Vallad i hagen

Jofta

Trådstartare
Min häst har gått med sin hagkompis sedan i somras. Allt har varit coollugnt och de har betat bredvid varandra. Nu finns det inte något gräs kvar utan det är mest lera överallt och då har den andra hästen börjat valla min. Min häst vet sin plats så han springer ju snällt undan. Det jag egentligen undrar är hur roligt min häst tycker att det är? Såklart svårt för er att säga men... De står aldrig tillsammans, antingen vallas det eller så står de i varsin del av hagen. Ser tex den andra hästen att min står och dricker skyndar hans sig dit så min måste fly undan. Hur mycket nytta har egentligen min häst av sin "kompis"? Skulle ni sära på dem? Finns säkert någon annan häst min kan få gå med men vill inte flytta runt i onödan..

Är hagen stor nog? Min ranghöga häst vallade alltid i mindre hagar. Tycker man ser på dom vad dom tycker, om dom är besvärade osv. Är ju högst individuellt. Sålänge det då är lugn vallning att den andra bara går efter och puttar fram den andre hade jag inte brytt mig så mycket, om det inte är något stressvallande liksom.

Min häst har gått med sin hagkompis sedan i somras. Allt har varit coollugnt och de har betat bredvid varandra. Nu finns det inte något gräs kvar utan det är mest lera överallt och då har den andra hästen börjat valla min. Min häst vet sin plats så han springer ju snällt undan. Det jag egentligen undrar är hur roligt min häst tycker att det är? Såklart svårt för er att säga men... De står aldrig tillsammans, antingen vallas det eller så står de i varsin del av hagen. Ser tex den andra hästen att min står och dricker skyndar hans sig dit så min måste fly undan. Hur mycket nytta har egentligen min häst av sin "kompis"? Skulle ni sära på dem? Finns säkert någon annan häst min kan få gå med men vill inte flytta runt i onödan..

Det första man bör prova om det finns någon typ av "resursförsvar" är att se till att det finns flera mat och vattenstationer. Och såklart att hagen är tillräckligt stor.

Funkar inte det, ja då kanske inte hästarna kan gå i lag om man inte får nåt ut av det mer än en hetsig stämning.
Men det beror också på hur allvarligt det i så fall är - det är lite normalt att lågrangade blir undanskuffade då och då, men det får ju inte gå till överdrift så att de aldrig får tillgång till mat eller vatten eller får springa runt hela dagen för att den är i vägen..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 561
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har precis köpt ny häst som går i en flock med ca 20 andra hästar i en gigantisk hage (ca 10 hektar). Problemet är att jag inte kan...
2
Svar
22
· Visningar
3 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V