska han inte få någon välling stackarn??? Det som xx (sambon) tyckte var så himla gott?! Och man för fyrtiosjunde gången svarar: Nej, i alla fall inte just nu, xx (sonen) är väldigt nöjd med sin gröt och tycker att den är jättegod!