Vallack som plötsligt anfaller sto?

Vi får inte göra som vi vill i hagarna, det är stallägaren som bestämmer. Nu är allt som förut igen, stoet är gammalt å lite utanför, dom andra jagar bort henne men stannar efternåt meter bara hon går åt sidan. Vår behöver bara lägga öronen bakåt så flyttar hon på sig. Är en ponny som också är gammal så dom två är alltid tillsammans lite åt sidan. Stallägaren har sagt att vi provar och om det inte funkar så får vi se hur vi gör då, hon tycker att vi måste försöka och ge dom en chans, hon vill inte ha sina hagar uppdelade mer än dom redan är. Hon har 2 lösdrift/vinterhagar, det är en "smal" hage och en med fri tillgång på gorvfoder och flera sommarhagar som inte får användas annat än till sommarbete efter avmaskning och hon vill helt ha det så i fortsättningen också.

Ja, ja, vad spelar det för roll att flockarna är dåligt sammansatta, att någon hittar en svårt skadad häst en dag eller att det rent av ligger en död häst i hagen. Självklart så ser man till sin egen och stallägarens bekvämlighet i första hand och sin egen hästs säkerhet och mående i andra hand.

Om ingen vill ändra på något för att det är "besvärligt" förstår jag inte ens varför man startar en tråd? :confused:

Är jag inte nöjd med hur min häst har det ändrar jag på förutsättningarna, går det inte att ändra på plats flyttar jag och i annat fall så får jag vara utan häst.

Jag frågade om det var nån annan som råkat ut för samma sak eller hört talas om någon sådan händelse. Om nån har en aning om vad det kan bero på. Sen hur vi löser/hur vi ska göra frågade jag inte alls om.

Jag tycker det är sorgligt med en stallägare som sätter principer före hästarnas välmående. Vem tänker på det gamla stoet? Ska det behöva sluta med att hon blir dödad av sina hagkamrater?

Är det gamla stoet stallägarens?
Om inte tycker jag att den borde stå för eventuella skador på inakoderingarna om de tvingas att ha sina hästar ihop.
Löjligt att inte tillmötesgå sina hyresgäster att dela på en hage så att alla får i sig tillräckligt med mat.

Jag hade hellre tagit undan min häst och stödfodrat den istället för att våga riskera att den ska bli skadad.

ja, ibland önskar man att man hade eget stall å hagar. Men nu har vi inte det, vi får gilla läge eller flytta, stallägaren har inte möjlighete att ha fler flockar i vinterhagarna i alla fall.
Nu är dom släppta på bete (då finns det lite fler hagar att välja på) och våran och några smalhästar flyttades (efter att dom betat ner i den första hagen) till en ny hage med mera gräs, en del av dom andra går kvar i den nerbetade hagen, då tar ägaren av stoet och flyttar sitt sto efter och in i hage där vår går fast än stoet är ganska rund om magen redan. Dom har nu hållit sams hela tiden. Dom har bara rykt ihop den ända gången och sen har det varit som vanligt som det vart i 3,5år, konstigt är det. Dom har nu kommit på att stoet har haft livmodersinflamation men är nu bra, undrar om det kan vara nåt där som gjorde att han anföll henne, fara för flocken när hon var sjuk?

Inget som nån har sett i alla fall, vår har alltid gått med ston och aldrig visat nåt sånt men det kan ju vara/hända men ingen som sett nåt i alla fall. Stoet har/har haft problem med brunst, livmodersinflamationer, ihop sydd där bak och annat, hon skulle ju bli avelssto från början men det var olika fel som gjorde att hon inte blev det.

@Lunketuss

Oansvarig ägare till stoet verkar det som :( och varför ska hästen gå på kraftigt bete om den redan är lite tjock. Vill hon att den ska få fång?

Jag tycker du ska snacka med henne och förklara att du inte vill vara ansvarig för hennes häst eventuella skador.

Jag frågade henne om hon verkligen ville ha stoet gå i den hagen å de ville hon. Vår smala pinne te häst måste gå på kraftigare bete så han kan vi inte flytta på,domhåller ju sams nu och har gjort det i flera veckor. Vi tror att när dom rök ihop att stoet hade börjat tokbrunsta, bjöd ut sig till vår vallack (som är högst i rang å hon brukar håll sig borta ifrån) att hon kanske blev sur å pepe å slog när han inte var intresserad och att han då blev lack på henne å jagade å bet henne, kanske?

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 019
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 198
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?