Sv: Välling?

Intressant!

Att amningshjälpen inte bär positiva är i och för sig ingen överraskning, men välling som sådan är jag kluven till.
Jag ger just nu välling kväll och natt, annars gröt (känns mer som mat), ersättning ellere puréer.
Förhoppningen var att hon skulle sova bättre på välling, men än så länge mycket klent resultat.
Jag funderar även på hur länge "man brukar" ge välling, tycker mig se många barn som föredrar välling framför mat och därför äter sämre.
Jag vill helst inte fastna i något vällingträsk...

Ja herre jösses, man kan nog svartmåla vad man vill, om man vill det.
Amningshjälpen i all ära, men de är tämligen rabiata amningsförespråkare och man ska väl helst helamma till barnen är 4 år eller nåt... Kanske inte riktigt, men det känns som fel ställe att hitta oberoende information om saken.
Jag förstår inte varför det skulle vara så fel att ge välling. Dagens välling (åtminstone sempers, som jag ger av) görs främst på havremjöl som har lågt gluteninnehåll. Om barnen blir överviktiga ska man nog mer skylla det på föräldrarna och hur de ger av vällingen än på själva vällingen. Det påstås också att vällingen ger karies och det gör den kanske om man serverar det i sängen precis innan barnet somnar, men man kan ju faktiskt borsta tänderna efteråt...

För mig har välling flera fördelar. Det är en "snabb frukost" och näringscocktail till det nyvakna hungriga barnet, som då står sig till den vanliga frukosten serveras. Och det är ett lättare kvällsmål som barnet sover gott på. För mig som har haft kräsna barn som periodvis vägrat t.ex grönsaker, har det varit ett sätt att veta att de får i sig de flesta vitaminer och mineraler det behöver ändå.

Skulle det vara mycket kadmium i vällingen så är det nog lika mycket kadmium i mjölk och mjöl som vi använder till vardags också.

Sen är välling givetvis inte livsnödvändigt och många kanske också anser att det är onödigt.

Jag funderar även på hur länge "man brukar" ge välling, tycker mig se många barn som föredrar välling framför mat och därför äter sämre.
Jag vill helst inte fastna i något vällingträsk...
Det varierar väldigt hur länge man ger det.
Du fastnar inte i ngt vällingträsk om du inte vill det. Håll dig till två ggr/dag eller kanske bara en och servera mat i övrigt så löser det sig säkert.
Min äldsta dotter var 6 år när vi slutade med välling - till alla tre stora barnen samtidigt (av rent praktiska skäl) och hon har alltid ätit mycket av det mesta (men samtidigt varit rätt kräsen, som jag nämnde ovan, matrepertoaren är rätt begränsad...)

Min dotter är ingen vällingfantast. Något som inte gör något alls. Hon äter annat så bra och behöver inte välling innan sovdags som många barn behöver.

Dock är hon en riktig liten knubbis och har varit det sen hon helammades. Fast hon inte äter välling.

Vad ska man säga... man tolkar saker som man vill.

Jag tror absolut att det är osunt att trycka i barn välling för tidigt (innan 6 månaders ålder) och i för stora mängder men jag tror inte att välling är djävulen själv.

Jag gör visserligen egen välling de få gånger vi ger E det, men jag har kolla på tex. Sempers fullkornsvälling och ser den absolut som ett OK alternativ om vi skulle känna behov av att ge köpevälling.

Amningshjälpen är ju inte på något sätt en objektiv källa....

Jag tycker välling har varit toppen! Snabbt och lättdrucket när barnen är för trötta för att orka äta men ändå är hungriga.
Vi började ge välling just före 1 års ålder (ersatte då ersättning, de ammades fram till 7,5 mån då de helt enkelt började vägra bröstet).

Det man får hålla koll på är att det inte blir för många glutenmål på en dag. Välling är ju liksom en lättflytande gröt så de andra målen kan inte bara bestå av gröt utan bör vara "riktig" mat el. bröstmjölk. Jag tror att riktlinjerna ligger på 2-3 glutenmål/dag men är inte längre uppdaterad (barnen blir 5 nu).
Vi slutade med vällingen kring 2,5 års åldern.

Våra barn äter allt och har alltid gjort så!

Glömde säga att vi inte gjort egen välling men väl gröt som vi järnberikade med paltbröd.

Vi ger inte välling åt vår son, helt enkelt för att det inte "funnits plats för den" i hans matsedel under dygnet och vi därmed inte känt behovet.

Vi har alltså inte valt bort den för att vi hyser några misstankar om hur nyttig den egentligen är (så där har jag alltså ingen direkt åsikt då jag inte forskat djupare i ämnet), utan av andra orsaker. :)

Dock möts vi av förvånade röster av ALLA i vår närhet utom BVC-sköterskan när välling kommer på tal och vi säger att vår son inte äter någon välling alls. Ibland smått förödmjukande och till och med förebrående kommentarer (av oinsatta), mycket märkligt.

Välling är ju i princip som flytande gröt och vår son får gröt + vatten att dricka till frukost samt som sista mål innan sängen.

Jag kan dock absolut se att det säkert finns fördelar med välling beroende på vad man har för typ av barn och vardagsrutiner, så jag förstår att många väljer välling! :) Inte minst när man har flera barn!

Vi blir bara lite lätt frustrerade här hemma när tex svärmor för fyrtiosjunde gången påtalar att; Men ska han inte få någon välling stackarn??? Det som xx (sambon) tyckte var så himla gott?! Och man för fyrtiosjunde gången svarar: Nej, i alla fall inte just nu, xx (sonen) är väldigt nöjd med sin gröt och tycker att den är jättegod!

:crazy:

Eftersom vår son äter kött i någon form och frukt har jag inte sett välling som något dåligt. Något vegetabiliskt måste han ju få i sig! Han äter inte grönsaker, potatis, pasta eller ris.

Han får kött och en frukt och så välling till kvällen :)

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 945
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 167
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka