Vallblandning ???

gylle

Trådstartare
Då var det dags för första gången att låta vallen gå hädan och så i ny, dels har de förhatliga ståndsen hittat den och dels liknar den mest en maskrosodling i år, så så fort andra skörden som ligger slagen och torkar nu är inne så skall den väck.

Tyvärr har jag inte en susning om vilken vallblandning som användes när den såddes in när vi köpte gården, för bra krut har det varit i den och den har gett super värden nu i 8 år därav att vi inte plöjt upp den tidigare då den bara fortsatt att spotta superhö år efter år.

Funderar på om man kan spruta den med något för att verkligen ta död på ståndsen (är handrensad (svettigt värre :cool:) innan skörd nu men nya frön är ju säkert i marken som inte kommit upp än, går det att göra det och ändå få så in den direkt ?

Och viktigast av allt vad fasiken skall man ha för vallblandning, är enbart till hösilage (betas alltså inte) (10klassad jord - ända på gården som är det om det påverkar valet), vi brukar skörda relativt tidigt (brukar ofta bli första veckan av juni, försöker sikta på ca en vecka efter att det gått i blom om det är väder vill säga) och vill INTE ha för grovt (har köpt in en del och när det är grovt trots hyffsat tidig skörd så är det inte poppis bland hästarna).

Värdemässigt så hade ju uppskattats något som hamnar på "ridhäst" värden och inte alltid bästa stuterivärden som vi brukar få, men vist hellre för bra än för dåligt så man kanske skall sikta efter det bästa ändå.

Har hört att man kan så in det i ettårs gräs så att man slipper tappa ett år, finns det olika sorter avseende det också ? och i så fall vilket väljer man där ?

Så ni som är kunniga på den biten please HELP me, hösilaget plockas in på måndag så sedan är det dags, så lite snabba beslut behöver ju tas.

Sv: Vallblandning ???

Vi odlar enbart havre ett år och havre med isådd vall år två och därefter vall under några år. På det sättet kommer fleråriga ogräs att plöjas/harvas två gånger innan vallen ligger igen. För vallfröblandning så kan du få många bra tips i katalogen från Olssons Frö. De har många spännande vallfröblandningar för alla typer av mark och användning.

Vi ska så i befintlig vall när tredje skörden är inne. Handlar hos lantmännen och de har specifika blandningar som passar klimatet beroende på var du bor i Sverige. Oftast sår man väl en blandning av Timotej/Rajgräs/Ängssvingel, de har en blandning som passar utmärkt till hösthö. Själv ska vi bara förbättra vallen och ska så i endat Timotej (2 olika sorter). Har otroligt mycket sten så ska prova detta först och hoppas vi slipper plöja. Till våren ska vi spruta mot ogräs.

Fråga på Lantmännen om du inte kan få en kopia av "Fälthandboken" för där finns alla gräsblandningar med och en massa andra intressanta grejer.

Vi har enbart timotej på de vallar som slås.
Vill man kan man ju blanda i någon kvävebindare, men vi har valt att inte göra det.

Och vi gör tvärt emot föregående inlägg! Vi har kärringtand som kvävebindare (lerjord) och odlar utan gödselgivor under vallperioden.

Ja det verkar finnas mängder av varianter på vall. Har läst så ögonen är helt fyrkantiga på olika sidor jag hittat på nätet om vallblandning och inte har jag blivit mkt klokare :crazy:

Intressanta sidor att titta på också är vallprognoserna där man kan se hur olika vallblandningar/gräs legat i skörde perioden. Dock ser man ju där också hur mkt yttre påverkan gör ibland är det ju i stort sett ingen skillnad medans andra år är den ena bättre och nästa en annan.

Rena timotej vallar vill jag inte ha då det klart är det gräs som har haft sämst återväxt här och även till stor del försvunnit ur vallarna (att sedan både min far och jag är allergiska mot timotej gör ju sitt till vill gärna kunna vara ute i frötiden också ;).
Rajgräs har vi haft i vallen nu och det är ju klart det som räddat de år det vuxit dåligt och är även det som klarat att växa till inför den andra skörd som ligger slagen nu trots torkan i sommar, så helt klart kommer jag att ha rajgräs i blandningen. Tror det är någon gräsblandning utan baljväxter som vi haft nu.

Hittade lite intressant om det "nya" rajsvingel som av det jag läste verkar vara ett ganska bra gräs eller ?

Olssons frö hade ju tyvärr inget alls på nätet, men satt och läst lite på skåne frö och weibulls. På ett av ställena (kommer ej ihåg vilket) fanns ju även en lite "spännande" blandning som var ihopsatt för att hålla jämna värden under lite längre period (olika blomtid) tanken är ju ganska smart om vädret bråkar med en, men frågan är om man tappar de riktigt bra värdena på detta sätt och det så att säga istället håller mellanvärde hela tiden ?

Sedan är ju frågan mer än två skördar tar vi aldrig nästan alla blandningar står angivna som 3 eller 4 skörds hur nu det påverkar ?
Dock känns det som att vi skulle ha en blandning som återväxten är bättre än nuvarande just för att kunna få en hyffsad andra skörd också, nu blir det mest ströbalar på andra. Slår idags läget både sommarhagar och detta ensilagefält men behöver numera mer och mer spara undan av sommarhagarna då vi får mer föl/unghästar som behöver betet. Därför hade det ju varit bra att kunna klara årsbehovet genom att istället få två bra skördar på ensilagefältet.

Om jag fattat det rätt så kan man så i det med tex italienskt rajgräs som skyddsgröda och därmed få skörd på rajgräset första året. (Vi har som sagt endast detta ensilagefält och som höpriserna ser ut i år så känns det ju inte så lockande att köpa in en hel årsförbrukning till 9 hästar). Det som jag klurar på är att där står att det skördas till hösten (rajgräset alltså)?
Om vi sår in det nu borde det då inte vara färdigt att skörda redan vid normal skörd alltså i juni ? (Bor i södra skåne) eller man kan inte så in det förrän på våren ?

Vill du ifrån timotejen helt får du nog blanda själv eller ta en betesblandning. Kanske finns någon vallblandning som inte finns med i min lilla bok.
De vanligaste grässorterna som hästar tycker om är timotej, olika svingelarter och tidigt skördat hundäxing. Av baljväxterna finns ju klöver och lusern, framförallt rödklöver. Många gånger kan det vara lämpligt att ha ett hö som är blandat med gräs och baljväxter förutom hundäxing, som alltid måste odlas ensamt.

Timotej, Ängsvingel, Rödsvingel, Ängsgröe och Engelskt rajgräs är arter som ofta finns med i en fröblandning för betesvall till häst.

Sedan beror det på var man bor, en del sorten utvintrar och vilken jordmån man har.

Här finns ganska bra info om blandningar samt för och nackdelar på de vanligaste grässorterna.
http://www.svenskafoder.se/attachments/49/614.pdf

Av baljväxterna finns ju klöver och lusern, framförallt rödklöver.

Jag hade avrått från att blanda i lusern i vallen för hos mig har lusernen helt tagit över på vissa ställen och tagit död på allt annant. Lusernen är också mycket mer snabbväxande än de andra grässorterna och är otroligt lång och grov när det är dags att skörda hö till hästar.

Har alltid hört att rödklöver inte är bra för hästar.

Av baljväxterna finns ju klöver och lusern, framförallt rödklöver.
Klöver är numera inte "bara" klöver. Det finns ett otal namnsorter av både röd- och vitklöver som har olika egenskaper och skördeperiod. Sedan finns blålusern, humlelusern, kärringtand som andra alternativ om man vill ha kvävebindande växter.

Innan det plöjdes för några år sedan var det isått kärringtand här men jag tycker att det blir ungefär som med lusernen att det tar över väldigt mycket på vissa ställen. Har fortfarande en hage kvar där det finns kärringtand men har tagit över mycket.

Så nu var 2 skörden inplockad blev den enorma mängden av 12 balar :angel: blir till att köpa till mkt foder i år, jättekul med rådande priser :crazy:.

I alla fall nu brinner det med att fatta ett beslut, normalt säger man egeninsådd här nere tydligen tom sista augusti och därmed är vi ju egentligen 2 veckor sena men vi har bestämt oss för att chansa den blir plöjd och sådd med bara vall de närmsta dagarna. Dock menade han på att baljväxter funkar inte så här sent utan det måste vara ren gräsblandning.

Försökte få honom att klura ut vad för sorter vi har idag men det var ju inte helt lätt iom att den var slagen :angel: i alla fall ett gräs som vi verkar ha mkt av och som helt klart vuxit bra här är hundäxing, dock verkar den ju inte finnas i dagens vallblandningar, är det någon speciell anledning till det ?

Blev också klok på att jag blandat ihop rajgräset med annat och blev därmed klok på att de balar vi köpte in i våras helt klart var i stort sett bara raj, vet dock inte om det var den som anv som insåddsgröda westwoodianskt eller vad den hette (har tydligen dålig smaklighet därav misstanken) och det hösilaget ratade hästarna markant och tyckte det var urk. Så frågan är om det är raj överlag när det blir för mkt av det eller om det är så att det var just den sorten, blev ju riktigt feg nu med raj.
Frågan är hur är de här nya "korsningarna" av raj och ängssvingel verkar ju ge större avkastning men är de smakliga ?

Satt och klurade lite på vad händer egentligen om man tar någon av de med intensiv tillväxt för 4 skörd och sedan ger fan i att göda dem (eller ger betydligt mindre gödning än normalt) ?

Gödningen är ju klart den dyraste biten idag och funderar därför om man kan vara lite smart och spara in på den och ändå få bra skördar 2 ggr per år eller är jag helt ute och reser nu ? (Borde nog ta och sätta mig in lite mer i den här biten känner jag)

Tänker du bara ta två skördar så bör du välja något som lämpar sig för det. Jag misstänker att om du tar en blandning som är avsedd för intensivbruk med 4-5 skördar så kan du drabbas av två saker: antingen är det så stråvekt att det lägger sig om du får en rejäl regnskur eller så hinner det gå i ax och du får kass proteinvärden.
Vill du inte lägga pengar på att göda så behöver du ha någon kvävefixerande växt. Har du inte tillgång på flytgödsel och ska ta ensilage så är du hänvisad till konstgödning med vissa nackdelar som exempelvis att det långsiktigt medför högre tungmetallhalter i marken.

Min fundering gick mer åt att det växer ju mkt långsammare utan gödning, men utvecklas alltså gräset i samma takt ändå alltså går det i blom lika snabbt oavsett gödning eller ej ?

Vi brukar göda med NPK på våren och till att börja med gav vallarna (då slogs alla sommarhagar innan betessläpp också som var insådda på samma gång) så bra skörd att vi bara behövde ta en första skörd och de gödades sedan inte mer, de flesta somrar har det ju varit så helkass återväxt att det har räckt att putsa ner fältet en runda på hösten något år har det varit lite mer så att vi tagit några balar som andra skörd just för att det vuxit på lite för mkt för att bara putsa och låta ligga.

Man ser ju en tydlig skillnad i tillväxt takten med och utan gödning och jag trodde att det påverkade hela växtens "livscykel" alltså att det även tog längre tid att bli "färdigt" utan gödning, därav tanken att om man hade en blandning med kraftigare återväxt och inte gödade den att den kanske ändå växte på likartat med den "långsamtväxande" som fått gödning. Men den håller kanske ändå samma täta blomintervall och därmed inte hinner bli mkt av den om den inte får gödning.

För övrigt vad exakt påverkar gödningen mer än tillväxttakten, påverkar den egentligen näringsinnehållet i större omfattning, mineralinnehållet påverkar den antar jag iom att man lägger ut kalcium och fosfor ? Man känner sig rätt korkad på dessa bitarna när man börjar fundera lite mer, vallen stod som sagt insådd när vi köpte gården, fick reda på av förra ägaren att lägg ut si och så mkt NPK per ha på våren och det har vi gjort, har tidigare snappat just biten att skörda ca en vecka efter det gått i blom och har haft kanontur och hittat bra luckor i vädret vid rätt tid och haft flytet att få det att stämma med maskinstationen varje år för skörd och har alla år fått in kanonhösilage med stuterivärden (utom halva skörden ett år när vi fegade och slog hälften då vädret var lurigt för att inte tappa allt, det första kom in perfekt men sedan blev det andra stående en hel månad till medans regnet strillade oavbrutet så proteinvärdet var ju inte precis i topp på den delen). Iom att vi haft denna "nybörjar"tur så har det ju bara flutit på och man har inte brytt sig om att sätta in sig i det mkt mer, så nu när man behöver fatta en massa beslut på egen hand så är ju det mesta egentligen grekiska när man börjar fundera lite mer på det.

Hos oss är det stor skillnad på återväxten om man tex missa att göra ända ut i kanten. Stor skillnad!
En bekant bonde sa att gödningen inte påverkar proteininehållet så mycket däremot så höll en gödd vall bra värden längre under blommning än en ogödslad. Vet ej om det stämmer.

Vi göder med NPK (förutom i år då det blev urea som vi fick gratis) på våren och kalksalpeter efter första skörden.

Om vädret varit gynsamt har vi en del år fått bättre värden på andra än på första. Rekordet för andra skörd är 90 g smb p och 11 MJ / kg foder. Billig vinter...

Så blir det nog inte i år.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 554
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 931
Senast: Lipperta
·
Foder & Strö Hej, har sökt forumet men inte hittat den information jag vill ha. Jag är nyfiken på helsädesensilage, eller i detta fallet...
Svar
7
· Visningar
1 456
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 668
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff